internetbankieren

Fraude met internetbankieren

In februari besteedden we op deze plek aandacht aan phishing, een vorm van digitale bankfraude. Daar kregen we veel reacties op. Eén daarvan was mevrouw Pannekeet.

Mevrouw Pannekeet heeft een rekening bij de Rabobank. De Rabobank had aangekondigd dat dit jaar (2015) alle random readers, nodig voor internetbankieren, zullen worden vervangen. Een oplichtersbende speelde handig in op dit gegeven. Afgelopen maart kreeg mevrouw Pannekeet namelijk een e-mail die afkomstig leek van de Rabobank. In de e-mail werd haar verzocht om haar telefoonnummer door te geven. Ze zou dan worden gebeld om de nieuwe random reader te testen.

‘Even testen’

Zo gezegd, zo gedaan. Even later werd mevrouw Pannekeet gebeld door een ‘medewerkster’ van de Rabobank. Deze perfect Nederlands sprekende mevrouw vroeg haar om de random reader aan te zetten en in te loggen. De mevrouw zou dan tegelijk inloggen op de nieuwe random reader. Ze drukte mevrouw Pannekeet op het hart om niet de pincode van haar bankpas af te geven. Voor de test was de inlogcode voldoende. Vervolgens moest mevrouw Pannekeet vertellen welke code op haar scherm verscheen, en tenslotte moest ze een door de mevrouw opgegeven code invoeren. Daarop zei de mevrouw dat de test was geslaagd, en werd het gesprek beëindigd.

Geen cent terug

Toen mevrouw Pannekeet een paar dagen later ging internetbankieren, bleek dat er 1.280 euro van haar bankrekening was verdwenen. Ze meldde zich bij de Rabobank. De bank vond echter dat mevrouw Pannekeet zelf grof nalatig was geweest. Ze zou daarom geen cent terugkrijgen. Mevrouw Pannekeet nam vervolgens contact op met ons spreekuur. In principe moet uw bank u schadeloosstellen als uw bankrekening door oplichters wordt geplunderd. Dat is alleen anders als u zelf grof nalatig bent geweest. Hoewel mevrouw Pannekeet de regels van de bank had overtreden door haar inloggegevens prijs te geven, vonden wij het oordeel van de Rabobank wel erg kort door de bocht. Mevrouw Pannekeet was, vonden wij, slachtoffer geworden van een wel heel uitgekookte truc. We adviseerden mevrouw Pannekeet om een klacht in te dienen bij de Rabobank. Na veel vijven en zessen leidde dit ertoe dat ze nu alsnog het volledige bedrag van 1.280 euro heeft teruggekregen.

Advies

Geef nooit uw pincode of inloggegevens af. Hoe betrouwbaar de e-mail of de persoon aan de telefoon ook overkomt. Als iemand hierom vraagt, heeft u te maken met een oplichter. Beëindig het contact meteen en meld het voorval bij uw bank. Hebt u een soortgelijke ervaring? Meld het ons. Wij willen graag weten hoe banken hier in de praktijk mee omgaan.

Geef een reactie