Elles de Bruin: “Ben ik erin getuind of heb ik een goede deal?”
Publicatiedatum: 29 september 2022
Ik was toe aan een nieuwe mobiele telefoon. De oude is mij jaren van dienst geweest, maar de batterij was slecht en er zat een barst in het scherm. Reparatie was het niet waard, werd mij verteld. Mijn provider had een mooie aanbieding: een vast bedrag voor de telefoon en een maandelijks bedrag voor mijn abonnement. Tot zover snapte ik het nog, totdat hij me een nieuw bod deed.
Te mooi om waar te zijn
“Ik kan u 10 euro korting per maand geven op uw abonnement. En als u dan 1 euro extra betaalt, krijgt u er een tablet met simkaart bij.” Huh? Voor 1 euro per maand een tablet? Is dat niet te mooi om waar te zijn? Bij navraag moest ik dan wel 24 maanden, de duur van mijn abonnement, elke maand die euro extra betalen. Maar alleen dan kreeg ik de korting van 10 euro per maand op mijn telefoonabonnement.
Addertje onder het gras?
Dan ga je als consument rekenen. Waar zit het addertje onder het gras? Hoe verdienen zij dit terug? Kennelijk hopen ze dat ik buiten de databundel van het tabletabonnement kom en maandelijks moet bijbetalen. Of dat ik na 24 maanden het apparaat blijf doorgebruiken tegen een hoger tarief. Op de vraag waarom mijn provider zo genereus is, zei hij: “Met die tablet sluiten we als bedrijf wel weer een extra abonnement af. Dat is goed nieuws voor de aandeelhouders”, zei hij glimlachend.
Goede deal?
De economische waarde van een extra aansluiting is kennelijk heel hoog. Zo maak je van een bestaande klant een extra nieuwe klant. Toen ik buiten stond, met het tasje met de tablet in mijn hand, vroeg ik me af of ik erin getuind ben of dat het toch een goede deal is. Heeft u dat ook weleens, dat u bij een aankoop twijfelt of het wel klopt? Reacties mogen naar meldpunt@omroepmax.nl
Het programma Meldpunt is op wekelijks te zien op vrijdag om 19.50 uur op NPO 2.
(Bron: MAX Magazine nr.: 40. Foto: Shutterstock)