Geen limiet bij overschrijden belminuten
Publicatiedatum: 14 oktober 2016
Toen de heer Preusterink een factuur kreeg van zijn mobiele provider, werd hij onaangenaam verrast: hij had veel meer belkosten gemaakt dan in zijn bundel zitten. Echter, hij had bij het overschrijden van zijn tegoed nooit een melding gekregen. Terecht of niet?
De heer Preusterink nam contact met ons op in verband met zijn hoge belkosten: hij had ruim 100 euro buiten zijn KPN-bundel gebeld. Hij was zich hier helemaal niet van bewust geweest en had ook geen melding ontvangen. Hoe zit het nu met de kosten voor het mobiele telefoon- en internetverkeer en de eventuele waarborgen? Binnen Europa zijn er duidelijke regels van kracht voor het gebruik van bellen, internetten en sms’en. Wanneer u bijvoorbeeld in het buitenland belt, dan maakt u gebruik van het netwerk van de betreffende telecomaanbieder. De kosten hiervoor rekent de buitenlandse aanbieder door aan uw Nederlandse aanbieder (dit heet roaming) en die vervolgens weer aan u. Vanaf juni 2017 zijn deze extra kosten verdwenen, zodat u dan in een ander EU-land hetzelfde betaalt als in Nederland. Buiten Europa zijn weer andere tarieven van kracht. Wij raden u aan om dit vooraf goed na te kijken en eventueel een buitenlandbundel af te sluiten. U kunt hiervoor contact opnemen met uw provider. Voor bellen vanuit Nederland naar het buitenland gelden de EU-regels niet. U maakt dan gebruik van het netwerk van uw eigen provider. U bent dan niet aan het ‘roamen’. Anders is het als u van uw mobiele telefoon belt naar een Nederlandse mobiel in het buitenland. U betaalt dan het normale abonnements- of prepaid tarief tot de grens. De ontvanger betaalt dan de kosten vanaf de grens.
Bescherming tegen hoge kosten
Voor uw belgebruik is geen bescherming van kracht. U ontvangt geen bericht van uw provider als uw belbundel op is. Voor uw datagebruik is dit wel van toepassing. Wereldwijd geldt er een verplichte datalimiet van 50 euro (ex. btw). Als u rond de 80 procent van dit bedrag zit, dan ontvangt u van uw telecomaanbieder een waarschuwingsbericht (meestal per sms). Indien u de datalimiet heeft bereikt, kunt u niet meer mobiel internetten, tenzij u zelf uw aanbieder door een berichtje te sturen laat weten dat u dit wel wilt. U kunt wel gebruik blijven maken van het wifi-netwerk.
Eind goed al goed
Voor de heer Preusterink kwam er toch nog een prettig gebaar. De KPN heeft de helft van de kosten voor haar rekening genomen.
Tip
Er zijn apps beschikbaar die uw belminuten en datagebruik bijhouden. Uw provider biedt u ook de mogelijkheid om uw verbruik online te checken. Neemt u voor deze mogelijkheden contact op met uw provider.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.