Brand uw vingers niet aan timesharing
Publicatiedatum: 21 juli 2016
Timesharing, het kopen van een recht om in een vakantie-accommodatie te verblijven, was in de jaren 90 helemaal hot. Men betaalde een startkapitaal en daarna jaarlijks terugkerende kosten. Van de één werd timesharing de grootste vriend, maar voor mevrouw Movig uit Rotterdam werd het de grootste vijand.
In 1992 prees hun toenmalige buurman het product aan. Het ging om een recht om de vakantie door te brengen in alle, op dat moment beschikbare, vakantieresorts. De jaarlijks te sparen punten bepaalden de tijdsduur die ze daar mochten doorbrengen. Meneer en mevrouw Movig kochten 2 aandelen voor een totaalprijs van 17.200 Franse francs, omgerekend ongeveer 14.000 euro. Daarnaast moesten ze zo’n 600 euro aan onderhoudskosten betalen. En u raadt het al, de vakanties waren niet gratis. Ook daarvoor moesten ze nog bijbetalen.
Terugkopen? Dat wordt lastig…
Toch is familie Movig een paar keer op vakantie gegaan met hun ‘aandelen’. Toen bleek dat ze toch nog een heel bedrag moesten bijleggen, is niet veel gebruik meer gemaakt van hun recht. Afgelopen jaar vonden ze het tijd om een beroep te doen op de passage in de algemene voorwaarden: ‘We kopen in het lopende boekjaar minstens 10 procent van de verkochte aandelen plus vakantierechten terug. Aanvragen worden in chronologische volgorde of op basis van sociale overwegingen afgehandeld.’ Het bedrijf gaf daarop aan dat terugkopen lastig werd, omdat de verkopen gedaald waren en meer mensen hun aandeel wilden verkopen. Doorverkoop aan familie of bekenden was natuurlijk wél een optie. Timeshare is een lastige materie. We hebben in dit geval te maken met Duitse contracten, een Zwitsers bedrijf (contracten volgens Zwitsers recht), Europese regels met betrekking tot timesharing die feitelijk juridisch niet gelden, maar waaraan het bedrijf zegt zich wél te willen conformeren. En dan hebben we hier dus nog te maken met een algemene voorwaarde die het bedrijf niet kan nakomen en die ook niet duidelijk gespecificeerd staat.
Ticketprijs plus compensatie
Problemen ontstaan als mensen niet meer blij zijn met hun product en er niet meer vanaf kunnen omdat ze aandeelhouder/eigenaar zijn met een verplicht lidmaatschap van een vereniging. Dan komen ze vaak bij het Europees consumentencentrum terecht en ook voor hen zijn dit zeer lastige problemen door alle overlappingen in landen, rechten en voorwaarden. Ze ontvangen veel klachten en kunnen er maar weinig oplossen. Aan u de keuze, maar: bezint eer ge begint!
Wordt vervolgd!
We hebben contact opgenomen met het bedrijf. Bij het ter perse gaan van dit magazine waren we op het punt dat ze de aandelen terugnemen en de familie Movig van de jaarlijkse kosten af is. Maar we zijn nog niet tevreden: we vinden dat ze ook recht hebben op een deel van het aankoopbedrag!
In de uitzending van Tijd voor MAX van maandag 17 maart 2014 is te zien hoe het is afgelopen.