geschillencommissie

Het belang van een Geschillencommissie

Mevrouw Van Belzen uit Middelburg belde tijdens ons spreekuur. Ze voelt zich opgelicht door een bedrijf dat haar dak heeft gerepareerd.

Volgens mevrouw Van Belzen stonden er opeens 2 mannen op haar stoep. Ze konden de schoorsteen voor haar vegen. “Maar ik heb helemaal geen schoorsteen”, was haar verbaasde reactie. “We kunnen ook uw dakgoten schoonmaken!” was hun antwoord. Daarmee stemde mevrouw in. Er werd een afspraak gemaakt om 6 dagen later de dakgoten schoon te maken voor 20 euro. Die dag komen er wederom 2 mannen, ze klimmen het dak op en geven aan dat er van alles mankeert aan het dak. Dat moest gerepareerd worden. Mevrouw is een beetje beduusd en zegt tegen de mannen dat ze het hoognodige moeten doen om de veiligheid te garanderen.

Slecht en overbodig

2,5 uur later komen ze van het dak en overhandigen haar een rekening van maar liefst 1709 euro! In shock pint mevrouw het bedrag met het mobiele apparaat dat de mannen bij zich hebben. Een bekende van mevrouw met technische ervaring stelt dat het werk slecht is gedaan en dat de reparatie in eerste instantie al nooit had hoeven gebeuren. Er is geprobeerd om een afspraak te maken met het bedrijf, maar tot 2 keer toe zat mevrouw samen met haar zoon tevergeefs te wachten. Wat nu?

Wederhoor

MAX Ombudsman heeft contact opgenomen met het bedrijf en zoals altijd zijn er 2 kanten aan een verhaal. Er was volgens het bedrijf een aantal dingen voorgevallen tussen mevrouw Van Belzen en de medewerkers. Buiten kijf stond echter dat het werk niet goed was gedaan en dat de prijs ook voor discussie vatbaar was. Dat ze de prijs pas die dag te horen had gekregen, was volgens het bedrijf echter niet correct. Dat wist ze volgens hen al 6 dagen eerder.

Eindresultaat

Na overleg wordt een afspraak gemaakt om alle slecht uitgevoerde reparaties te herstellen. Bovendien krijgt mevrouw 40 procent van de betaalde factuur retour op haar rekening, een bedrag van 683 euro. Het bedrijf geeft aan dat ze hun werkwijze gaan heroverwegen. Voorts gaan ze bekijken of ze zich aan kunnen sluiten bij een brancheorganisatie die een mogelijkheid biedt om naar de Geschillencommissie te gaan.

Tips

  • Laat u niet overdonderen door mensen aan de deur. Mocht u interesse hebben in iets wat ze aanbieden, neem dan bedenktijd.
  • Als u zaken doet met een bedrijf, zoek dan van tevoren op of ze aangesloten zijn bij een brancheorganisatie die een mogelijkheid biedt om naar de Geschillencommissie te gaan, mocht dat nodig zijn.
  • Laat te allen tijde een zeer duidelijke offerte maken van afgesproken werkzaamheden. Laat alle posten specificeren zodat exact duidelijk is wat u van elkaar mag verwachten. Laat liefst nog een bekende meelezen. En zet dan pas uw handtekening.

Geef een reactie