Heerlijk gegeten, maar wel laat thuis!

Mensen met een beperking kunnen gebruikmaken van goedkoper taxivervoer via Valys. De service laat echter wel eens te wensen over.

15 december 2013 was het weer zover: het MAX Maakt Mogelijk Kerst­diner. Een aantal gelukkigen mocht afreizen naar de Grote Kerk in Den Haag voor een geheel verzorgd diner, waaronder mevrouw Jager uit Amsterdam en mevrouw O. uit Woerden. Mevrouw Jager is niet meer zo goed ter been. Voor dit soort uitstapjes is zij aangewezen op Valys, een betaalde vervoersvoor­ziening voor mensen die moeilijk op een andere manier kunnen reizen. Voor zowel de heen- ­als de terugweg had ze een taxi van Valys besteld. Helaas verliep haar reis bepaald niet vlekkeloos.

Nog een halfuur lopen

Dat begon meteen al: de chauffeur van dienst staat onverwacht voor haar deur, terwijl het gebruikelijk is dat cliënten vooraf worden gebeld. Als mevrouw Jager de chauffeur hierop attent maakt, antwoordt hij dat hij geen zin had om te bellen, vanwege de belkosten. Eenmaal in Den Haag blijkt een paaltje de uitgestip­pelde route naar de Grote Kerk te blokkeren. De chauffeur zet mevrouw Jager uit de taxi met de mededeling dat het hooguit nog 10 minuten lopen is naar de Grote Kerk. Na een halfuur lopen met haar rollator is het mevrouw Jager pijnlijk duidelijk dat de inschatting van de chauffeur aan de optimistische kant is geweest.

Via Schiphol naar huis

De terugreis verloopt niet veel beter. De taxi die haar in eerste instantie zou komen ophalen, blijkt al vol te zitten. Na veel rondvragen biedt de eigenaar van een ander taxibedrijf aan om mevrouw Jager naar Schiphol te brengen. Maar ja, van daaruit moet ze nog met een gewone taxi naar haar woning in Amsterdam worden vervoerd.

Ook voor mevrouw O. verloopt de reis met Valys niet zonder proble­men. Op de terugreis gaat het mis. Op de afgesproken tijd verschijnt er geen taxi. Pas na verschillende telefoontjes arriveert om 22.30 uur eindelijk de taxi om haar naar Woerden te brengen, ruim een uur later dan gepland. Pas tegen middernacht steekt mevrouw O. de sleutel weer in haar voordeur. Beide dames klagen bij de ver­voerder, echter zonder resultaat.

Pas na tussenkomst van MAX Ombudsman erkent de vervoerder dat er inderdaad het een en ander is misgegaan. Het geld voor de ritten, bij elkaar 70 euro, is inmiddels terugbetaald. Oh ja: het eten was heerlijk en de avond zelf fantastisch!

Tips

De houder van een Valyspas krijgt een persoonlijk kilometerbudget van 600 km per jaar. U betaalt dan 0,20 euro per kilometer voor een taxirit. Mogelijk komt u in aanmerking voor een hoger kilometerbudget van Valys (2.250 km). Zie voor meer informatie hierover HPKB (telefoonnummer: 088-2298030).

Geef een reactie