Naar cookieinstellingen
De buurtapp

Cisca Dresselhuys: ‘Pas op voor de buurtapp’

Jaren geleden leek het me een goed idee om me aan te sluiten bij onze buurtapp. Ik verwachtte daarin berichten over weggelopen poezen, het lenen van een grasmaaier of van werklustige vrouwen, die zich aanboden als werkster. Maar inmiddels blijkt deze buurtapp zich ontwikkeld te hebben tot een waar spionnen-netwerk, waarin mensen elkaar attenderen op ‘ongure mannen, die door de wijk lopen’ en ‘onbetrouwbaar uitziende jongens, die vuurwerk afsteken of dreigen fietsen te stelen’.

Gegevens niet lukraak afstaan

Nu kan ik al deze waarschuwende en opruiende berichten niet echt lezen, want ik heb me uiteindelijk nooit aangesloten bij deze dienst, die Nextdoor heet. Daarvoor moet je namelijk een account aanmaken, met wachtwoorden en allerlei persoonlijke gegevens. Zo ik dat al zou kunnen, wil ik het niet, want sinds wij steeds vaker en dringender gewaarschuwd worden onze gegevens niet lukraak af te staan, durf ik niets meer. Daardoor zie ik nu alleen maar de eerste regel van een bericht, want zodra het spannend gaat worden, komt er een zogenaamde cookiewall in beeld. Om die te doorbreken zijn, zoals gezegd, dat account en die wachtwoorden nodig.

‘Het is vaak niet pluis’

Dus ik weet niet half wat er in mijn keurige, volgens mij, rustige buurt omgaat. Maar dat het er vaak niet pluis is, begrijp ik inmiddels wel uit al die opruiende eerste zinnen. Pas kreeg ik een foto te zien van een vlezige mannenbuik met een paar bloedende schrammen. ’Mijn vader is gebeten door een hond’, stond erbij.

Hoe mensen allemaal weten wat er her en der in hun buurt dreigt, is me inmiddels wel duidelijk, ze hebben allemaal slimme deurbellen-met-een-camera erin. Daarmee kun niet alleen zien wie er voor je eigen deur staat, maar ook wat zich verderop afspeelt. Ook zijn er veel mensen, die behalve die deurbel, nog andere camera’s aan hun huis of in hun tuin hebben. Allemaal om zichzelf te behoeden voor dreigend onheil.

Ophef over de buurtapp

Mijn eerste idee, dat een paar technisch handige buurmannen deze wijkapp op hun zolderkamer in elkaar geknutseld hadden, bleek niet te kloppen. Integendeel, er zit een groot Amerikaans bedrijf, Nextdoor geheten, achter. Dit, in 2008 opgerichte, bedrijf heeft een speciaal filiaal in Ierland voor de Europese markt. Sinds 2016 is het actief in Nederland. Het schijnt inmiddels zelfs beursgenoteerd te zijn.

Een paar jaar geleden heeft de Consumentenbond eens onderzoek gedaan naar Nextdoor en waarschuwde er toen voor dat het bedrijf informatie deelde met adverteerders. Ze bleken namen en adressen te verkopen. Ook bleek dat kwaadwillenden zich er makkelijk als buurtbewoners konden aanmelden, terwijl ze dat helemaal niet waren. Later ontstond nog een keer ophef, toen Nextdoor briefkaarten verstuurde uit naam van leden, die hier niet van op de hoogte waren. Zo probeerde men nieuwe leden te ronselen.

En hoewel ik elke keer weer uitgedaagd word om me te melden, als ik een bericht zie, dat begint met de zin “Van wie is dit leuke poesje, dat elke dag………’. Nee, ik doe het niet. Ik ga geen twijfelachtige Amerikaanse miljonairs spekken.

Cisca Dresselhuys begint haar journalistieke carrière bij het dagblad Trouw. Van 1981 tot 2008, als zij met pensioen gaat, is Cisca hoofdredacteur van het maandblad Opzij. Ze ontvangt diverse onderscheidingen waaronder de Mercur d’Or/LOF Prijs voor haar verdienste voor het tijdschriftenvak. Ook schrijft Cisca verschillende boeken, waaronder Drukker dan ooit Werken na je 65ste. Want van stilzitten na haar pensioen is geen spraken. Samen met Jan Slagter is zij te horen in de podcast De Geboden van Slagter en Dresselhuys en ze schrijft columns hier op MAX Vandaag

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Dirck says:

    Ja, reclame zooi en geen weggelopen katten maar verkopende buren die hun oude meuk kwijt willen?
    Het idee is goed maar de firma erachter en schoon en bijhouden moeten je buren zelf doen.
    Als je in de betere buurt woonde en iemand alle foute reacties of foute personen verwijderde is het prima.

    Maar als de eigenaar fietsenwinkel leest hoe iemand met Bijstand bijkluste en die tarieven?
    Dat is niet leuk en dat hij nu zijn uitkering wegens bewezen 8 maanden zwart werken kwijt raakte?

    Ja, foute personen verwijderen en hoe kreeg je buren ruzie?
    Als ik geen €10 maar weer €28 per nieuwe binnenband moet betalen, vele werden boos op hem maar BTW en de winkel zijn niet gratis.
    De zwart werker met Action bandjes hield er meer aan over dan de Vakman, wel gaan die banden moeiteloos 8 jaren mee zonder pompen en wat Action verkocht, vaker pompen en na 2 jaren hoef ik niet meer naar de sportschool.

    Rubber of rubber, ik zie geen verschil maar wel in levensduur!
    Koop ze nu voor €8,- in plaats van €1,98 zooi en die hoef ik niet elke 2~3 jaren te wisselen en vooral achter flinke klus!

    Ook de Thuis Kapper? Ja, de Belastingdienst zag vele reacties en als ze perfecte foto laten zien hoe goed & voordelig ze is?
    Als een vakman onder pseudoniem met vreemd mail adres aangemeld er tussen stond, zowel de Gemeente als Belastingdienst kunnen elke zwart werker opsporen en net als mensen die erg vaak naar Luxemburg op Vakantie gaan en iets meenemen?
    Hoe kreeg je buren ruzie en vele opgezegde want het is zo goed als de persoon die beheerder van deze groep is.

      KaatjeMax says:

      Ik wilde mij om deze reden ook niet aanmelden bij de buurtapp. Het riekt mij teveel naar NSB-praktijken. Als er iets aan de hand is in mijn wijk spreek ik de persoon in kwestie aan en bij echt ernstige gevallen neem ik contact op met wijkmanager, politie of Gemeente. Ik vind een buurtapp eng. Voor eigen rechter spelen.

    Amaranthus says:

    Je weet pas hoe waardevol iets is wanneer je het niet meer hebt. In dit geval vrijheid. Je kunt je overgeven met de dooddoener, “ze weten toch alles al van me’ en ‘ik heb niets te verbergen”. Maar men gaat er nog achter komen hoeveel “niks” je hebt om te verbergen wanneer het te laat is.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.