Naar cookieinstellingen
internetbankieren

Fraude met internetbankieren

In februari besteedden we op deze plek aandacht aan phishing, een vorm van digitale bankfraude. Daar kregen we veel reacties op. Eén daarvan was mevrouw Pannekeet.

Mevrouw Pannekeet heeft een rekening bij de Rabobank. De Rabobank had aangekondigd dat dit jaar (2015) alle random readers, nodig voor internetbankieren, zullen worden vervangen. Een oplichtersbende speelde handig in op dit gegeven. Afgelopen maart kreeg mevrouw Pannekeet namelijk een e-mail die afkomstig leek van de Rabobank. In de e-mail werd haar verzocht om haar telefoonnummer door te geven. Ze zou dan worden gebeld om de nieuwe random reader te testen.

‘Even testen’

Zo gezegd, zo gedaan. Even later werd mevrouw Pannekeet gebeld door een ‘medewerkster’ van de Rabobank. Deze perfect Nederlands sprekende mevrouw vroeg haar om de random reader aan te zetten en in te loggen. De mevrouw zou dan tegelijk inloggen op de nieuwe random reader. Ze drukte mevrouw Pannekeet op het hart om niet de pincode van haar bankpas af te geven. Voor de test was de inlogcode voldoende. Vervolgens moest mevrouw Pannekeet vertellen welke code op haar scherm verscheen, en tenslotte moest ze een door de mevrouw opgegeven code invoeren. Daarop zei de mevrouw dat de test was geslaagd, en werd het gesprek beëindigd.

Geen cent terug

Toen mevrouw Pannekeet een paar dagen later ging internetbankieren, bleek dat er 1.280 euro van haar bankrekening was verdwenen. Ze meldde zich bij de Rabobank. De bank vond echter dat mevrouw Pannekeet zelf grof nalatig was geweest. Ze zou daarom geen cent terugkrijgen. Mevrouw Pannekeet nam vervolgens contact op met ons spreekuur. In principe moet uw bank u schadeloosstellen als uw bankrekening door oplichters wordt geplunderd. Dat is alleen anders als u zelf grof nalatig bent geweest. Hoewel mevrouw Pannekeet de regels van de bank had overtreden door haar inloggegevens prijs te geven, vonden wij het oordeel van de Rabobank wel erg kort door de bocht. Mevrouw Pannekeet was, vonden wij, slachtoffer geworden van een wel heel uitgekookte truc. We adviseerden mevrouw Pannekeet om een klacht in te dienen bij de Rabobank. Na veel vijven en zessen leidde dit ertoe dat ze nu alsnog het volledige bedrag van 1.280 euro heeft teruggekregen.

Advies

Geef nooit uw pincode of inloggegevens af. Hoe betrouwbaar de e-mail of de persoon aan de telefoon ook overkomt. Als iemand hierom vraagt, heeft u te maken met een oplichter. Beëindig het contact meteen en meld het voorval bij uw bank. Hebt u een soortgelijke ervaring? Meld het ons. Wij willen graag weten hoe banken hier in de praktijk mee omgaan.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.