Naar cookieinstellingen
Omroep MAX is breed en gespecialiseerd

Jan Slagter: “Omroep MAX: breed én gespecialiseerd”

Onlangs had ik in Den Haag een prettig kennismakingsgesprek met mevrouw Gunay Uslu, sinds begin dit jaar staatssecretaris Cultuur en Media in het kabinet Rutte IV. Tegenover haar heb ik nog eens benadrukt dat een sterke Publieke Omroep met geprofileerde omroepverenigingen erg belangrijk is in deze tijd.

Nieuwe criteria?

Misschien wel leuk om te vertellen: mevrouw Uslu’s broer is de bekende ondernemer en Corendon-oprichter Atilay Uslu. Maar dit geheel terzijde. Gunay Uslu heeft binnen het ministerie van OCW het omroepbeleid in haar portefeuille. In 2021 heeft de vorige minister van OCW Arie Slob een extern bureau opdracht gegeven om te onderzoeken of er nieuwe manieren zijn om publieke omroepen te legitimeren náást de ledentallen en toegevoegde waarde qua programma’s en missie aan het publieke omroepbestel.

Ledental cruciaal

Ik ben er ten volste van overtuigd dat het ledental een belangrijke waarde en relevant toetsingscriterium moet blijven. Steeds meer mensen voelen zich bij ons thuis; een gemeenschap waarin ouderen zich qua normen en waarden herkennen én erkend voelen. Op 31 december 2021 had MAX 422.685 leden. Geheel tegen de trend in blijven we als vereniging groeien en dat is fantastisch.

Grote waardering

Dit ledental speelde ook een rol bij de erkenning die MAX per 1 januari 2022 wederom kreeg voor de nieuwe concessieperiode 2022-2026, waarbij een minimumvereiste van 150.000 leden gold, en laat zien hoe goed MAX alleen al via zijn leden verankerd is in de samenleving. Dat de waardering van publiek en achterban groot is, blijkt niet alleen uit de continue groei van het ledental, maar ook uit de inhoudelijke resultaten en bereik- en waarderingscijfers.

Geweldig bereik

MAX maakt programma’s specifiek vanuit de leef- en denkwereld van de 50-plusser. Onderscheidend is vooral de manier waarop MAX die content maakt en de doelgroep bereikt. Vanuit een onafhankelijke positie, zowel van politiek als geloof, bereikt MAX de ouderen op een manier die hen aanspreekt. Wist u dat 87,5 procent van de 6+bevolking in 2021 minstens 5 minuten naar een MAX-tv-programma heeft gekeken? Dat komt neer op 14.096.000 miljoen Nederlanders van 6 jaar en ouder. Onder 50-plussers is zelfs 97,2 procent bereikt, onder 75-plussers 96,6 procent. Onze doelgroepen worden dus uitstekend bereikt op tv.

Breed aanbod

De NPO neigt naar specialisatie van omroepen op genres en thema’s en legt de focus op dit moment vooral op media-aanbod en platforms voor de leeftijdsgroep 20-49-jarigen. Dat mag niet ten koste gaan van ons media-aanbod en het bereik onder de door de vergrijzing alleen maar groeiende oudere doelgroep. De specialisatie van Omroep MAX komt tot uitdrukking in de doelgroep, de 50-plusser. MAX biedt voor hen een breed en gevarieerd media-aanbod binnen diverse genres en met vele voor de doelgroep relevante thema’s en zal dus zeker niet specialiseren.

MAX is en blijft een zelfstandige omroep met uniek aanbod op tv, radio en online voor onze eigen doelgroep: de 50-plusser. Daar zit met name onze specialisatie. MAX is een brede omroep, dat staat in ons beleidsplan en daar is ook de erkenning door de minister voor de komende 5 jaar op gebaseerd. Ook binnen het geïntroduceerde genrebeleid van de NPO verwacht ik dat MAX voldoende ruimte krijgt voor onze unieke missie en identiteit.

Zet achterdeur open

Overigens meent de Raad voor Cultuur dat het omroepbestel op termijn niet goed houdbaar is. Met de huidige regels kunnen er steeds omroepen bijkomen, terwijl er zelden een verdwijnt. De beheers- en bestuurbaarheid van het bestel komt hierdoor in het geding, aldus de Raad. De komst van nieuwe omroepen, zoals recentelijk Zwart en Ongehoord Nederland – afgezien van mijn persoonlijke mening over de inhoud van hun programma’s – vind ik prima, mits ze iets toevoegen aan het huidige aanbod. De Raad voor Cultuur stelde vorige maand in een brief aan staatssecretaris Uslu voor dat er een maximum wordt gesteld aan het aantal omroepen. Dat sluit goed aan bij mijn mening, die ik al herhaaldelijk heb verkondigd, dat het huidige bestel wel een voordeur heeft, maar geen achterdeur. Omroepen die niet langer voldoende aansluiting vinden bij hun oorspronkelijke, specifieke doelgroep en eigenlijk alleen maar ‘meer van hetzelfde’ bieden, zouden hun erkenning moeten worden afgenomen.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.