Hoe weten ze dit allemaal van mij?
Publicatiedatum: 12 augustus 2016
Mevrouw Rossy kreeg onlangs een brief van Citroën. In die brief stonden allerlei details over de auto van mevrouw en wat haar auto op dit moment waard is. Gevolgd door een aanbieding voor een voordelige Citroën. De informatie klopte precies. Mevrouw Rossy heeft zelf een Fiat en heeft nooit iets met Citroën te maken gehad. Ze vraagt zich af: hoe komt Citroën aan deze informatie?
Op het eerste gezicht eenvoudig. De RDW beschikt over de adressen van alle auto-eigenaren met alle gegevens van hun auto. Tot 2007 stelde de RDW deze informatie beschikbaar aan belangstellenden, bijvoorbeeld voor reclamedoeleinden. Sinds maart 2007 is het echter verboden om de gegevens van een auto te koppelen aan de gegevens van de eigenaar. En de auto van mevrouw Rossy is van daarna. Navraag bij Citroën leert dat deze de informatie over mevrouw Rossy heeft gekocht van het bedrijf EDM, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in databasemarketing. EDM zegt dat de informatie die Citroën heeft gebruikt, gebaseerd is op een voorspelling. Voor het maken van die voorspelling maakt EDM gebruik van allerlei openbare informatie, zoals CBS-statistieken en demografische gegevens over de buurt waar mevrouw Rossy woont. Maar ook informatie waarvoor mevrouw Rossy al dan niet bewust toestemming heeft gegeven om die door te verkopen. In 2007 is mevrouw Rossy bijvoorbeeld verhuisd. De verhuisservicevan PostNL waarvan ze gebruik maakte, vraagt standaard toestemming om deze informatie door te verkopen aan bedrijven zoals EDM. In de RDW-gegevens van vóór maart 2007 was te vinden dat mevrouw Rossy toen ook al in een zelfde soort Fiat reed. Door deze informatie te combineren heeft EDM een goede voorspelling gedaan. Petje af! Toch roept dit nog allerlei vragen op:
Hoe kom ik erachter hoe men aan al die informatie over mij komt? Dit kunt u schriftelijk of per e-mail opvragen bij bedrijven als EDM zelf. Zij zijn verplicht hierover duidelijkheid te geven en desgevraagd onjuistheden aan te passen of de informatie uit het systeem te verwijderen.
Hoe kom ik erachter of het bedrijf dat informatie over mij verzamelt wel te vertrouwen is? Deze en andere marketingbedrijven moeten aangemeld zijn bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Via het CBP kunt u zien of het bedrijf in kwestie gecontroleerd is door het CBP en waar de informatie voor gebruikt wordt. DDMA is de toezichthouder op de direct marketing branche. Klachten over overtredingen kunt u als consument daar indienen. Met klachten kunt u ook bij het CBP terecht.
Kan ik ervoor zorgen dat ik voortaan geen reclamepost meer ontvang? Jazeker, dit kunt u regelen via www.postfilter.nl. Daar kunt u ook aangeven welke soort reclames u niet meer wil ontvangen.
Verstrekt MAX Magazine informatie over mij aan derde? Nee. Veel tijdschriften doen dit overigens wel. Informatie hierover kunt u vinden in het colofon van MAX Magazine.
Meer informatie
Voor meer informatie over privacyregelgeving en uw rechten kunt u terecht bij het CBP of via internet.