Incassobureaus eindelijk beboet
Publicatiedatum: 8 maart 2018
Al jaren strijden we tegen louche incassobureaus die u onterecht incasso’s sturen. Eindelijk is er nu, na 6 jaar, een boete van 375.000 euro uitgedeeld aan Credit Pay. En aan de bestuurder persoonlijk nog eens één van 40.000 euro.
In 2012 kregen we dit incassobureau al in het vizier. Het begon met de hotelgoldcard. Misschien weet u het nog: een bedrijf belt op en verkoopt een vakantieabonnement. Omdat dit valt onder de wettelijke regeling ‘vakantieproduct van lange duur’, zouden mensen 2 weken bedenktijd moeten hebben. Ondanks dat mensen dit meldden, kregen ze een zeer dreigend incassobureau MKbusiness op hun dak. Intimiderende teksten als ‘stijgende schuld, dure rechtszaken, loonbeslag en dagvaardingen’ zorgden ervoor dat veel mensen de onterechte incasso’s toch maar betaalden. In de jaren die volgden kwam MKbusiness regelmatig naar voren als louche bedrijf, dat later ook handelde onder namen als Credit Pay, Stichting derdengelden Incasso Service en de Nederlandse Incassocentrale. Die handelden op hun beurt weer namens Slimfruit en andere abonnementen die begonnen met een zogenaamd proefabonnement. Brieven met groot ‘dagvaarding’ erop waren aan de orde van de dag.
Vele slachtoffers
Jarenlang waarschuwden we en schonken we aandacht aan de problemen via verschillende MAX-kanalen. Uiteraard spraken we de Autoriteit Consument en Markt elke keer opnieuw aan op haar verantwoordelijkheid als toezichthouder. Uiteindelijk is na 6 jaar dan toch een boete uitgedeeld. Naar onze mening heeft dit veel te lang geduurd en hebben vele mensen onterecht toch maar geld overgemaakt.
Lik op stuk
In Groeten van MAX hebben we, samen met Jasper van Dijk van de SP, flinke kritiek geuit op de werking van de Autoriteit. Trage bureaucratie weerhoudt hen kennelijk ervan om lik-op stukbeleid te voeren. Niet alleen op incassogebied, maar ook op reisgebied is Nederland een walhalla voor oplichters. De Autoriteit beperkt zich tot voorlichten, terwijl ze actief zou moeten handhaven. We zijn uiteraard blij met deze hoge boete. Ondanks dat hoger beroep is aangetekend door het incassobureau, gaan we er vanuit dat de boetes gehandhaafd worden. Chapeau, Autoriteit! We hopen dat jullie dit vasthouden en niet alleen als een voorlichtende waakhond fungeren, maar ook regelmatig bijten! Daar zijn jullie tenslotte voor opgericht.
Doe uw verhaal
En voor u nog 1 keer het volgende: een incassobureau kan helemaal niks. Iedereen mag zich zo noemen, iedereen mag dreigen, maar ze kunnen nooit geld bij u komen halen. Daarvoor zal toch echt een deurwaarder moeten komen die op zijn beurt weer toestemming moet hebben van de rechter om ook daadwerkelijk beslag bij u te mogen leggen. Voor die tijd heeft u al verschillende mogelijkheden gekregen om uw verhaal te doen. En voor degenen die graag incassobrieven wegstoppen in de hoop dat ze vanzelf verdwijnen: het is echt raadzaam om aan de andere partij uw kant van het verhaal te vertellen! Vindt u dat lastig, bel ons even, dan denken we met u mee.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Dat de ACM 6 jaar heeft gewacht met boetes uitdelen voor louche incassobureaus is niet verwonderlijk. … De ACM grijpt liever niet in. Wat die instelling wél doet is niet helemaal duidelijk. Volgens mij wordt daar alleen maar vergaderd over extra periodieken en extra vakantiedagen. … Er zijn talloze klachten bij die instelling gemeld over een telecombedrijf, met name Tele2. Dat telecombedrijf is recordhouder in het verzamelen van ontevreden klanten, die massaal misleid worden, met slechte apparatuur en een falende helpdesk. Klanten krijgen dubbele rekeningen en/of te hoge rekeningen, waar niets van klopt. De enige afdeling die goed functioneert is de incassoafdeling, die klanten onder druk zetten om de foutieve rekeningen te betalen. Al jaren lang kan dat bedrijf doorgaan met dubieuze praktijken. En ook daar heeft de ACM niet ingegrepen. Tegen mij verklaarden ze hun disfunctioneren, dat bij ingrijpen de werkgelegenheid van het personeel, van Tele2, in gevaar komt. ??? Maar een groter geschenk kan het personeel niet krijgen. Stel je eens voor, dat je voor je werkgever klanten moet bedriegen en benadelen, dag in dag uit. Daar wordt een normaal mens ziek van. Alleen en psychopaat kan dit langere tijd volhouden. … Er zou een instelling moeten komen, waar consumenten een klacht kunnen indienen tegen de ACM. Het zou storm lopen.
Gezien de traagheid waarmee deze kwestie politiek wordt benaderd kan ik mij de euforie van mevrouw Janssen wel voorstellen. Maar het eerste wat ik bedacht was “konden kabinetten maar worden beboet”. Niet dat dat echt wat zou betekenen. Maar inderdaad. Het is een stapje in de correcte richting. Nououou..?
Er wordt geprobeerd te kruipen.
Het zou mevrouw Jansen en Omroep Max sieren, als ze de ACM eens op de juiste wijze belichten en actie ondernemen tegen deze falende instelling. In de regeerperiode van de VVD zijn alle juridische mogelijkheden van consumenten ingeperkt. De inkomstengrens is opgetrokken, in een paar stappen. Het minimum bedrag van de eisende partij, waarbij rechtshulp kan worden verkregen, is opgetrokken, eerst tot €300 en kort daarna tot €500. De wetgeving is uiterst coulant tegenover oplichters. Waarschijnlijk omdat anders de VVD regering (recordhouder in onregelmatigheden) zelf strafbaar is en aangepakt dient te worden. De consumentenbond heeft zich teruggetrokken, tot een soort Libelle en Margriet clubje. Ondertussen is de consument vogelvrij verklaard, waar iedereen van mag stelen d.m.v. list en bedrog. Toen de ACM werd opgericht in 2008, dacht de consument dat die instelling op zou komen voor hen en oplichters en flessentrekkers zou aanpakken. Maar nu is gebleken dat de ACM helemaal niets doet en tegen geen enkel malafide bedrijf optreed (behalve een klein onbenullig particulier bedrijf) zoals nu één keer tegen een crimineel incassobedrijfje. Terwijl: banken, verzekeringsbedrijven en telecombedrijven volkomen buiten schot blijven, bij het oplichten van klanten.