Naar cookieinstellingen
kleuters tegen kwalen

Een hartverwarmend tv-experiment

Direct na afloop van de zesdelige serie Kleuters tegen kwalen die we dit voorjaar uitzonden, werd ik van ik van alle kanten bestookt met de vraag of we dit tv-experiment, dat laat zien wat een groep ontwapenende kleuters kan doen voor het geluk en de gezondheid van ouderen, gaan vervolgen. Mijn antwoord kunt u aan het eind van deze column lezen.

Door kinderogen

Veel ouderen kampen met eenzaamheid, gebrek aan beweging en depressiviteit. Een zorghotel in de Achterhoek vormde het decor voor het sociaal experiment. Een unieke ervaring die de levens van de ouderen zou veranderen. 9 senioren, ieder met hun eigen kwalen, werden geconfronteerd met een groepje kleuters die hen onbevangen tegemoet traden. De vierjarigen zorgden voor ontroerende momenten en daagden de ouderen uit de wereld weer te zien door de ogen van een kind. Met behulp van verschillende testen bracht een team van specialisten in de ouderengeneeskunde de resultaten van het experiment in kaart. Het bleek dat de ouderen na zes weken op zowel mentaal als fysiek niveau een enorme vooruitgang vertoonden; ze voelden zich beter en konden zich ook veel beter bewegen dan voorheen.

Feelgood-tv

Al meteen na de eerste aflevering gaven tientallen kijkers via social media blijk geraakt te zijn door het programma: “Zo. Nu kan ik naar bed met vertrouwen in de wereld. Heerlijke feelgood-tv”, schreef een kijker. En een ander tweette: “Wat een machtig mooi programma. Ik kijk uit naar de volgende uitzending!” Ook televisierecensenten waren razend enthousiast. “Het is een vertederend, grappig en ontroerend programma”, schreef bijvoorbeeld Julien Althuisius in de Volkskrant: Waar vooraf op gehoopt werd, gebeurde ook: de kleuters hadden een revitaliserend effect op de ouderen. Soms omdat de kleine dictators de senioren geen keus gaven (‘Je moet iets harder lopen’, commandeerde een kleintje de 80-jarige mevrouw Van Balveren, die wat moeite had met haar rollator), maar met name omdat de aanwezigheid van het legertje onbevangen energiebommen de ouderen zichzelf even deed vergeten.” En ook Angela de Jong, tv-recensent van het AD, vond het een “superleuk” programma. “Elke dag 10 minuten Kleuters tegen kwalen en het hele land knapt op.” Ze schreef verder: “Het was vertederend én hartbrekend om te zien, want je realiseerde je als kijker ineens dat sommige mensen zichzelf in het leven enorm tekort hebben gedaan.”

Postzakken vol

Na een oproepje op Twitter en in MAX Magazine om de deelnemers een hart onder de riem te steken, werden ze overspoeld met kindertekeningen, lieve brieven en kaarten van kijkers. Hele postzakken heeft MAX bezorgd bij zorghotel De Gouden Leeuw in Zelm. Kortom, heel tv-kijkend Nederland was ontroerd en de serie was een regelrechte hit. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de vraag werd gesteld of er een vervolg komt op Kleuters tegen kwalen.

Meer uit het leven halen

3 van de bewoners waren na afloop van de serie te gast in het tv-programma M van Margriet van der Linden om te vertellen over hun ervaringen. De zorgmanager van hun tehuis vertelde er: “Zodra de kleintjes binnenkwamen, vergaten de deelnemers hun pijntjes en beperkingen.” En over het effect op langere termijn: “Ze halen nu meer uit het leven dan ze daarvoor hadden gedaan.” Want het is niet gebleven bij dit zes weken durende experiment. Iedere twee weken komt er nu een groepje kinderen langs (opgehaald door het busje van het zorghotel) waarbij ze onder leiding van de activiteitenbegeleiders samen met de ouderen spelletjes doen en knutselen.

Ook vicepremier enthousiast

De zorgmanager pleitte bij Margriet van der Linden voor een structurele aanpak: “Dit is op zich niet nieuw; meerdere zorginstellingen en verpleegtehuizen werken al samen met kinderdagverblijven.” Minister en vicepremier Carola Schouten, die ook aan tafel bij M zat, toonde zich razend enthousiast: “Iedere school heeft wel een zorginstelling in de buurt.” Dat jonge kinderen in staat zijn om eenzame ouderen op te vrolijken is iets wat ze bijvoorbeeld in Zeist allang weten. Daar wordt al tien jaar samengewerkt tussen het kinderdagverblijf In de rups en verzorgingscentrum Warande. En net zoals in het televisieprogramma ontstaat er door samen activiteiten te doen een band tussen de peuters en ouderen.

Klop een deur verder aan

De energie van jonge kinderen werkt aanstekelijk, dat heeft Kleuters tegen kwalen wel bewezen. We denken aan een tweede serie van dit programma met wat andere thema’s. En wellicht komt er ook nog een special met de Kerst. Maar laten we van het overweldigende succes van dit programma vooral lering trekken in onze eigen omgeving. Organiseer dat peuters en kleuters individueel of in groepsverband ouderen kunnen ontmoeten. Mijn oproep aan ouders; als je met je kind naar opa of oma gaat, klop dan ook een paar deuren verderop aan, bij iemand die nooit bezoek ontvangt.

Geef een reactie

Reacties (3)

    Els Jasperse says:

    Wat heb ik genoten van dit programma!
    Zo mooi om te zien hoe de kleuters onbevangen de ouderen ‘ tot leven’ wekken! En wat fijn voor de bewoners die nu ook onderling een band gekregen hebben. Dubbel effect!

    Hanneman says:

    Niets dan moois en lof. Wat een heerlijkheid allemaal. Over aangename kritieken gesproken. En terecht! Want wat was het televisie zoals televisie hoort te zijn. Maar dit al overziend realiseer ik me dat er ook types zijn die het zullen duiden als een briljante vondst. Dus het komt er aan. “Kids of Holland”. In een van de artikelen staat de reactie van een internationale organisatie International Child Developement Initiatives. Die gaan zich nu ook “inzetten” en wie weet wat daarvan wel niet zal komen…? Ik bid dat het niet gaat gebeuren dat deze “formule” totaal wordt uitgemolken en dat de camera’s hun werk hebben gedaan. Op naar de volgende prachtvondst.

    dinie1 says:

    Niets dan lof voor dit mooie programma,wij hebben er enorm van genoten en hoop natuurlijk dat er een vervolg komt,Max weet wel wat televisiekijkend Nederland mooi en goed vindt.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.