Naar cookieinstellingen
elektrisch rijden

Elektrisch rijden?

In aansluiting op het maatschappelijke MAX-programma Meldpunt schrijft presentatrice Elles de Bruin elke 2 weken een column over consumentenzaken. Deze keer: Elles overweegt een elektrische auto te kopen, maar is dat wel echt zo voordelig?

Mijn auto is ‘overleden’, dus ben ik op zoek naar een nieuwe. Eigenlijk vind ik dat ik in deze tijden, waarin het kwik in februari de 20 graden aantikt, elektrisch moet gaan rijden. Een bescheiden bijdrage aan het milieu.

Problemen met opladen

Maar waar begin je als je een elektrische auto wilt kopen? Kijk vooral naar de actieradius van de auto. Sommige voertuigen halen op een volle accu net 250 kilometer, andere bijna de 500 kilometer. Onlangs publiceerde Trouw een verhaal over twee studenten die bij wijze van proef een elektrische auto huurden en ermee naar Berlijn reden. Kosten naast de huur van de auto (90 euro per dag): 10 euro aan ‘brandstof’. Dat klinkt goed. Kanttekening is wel dat ze er ruim 10 uur over deden door problemen bij het opladen en gebrek aan oplaadpunten langs de snelweg.

Laadpaalklever

Bij mij in de buurt verschijnen wel steeds meer oplaadpunten, maar ‘laadpaalklever’ is niet voor niets hét woord van 2018. Er zijn mensen die de innovatie misbruiken en er een voordeeltje uithalen: een gegarandeerde parkeerplek. Straks heb ik een elektrische auto en kan ik hem nergens opladen. Is de overheid eigenlijk wel voorbereid op de hausse van elektrische auto’s? Een groot voordeel van een elektrische auto is dat de bijtelling slechts 4 procent bedraagt. Tel daarbij op de lage brandstof- en onderhoudskosten, dan is het voordelig om elektrisch te gaan rijden. De voertuigen rijden anders, maar wat mij betreft prima. Bij het stoplicht rijd je iedereen eruit. Groot nadeel is dat er nog niet veel aanbieders zijn van elektrische auto’s. Gevolg: de wachttijd voor levering is bij de meeste merken bijna een jaar. Wat doe je dan om die wachttijd op te vangen? Toch nog maar een benzine-auto aanschaffen? Weg milieuwinst!

Meldpunt, elke vrijdag om 19.0 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (4)

    adrianus-3 says:

    Mijn partner en mijzelf rij al jaren elektrisch stadsbromfiets en het is een verademing
    Geen stinkgassen meer en geen benzine (heerlijk).

    oosterwijck says:

    De overheid wacht met het installeren van laadpalen, omdat dit een grote investering is en het elektr. net niet berekend is op massaal gebruik van laadpalen, bij een groot aantal gebruikers. Bovendien zijn de elektr. centrales niet geschikt voor een nieuwe groep stroom afnemers. De consument wacht met de aanschaf van een elektrische auto, totdat er fatsoenlijk geladen kan worden, in een acceptabele laadtijd. Bovendien zijn er niet genoeg grondstoffen beschikbaar voor de productie van accu’s (batterijen) bij een massale aanschaf van elektr. auto’s. En zo houdt het ene probleem een ander probleem in stand. Optimisten, begaan met het milieu, zijn voorlopig nog 10 jaar de pineut met hun elektr. auto, door een gebrek aan laadpalen, laadpaalklevers en een belachelijk lange laadtijd van hun droomkoetsje. En geloof maar dat er nog zeker 50 jaar op benzine gereden wordt. De commercie zal tot de laatste druppel aardolie blijven verkopen, ook als er geen ijskap meer te vinden is op de polen, de ijsberen uitgestorven zijn en gebieden rond de evenaar onbewoonbare woestijnen geworden zijn, met temperaturen rond de 50 graden Celsius.

    profiel-verwijderd says:

    Wie betaalt de subsidie voor de lagere bijtelling.
    Juist, diegene die de aanschafprijs van de elektrische auto niet kunen betalen. Overwegend mensen met een laag inkomen o.a. doormiddel van verhoging energiebelasting.
    Waarom ook geen subsidie op elektrische scooters en motoren.?

    Skepticus says:

    De stekkerauto is natuurlijk heel erg elitair en de subsidie wordt verstrekt aan personen die ‘m niet nodig hebben. Bovendien zijn ze even vervuilend zolang de stroom door kolencentrales en niet door kern (lees thorium)centrales wordt geproduceerd. Ook produceren ze meer fijnstof (banden/remmen) want ze zijn erg zwaar en ze nemen schaarse (invaliden)parkeerplaatsen in beslag. Hoezo milieuvriendelijk.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.