Naar cookieinstellingen
telefooncontract

Doorbetalen na afloop van telefooncontract?

Mevrouw Van de Velden zit al jaren naar tevredenheid bij haar telecomprovider. Dit verandert echter met de verlenging van haar abonnement. De factuur is veel hoger dan verwacht: in plaats van 16 euro moet ze nog eens 18 euro per maand extra voor het toestel betalen. Erg vreemd, want het toestel had ze al 2 jaar en was al afbetaald.

Op 3 juni 2016 had mevrouw Van de Velden een tweejarig contract afgesloten met een nieuw toestel, de Samsung Galaxy S5 Neo. Dit toestel functioneerde niet. Zij heeft toen direct gebeld en een ander toestel gekregen, de Samsung Galaxy S6. Afgelopen mei was het toestel afbetaald en voor het verlengde abonnement zou ze alleen nog 16 euro aan abonnementskosten hebben. Tot haar verbazing moest ze weer toestelkosten betalen. Zoals wij het beoordelen, is er op 3 juni 2016 onterecht een nieuw contract opgesteld voor de Samsung Galaxy S6 met ingangsdatum 20 mei 2018. Contact met de provider bevestigde ons vermoeden. Het oude abonnement met het Samsung Galaxy S5 toestel had geannuleerd moeten worden en het nieuwe abonnement met de Samsung S6 had daarvoor in de plaats moeten komen.

Duurder toestel

De provider heeft na onze bemiddeling het contract alsnog aangepast. Wel moet mevrouw Van de Velden nog een bedrag betalen voor haar toestel, omdat dit iets duurder is. De afgelopen 2 jaar is er namelijk afbetaald op het goedkopere, oorspronkelijke toestel. Uiteraard begrijpen wij dit, maar enige coulance was best op zijn plaats geweest.

Let op: inkomstentoets

Tegenwoordig zijn providers verplicht een zogeheten inkomens- en lastentoets uit te voeren, voordat zij een krediet voor een mobiele telefoon verstrekken. Daarmee moet worden bepaald of het verantwoord is om aan consumenten een krediet te verstrekken. Onderdeel daarvan is het opvragen van de kredietstatus bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit geldt voor alle mobiele telefoons met een waarde van meer dan 250 euro die op afbetaling worden gekocht. Ook moeten de kosten voor de telefoon apart worden vermeld van de abonnementskosten, zodat beter inzichtelijk is hoeveel het kost om een mobiele telefoon gespreid te betalen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Telecomproviders zijn per definitie criminele geldwolven. Dit tuig is maar in één detail geinteresseerd, de bankrekening van de klant. Alle andere zaken zijn niet van belang. Terwijl reviews op internet bol staan van fouten en oplichtingspraktijken, inclusief afperspraktijken, zie of hoor je nooit, van een voorbeeld, dat de klant te weinig in rekening gebracht werd, of méér kreeg als waar hij recht op had. Het altijd hetzelfde verhaal: klanten krijgen niet waarvoor betaald wordt en rekeningen zijn vaak te hoog. Ze beroepen zich altijd op een contract en wijken zelf af, van alle waarden en normen. De ergste telecomprovider is Tele2. Die heeft moeite met eerlijk zaken doen en heeft als bedrijfsmotto: “Waarom eerlijk zijn, als je ook kunt bedriegen”. Ik vind het een kwalijke zaak, dat consumentenprogramma’s, inclusief Omroep Max, de telecomcriminelen in bescherming nemen en nauwelijks of nooit, met kritische commentaren komen. Vandaag is er een uitzondering, maar nog wel wordt de naam niet genoemd (in bescherming genomen)

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.