Naar cookieinstellingen
traplift

Geen bedenktijd bij aankoop traplift

Mevrouw De Jong woont nog zelfstandig. Ze woont al 40 jaar met veel plezier in haar woning, maar kan moeilijk de trap opkomen. Reden voor haar om zich te laten informeren over een traplift.

Mevrouw De Jong maakt een afspraak bij een leverancier en binnen korte tijd brengt de verkoper een bezoek bij haar aan huis. Zij tekent uiteindelijk voor akkoord, maar diezelfde avond zit het haar toch niet lekker. Ze voelde zich een beetje onder druk gezet en annuleert de overeenkomst. Tot haar verbazing moet ze 30 procent annuleringskosten betalen. Het ging hier toch om een verkoop buiten een verkoopruimte? Waarom was hier geen sprake van een bedenktijd?

Op maat gemaakt

In het geval van mevrouw De Jong is sprake van een op maat gemaakt product. Op deze producten is geen bedenktijd van toepassing. Bij een traplift zit het stukje maatwerk vooral in de rail. De rail moet onder andere op maat worden gebogen en de tandheulen, de steunophanging en de laadpunten moeten op de rail worden gelast. Verder hangt het van de soort stoel of motor af of hier ook maatwerk aan te pas komt. Wij hebben bij diverse leveranciers geïnformeerd en per type kan dit verschillen.

Ook geen bedenktijd

Naast op maat gemaakte producten gelden er meer uitzonderingen als u een aankoop doet buiten een verkoopruimte, dus op straat, aan de deur of bijvoorbeeld op een verkoopdemonstratie. Zo geldt er onder andere ook geen bedenktijd voor:
• Een aankoop die minder dan 50 euro kost. Let op: de ondernemer mag de aankoop niet in kleine bedragen opknippen, zodat het bedrag onder de 50 euro komt!
• Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben.
• Spoedreparaties: als u een bedrijf vraagt om langs te komen voor een reparatie of onderhoud dat niet kan wachten, bijvoorbeeld bij een lekkage of een kapotte verwarming.
• Reizen.

Geen twijfel mogelijk

Het is dus belangrijk dat u vooraf goed wordt geïnformeerd over de bedenktijd. Mevrouw De Jong was wel geïnformeerd, maar in de kleine letters stond dat het contract bindend was. Niet zo vreemd dat zij dacht dat er wel een bedenktijd van toepassing was. Wij hebben daarom contact gezocht met de leverancier. Die begreep ons punt. Om voor de toekomst niets meer aan het toeval over te laten, hebben ze besloten om in hun overeenkomsten expliciet te vermelden dat het om een bestelling van een maatproduct gaat, dat niet herroepbaar is. Gelukkig kwam er een oplossing voor mevrouw De Jong: de annuleringskosten werden verlaagd naar 11 procent.

Tip

Kijk voor meer informatie over bedenktijd en verkoop buiten een verkoopruimte op www.consuwijzer.nl.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.