Bioscoopbon verzilveren met hobbels
Publicatiedatum: 13 juli 2017
Mevrouw De Jong bleek nog een bioscoopbon te hebben van BioscoopCadeau. Hij was in een la beland en ze vond hem terug bij het opruimen van haar kast. Toen ze ging checken of de bon nog geldig was, bleek de bon die een geldigheidsduur had van 1 jaar, nog maar 1 dag geldig te zijn. Ze probeerde de bon direct via internet te verzilveren. Maar dat lukte niet.
In het daaropvolgende telefonisch contact met BioscoopCadeau werd haar bevestigd dat mevrouw De Jong nog op tijd was. Toch kreeg ook de betreffende medewerker het niet voor elkaar dat ze met de bon kon betalen. Een e-mailwisseling volgde. BioscoopCadeau liet haar weten een nieuwe bon te willen opsturen tegen € 2,95 aan administratiekosten. Mevrouw De Jong was het hier niet mee eens. Fijn dat het opgelost kon worden, maar daar hoefde zij toch niet voor te betalen? Haar bon was gewoon nog geldig. Ze nam contact met ons op. Wij kwamen erachter dat de € 2,95 die BioscoopCadeau vraagt, bedoeld is voor mensen die vergeten zijn om de bon binnen 1 jaar te verzilveren. Binnen 3 maanden na de dag dat de cadeaukaart is verlopen kan men namelijk een nieuwe kaart vragen die dan weer 1 jaar geldig is. Op ons advies heeft mevrouw De Jong BioscoopCadeau hierop gewezen en kreeg ze uiteindelijk de bevestiging dat zij kosteloos een nieuwe kaart zal ontvangen.
Keurmerk voor cadeaukaarten
Sinds 1 januari 2016 bestaat de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten. Die stichting biedt consumentvriendelijke regels met betrekking tot de geldigheid van de kaarten. De besteedbare kaarten van aangesloten bedrijven blijven minimaal 3 jaar geldig. Een cadeaukaart in natura heeft een geldigheid van minimaal 2 jaar en de geldigheid kan eenmalig verlengd worden voor maximaal 1 jaar. Dit gaat tegen aanvullende, redelijke kosten van maximaal 25 procent van de waarde van de cadeaukaart tot een maximum van 10 euro. Met cadeaukaarten in natura kunt u een belevenis kopen, zoals een diner, een luchtballonvaart of een saunabezoek.
Koop geen bonnen!
Het keurmerk is natuurlijk mooi. Maar we blijven er moeite mee hebben dat cadeaukaarten zomaar verlopen. De meningen over de juridische status hiervan lopen uiteen. De één zegt dat de
koper akkoord is gegaan met de voorwaarde van de beperkte geldigheid en de ander zegt dat er een onbeperkte geldigheid zou moeten zijn, omdat ze tenslotte het bedrag hebben ontvangen.
Procedures hierover worden niet gevoerd, simpelweg omdat het financiële belang te klein is. Wij blijven zeggen, en kunnen het niet vaak genoeg herhalen: bedenk iets creatiefs als u een
geldbedrag wil geven, maar koop geen bonnen. Niet alleen voor de geldigheid, maar zeker ook voor het risico van faillissement. Alle tegoeden op wat voor bon dan ook vallen in de failliete boedel.
En bij een faillissement bent u uw tegoed dus gewoon kwijt.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Welke gek haalt het in zijn hoofd om een cadeaubon te kopen. … De Nederlandse bank geeft prachtige biltetten uit, die overal geldig zijn, met een onbeperkte duur. Iedereen is daar blij mee. Je hoeft zelfs niet te praten tegen de kassière, je legt je biljet neer en je krijgt wisselgeld terug, zonder administratiekosten. En weet je niet welk cadeau je iemand moet geven voor een verjaardag? Dan is iedereen héél blij met zo’n prachtig biljet van de Nederlandse bank. Je moet héél erg ziek zijn om met zo’n prachtig biljet naar een Bruna winkel te gaan om het daar om te wisselen, tegen een flut cadeaubon, die een beperkte geldigheidsduur heeft, die maar voor een paar doeleinden kunt gebruiken en een hoop gezeik mee krijgt. Ik zou zo’n cadeaubon aan iemand schenken, waar ik een gruwelijke hekel aan heb.