Elles de Bruin: Beent u ’t nog bij?
Publicatiedatum: 5 mei 2022
Aansluitend op het MAX-consumentenprogramma Meldpunt schrijft presentatrice Elles de Bruin elke 2 weken een column over consumentenzaken. Deze keer: een rijbewijs verlengen bijkt anno 2022 niet zo makkelijk…
Buurvrouw aan de deur
Bij mijn collega Jantine Stoel ging onlangs de bel en toen ze opendeed, stond daar haar 80-jarige buurvrouw met een envelop in de hand. Het was een schrijven van het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid (CBR); ze moest haar rijbewijs verlengen.
Voor de aanvraag moest ze inloggen via DigiD met een 2-voudige identificatie. Maar de buurvrouw had geen mobiele telefoon en wist totaal niet hoe ze dat moest doen. Jantine is met haar meegegaan en heeft haar geprobeerd te helpen. Dat was ook voor haar, een digitaalvaardige redacteur, een zware dobber.
5 uur aan de telefoon
Ze is er uren mee beziggeweest, maar uiteindelijk is het gelukt. Dit is weer zo’n voorbeeld van hoe mensen soms vastlopen in de digitale samenleving. Ik loop daar zelf ook veelvuldig tegenaan. Bijna 2 weken ben ik druk geweest met het aanvragen van een extra creditcard. Ook hier moest een identificatie plaatsvinden en er moest 1 cent worden overgemaakt. Op een of andere manier pakte het systeem van de creditcardmaatschappij mijn invoer niet. Ik heb totaal zeker 5 uur met de klantenservice aan de lijn gezeten. Na 10 mislukte pogingen had ik na 4 weken de extra creditcard in huis.
Snelle ontwikkelingen
Ik snap heel goed dat we in een digitale samenleving leven en dat we dat niet meer kunnen terugdraaien. Maar we moeten ook snappen dat veel mensen dit niet kunnen bijbenen en dat deze mensen geholpen moeten worden. Loopt u ook vast in de digitale samenleving? Laat het ons weten op meldpunt@omroepmax.nl.
Meldpunt, elke vrijdag 19.50 op NPO 2.
(Foto: Shutterstock)