Naar cookieinstellingen
tickets

Geen fratsen, ticketprijs moet duidelijk zijn

U herkent het vast wel; bij het online bestellen van concert-, theater en festivaltickets komen er tijdens het boekingsproces nog allerlei extra kosten bij. Het kaartje dat eerst zo goedkoop leek, wordt alsmaar duurder. De wet is daar duidelijk over: dit mag niet! Kosten die onvermijdbaar zijn moeten door de aanbieder in de basisprijs worden opgenomen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) draagt online aanbieders op zich te houden aan de regels voor het duidelijk vermelden van prijzen. Tot 1 oktober 2017 hebben ze de tijd om ervoor te zorgen dat de prijzen geen verrassingen meer kennen en voldoen aan de geldende regels. Van ‘sluipkosten’ mag dan geen sprake meer zijn. Uiteraard zijn wij benieuwd wat de autoriteit gaat doen als de regels niet worden nageleefd.

Geen verborgen kosten

Sluipkosten zijn de extra kosten die u tijdens het bestelproces tegenkomt. Vooraf bij de eerste prijsvermelding is vaak onduidelijk wat een kaartje nu precies kost. Alle kosten die u als consument moet maken om een kaartje te kopen, moeten in de ticketprijs worden opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld transactiekosten, administratiekosten, service kosten en printkosten. Als er kosten berekend worden per boeking – dus niet per kaartje – dan moeten deze kosten bij de eerste prijsvermelding ook duidelijk worden vermeld. Meer informatie vindt u op de website www.consuwijzer.nl of bel 088-0707070.

Doorverkopen mag nog

Het doorverkopen van toegangskaarten voor concerten of evenementen blijft vooralsnog toegestaan. In 2010 heeft de Tweede Kamer wel een wetsvoorstel aangenomen dat handelaren en ticketbureaus verbiedt om massaal kaarten op te kopen om ze vervolgens tegen woekerprijzen te verkopen. Er zou niet meer dan 20 procent bovenop de officiële verkoopprijs mogen worden gevraagd. Tot op heden is de wet (nog) niet ingevoerd. In de tussentijd is de ticketmarkt ook aardig veranderd. Marktwerking is een veelgehoord argument: “U mag toch zelf bepalen wat u voor een ticket wilt betalen.” Net als een aantal politieke partijen vinden wij dat dit beteugeld moet worden.

Tip

Het blijft hoe dan ook verstandig om bij de aankoop van kaarten op een aantal zaken te letten. Gaat het om een doorverkocht kaartje? Wat was de officiële verkoopprijs? Staat er een andere naam op het ticket, mag u daarom niet naar binnen? Let er ook goed op met wie u in zee gaat, welke garanties u als consument krijgt en of u het kaartje de prijs waard vindt. Het moet in ieder geval vooraf duidelijk zijn wat u voor een concert-, theater- of festivalticket moet betalen. Is dit niet zo, dan kijken wij graag met u mee.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur

Geef een reactie

Reactie

    vliegenderob says:

    mijn advies klinkt eenvoudiger dan het uiteindelijk zal zijn. We moeten massaal afspreken dat we dan het kaartje niet kopen, zodra iemand dat hoort of merkt, onmiddellijk op de sociale media melden, zodat de volgende kopers vóór het kopen kunnen vragen hoe het zit. met de huidige generatie telefoons kun je makkelijk een gesprek opnemen en als bewijs gebruiken. Recent kreeg ik een extra rekening achteraf, (van mijn zorgverzekering ZEkur) snel werd al een incassobureau ingeschakeld. Gelukkig kon ik via onze afspraak bewijzen dat ik niets meer hoefde te betalen en ik heb niets meer van nog het incassobureau, nog van Zekur, gehoord. Het is dus gewoon een poging tot oplichting. ik help vaak mensen met problemen, vooral met zaken, en kom dit vaker tegen. Ook hoor ik vaak kennissen zeggen, heb jij altijd problemen met betalen? ik betaal gewoon, dan ben ik er vanaf!!! Overigens heb ik de afgelopen jaren al drie keer meegemaakt dat een incassodreiging met rechtbank en hoge kosten, vlak vóór de rechtszaak werd ingetrokken, men probeert het gewoon. Cannock Chase bijvoorbeeld dreigt dat er twee man langskomen om alles op te schrijven en beslag te leggen op alles, tot op mijn (niet aanwezige) Nintendo toe! EEN INCASSOBUREAU MAG NOOIT EEN DEURWAARDER O.I.D STUREN ALS ERG GEEN GERECHTELIJKE UITSPRAAK IS GEWEEST!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.