Naar cookieinstellingen
contract

Hoe zeg je een abonnement of contract op?

Regelmatig ontvangt MAX Ombudsman vragen over het verlengen en opzeggen van abonnementen of contracten voor onder meer telefonie, internet en energie, maar ook van abonnementen op kranten, sportscholen en andere diensten.

Uit deze vragen blijkt vaak dat men de opzegregels onvoldoende kent, maar ook dat de regels niet altijd worden nageleefd. Zo meldde zich laatst een cliënt die door zijn sportschool werd gehouden aan een opzegtermijn van 3 maanden, terwijl hij een abonnement had voor onbepaalde tijd. Dat mag dus niet. Een opzegtermijn van ten hoogste 1 maand is toegestaan.

Graag informeren wij u daarom nog eens over de belangrijkste regels

1. Kern is dat u als consument een contract (of abonnement) dat stilzwijgend is verlengd, elke maand mag opzeggen (ongeacht de algemene voorwaarden). Bij verlenging van bijvoorbeeld een jaar kunt u het contract toch elke maand opzeggen. Het moet dan wel gaan om een voortzetting van uw oude contract. Wanneer u op een nieuwe aanbieding ingaat, geldt dit niet.

2. Een contract (of abonnement) voor bepaalde tijd mag wel automatisch verlengd worden naar een contract voor onbepaalde tijd. Het contract heeft dan geen einddatum en kan dan gewoon worden opgezegd met een opzegtermijn van maximaal 1 maand.

3. U kunt het door u afgesloten contract (of abonnement) op dezelfde wijze opzeggen als hoe het door u is afgesloten. Heeft u het contract bijvoorbeeld telefonisch afgesloten, dan kunt u het ook weer telefonisch beëindigen.

4. Opzeggen kunt u doen op iedere dag van de maand.

5. Voor het opzeggen van abonnementen op kranten, tijdschriften en nieuws- en weekbladen gelden andere regels. Wanneer uw krant, tijdschrift of blad minimaal 1 keer per maand verschijnt, geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Wanneer het minder dan 1 keer per maand verschijnt, geldt een opzegtermijn van maximaal 3 maanden. Een abonnement mag wel steeds stilzwijgend worden verlengd voor de duur van maximaal 3 maanden en moet uiterlijk 1 maand voor het einde van die periode worden opgezegd.

6. Voor een lidmaatschap bij een vereniging gelden andere verlengings- en opzegregels. De regels over het opzeggen of stilzwijgend verlengen van uw lidmaatschap zijn terug te vinden in de statuten van een vereniging.

Tips

• Vraag altijd een schriftelijke bevestiging van uw opzegging. Dan heeft u altijd een bewijs.

• Indien u geen bevestiging ontvangt, controleer dan of de opzegging goed is gegaan.

• In de algemene voorwaarden van het bedrijf kunt u de opzegtermijn lezen. Let erop dat deze opzegtermijn klopt met de wettelijke termijnen!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (4)

    oosterwijck says:

    Ga niet in zee met Tele2

    Ik heb een huis aansluiting internet besteld (maandelijks opzegbaar) bij Tele2 en die werd niet geleverd, op de afgesproken datum. Ik had geen internet huisaansluiting, maar kreeg wel een factuur. Daarop zocht ik, drie dagen lang, contact met de (helpdesk) info telefoonlijn van Tele2. Daar kreeg ik dagenlang een bandje te horen dat er nog 12 wachtenden voor mij waren. Er ging geen wachtende af en er kwam geen wachtende bij (drie dagen lang). Voor mij werd duidelijk dat ik bedrogen werd. Vervolgens zocht ik contact met de internetsite. Daar mocht ik een kwartier lang vragen beantwoorden, totdat de laatste vraag was: “wat is uw klanten nummer? ” Maar ik had geen klantennummer. Dat krijg je pas bij je eerste factuur (een maand later). Een postadres was niet te vinden. Vervolgens heb ik de consumentenbond benaderd. Daar kreeg ik te horen dat er ontelbaar veel klachten waren over Tele2. En dat ik beter mijn contract kon annuleren. Ik had 2 hele goede argumenten: Er is geen dienst/product geleverd, dus is er geen overeenkomst. En ik heb opgezegd, binnen de 2 weken bedenktijd. … Ook kreeg ik een postadres via de consumentenbond en de waarschuwing dat aangetekende brieven niet aangenomen worden door Tele2 en gewone brieven nooit aankomen. Tele2 heeft de tactiek om nieuwe klanten over de bedenktijd van 2 weken te manipuleren, zodat je vastzit aan een contract, dat nu ineens een jaarcontract blijkt te zijn. De consumentenbond heeft een kopie van mijn opzegging doorgestuurd naar Tele2, zodat ik bewijs had, bij een eventuele gerechtelijke procedure. Ik schreef een aangetekende brief en een gewone brief naar Tele2. Het antwoord van Tele2 was, op mijn opzegbrief was, … stilte … en een bandje in de telefoonbeantwoorder, met een nieuwe tekst: “Dit telefoonnummer is tijdelijk buiten gebruik, probeer het later nog eens”. … En mijn angstige vermoeden werd werkelijkheid. Na 2 weken kreeg ik eindelijk contact met de helpdesk en … Jawel hoor, ze hadden mijn brieven nooit ontvangen en ik zat vast aan een contract. … Volgens de woordvoerder kon het contract niet opgezegd worden, omdat ik over de 2 weken bedenktijd was. In een keer werd het jaarcontract in rekening gebracht en werd €288 afgeschreven van mijn rekening. … Daarop heb ik een klacht gemeld bij de geschillencommissie, Telcombedrijven. Dat werd een periode, van 4 weken lang brieven schrijven met toelichtingen en kopieen opsturen van bewijsmateriaal. Na vier weken werd een zitting gepland, die na nog eens 4 weken plaatsvond. Toen de zitting was geweest, werd er weer een termijn van 4 weken aangehouden, voor het nemen van een besluit. Die 4 weken zijn inmiddels verstreken, maar ik heb nog niets vernomen van de geschillencommissie. … Het zal me benieuwen. … Wel heb ik inmiddels vernomen dat Tele2 overgenomen is door T-mobil.

    koningconsument says:

    Meeste organisaties werken tegenwoordig erg goed mee met opzeggen. Ook voor bedrijven waar je dat niet verwacht. Er was iets mis gegaan met mijn opzegging voor mijn fitness abonnement (dat ik dus al tijden niet meer gebruik), maar dit werd alsnog met terugwerkende kracht geregeld omdat ik dit via opzeggen.nl had gedaan. Voor een donatie aan Greenpeace heb ik gebeld en werd mijn donatie per direct stop gezet. Ik heb dus goede ervaringen met opzeggen en raad het iedereen aan, bespaart veel geld!

    Elis says:

    Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op bij ma vandaag

      MAX Vandaag says:

      Beste Elis, bedankt voor uw bericht. Welk lidmaatschap wilt u precies opzeggen? De nieuwsbrief van MAX Vandaag kunt u opzeggen door onderin de nieuwsbrief op opzeggen te klikken. Gaat het om één van de andere diensten van MAX, dan kunt u eventueel ook contact op nemen met onze collega’s van de publieksservice. U kunt hen op verschillende manieren bereiken: https://www.maxvandaag.nl/contact/ Vriendelijke groet, webredactie MAX Vandaag.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.