Naar cookieinstellingen

Barst in het scherm? Eigen schuld!

Meneer Van Bragt koopt in februari een laptop met touchscreen bij Mediamarkt. In mei zit hij erop te werken en ontstaat er een barst in het scherm. Zomaar uit het niks! Hij gaat terug naar de winkel waar ze de laptop innemen en opsturen voor onderzoek. Daarop krijgt hij bericht dat er geen garantie zit op de ontstane barst, omdat deze veroorzaakt moet zijn door invloeden van buitenaf. De laptops worden voordat ze de winkel ingaan aan verschillende druktesten onderworpen. Het is volgens hen dus onmogelijk dat de laptop in eerste aanleg een fout had.

In het eerste halfjaar na aankoop heeft de verkopende partij, in dit geval Mediamarkt, de bewijslast.  Zij zullen dus moeten bewijzen dat  de laptop in het begin ‘deugdelijk’ was. Ze menen dat met dit standpunt te hebben gedaan. Meneer Van Bragt laat het er echter niet bij zitten. Hij kent rechterlijke  uitspraken waar de rechter in  soortgelijke situaties heeft gezegd:  ‘De simpele stelling dat ze vooraf getest zijn en toen goed bevonden, wil niet zeggen dat er niet toch een fout in de partij kan zitten.’ De bewijslast die rust op Mediamarkt gaat verder! Meneer Van Bragt krijgt nul op het rekest. Na lang aandringen wordt hem een second opinion aangeboden. Als hij daarna nog steeds in het ongelijk wordt gesteld, moet hij de kosten dragen van dat onderzoek. Ook dat klopt niet. De omkering van de bewijslast die de wetgever heeft gegeven aan de consument houdt in dat er een gedegen rapport komt. Op kosten van Mediamarkt. Uiteindelijk lossen we de zaak van meneer Van Bragt op in een confrontatie met draaiende camera zoals we dat altijd doen in het programma ‘Tijd voor Meldpunt!’.

Maar er is een ander punt waar we nog niet blij van worden. Koopt iemand bij Mediamarkt online, dan is hij daarmee gewaarborgd van een gang naar de geschillencommissie als men het niet eens is met elkaar. Maar koopt iemand in een winkel van Mediamarkt, dan is er géén geschillencommissie! Op de vraag waarom dat zo is, antwoordde Mediamarkt: omdat wij alle klachten goed  oplossen. “Wij van WC Eend…”, kent u die nog? Uiteraard zijn we daar de strijd over aangegaan. Uiteindelijk hebben we voor elkaar gekregen dat Mediamarkt de toezegging heeft gedaan dat ze al hun winkels gaan aansluiten bij de geschillencommissie. Gelukkig! Zo had het allang horen te zijn. Ze hopen einde van het jaar aangesloten te zijn.

Tot die tijd adviseren we mensen om niet in de winkel van Mediamarkt te kopen. Kijkt u lekker rond in de winkel, maar bestel via internet! Daar heeft u op dit moment wél de waarborgen die u als consument mag verwachten.

Geef een reactie

Reacties (2)

    Masade says:

    Heerlijk z’n website zonder popups. Houden zo.
    Groetjes Paul&Lida

    Gabriel1949 says:

    Heb daar ook een laptop gekocht van € 1.000,00 daar ik hem wilde voelen (was docent computeropleidingen) er bleek bij thuiskost nogal een foute installatie te zijn gedaan waarvoor ik ook heb betaald. Ik had info ingewonnen voor ik kocht bij het bedrijf “alles met een blijde glimlach” En daar had ik ook moeten kopen.
    Vindt ze bij Mediamarkt nogal onvriendelijk en vooral door de bewakers bedreigend bij de kassa in Amsterdam (bij centr.station)

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.