autoverzekering

Autoverzekering opzeggen met terugwerkende kracht

Stel: u verkoopt uw auto. U regelt het vrijwaringsbewijs, maar u vergeet de autoverzekering op te zeggen. Moet u dan premie betalen, ook al is de auto niet meer van u?

Dit komt nogal eens voor. Meestal heeft degene die de premie betaalt vrij snel door dat er nog steeds elke maand een bedrag van de rekening wordt afgeboekt en wordt de verzekering alsnog beëindigd. De schade blijft dan beperkt tot enkele tientjes. Een enkele keer echter loopt deze onoplettendheid flink in de papieren.

Automatische incasso

Het overkwam mevrouw Gerritsen. In 2014 en 2015 was ze eigenaar geweest van een VW Golf. Eind 2015 had ze hem verkocht. Pas in april 2017 kwam ze erachter dat haar autoverzekering bij de HEMA al die maanden was blijven doorlopen. Via de automatische incasso had de HEMA sinds de verkoop meer dan 1.100 euro premie geïnd. Mevrouw Gerritsen verzocht de HEMA om de premie terug te storten. De auto was immers niet meer van haar en ze had een vrijwaringsbewijs waarmee ze dat kon bewijzen. De HEMA wees het verzoek af. Het was de verantwoordelijkheid van mevrouw Gerritsen om de verzekering stop te zetten. Bovendien liep de HEMA al die tijd nog een verzekeringsrisico als er iets met de auto zou gebeuren.

Hoe zit het?

Op het eerste gezicht heeft de HEMA gelijk. Mevrouw Gerritsen had inderdaad zelf haar verzekering moeten beëindigen. Dat staat zo in de voorwaarden. De HEMA kon bovendien niet weten dat de auto was verkocht; de RDW stuurt hierover niet automatisch een bericht. Maar de hamvraag is of de HEMA nog wel een risico liep om te moeten uitkeren. Zou dat risico er niet zijn, dan zou mevrouw Gerritsen recht hebben op premierestitutie. Zo is het in de wet geregeld.

Direct geëxporteerd

We raadpleegden het kentekenregister van de RDW. Daaruit bleek dat de auto al op de dag van de verkoop was geëxporteerd. Daarmee was het verzekeringsrisico voor de HEMA inderdaad komen te vervallen. Wij confronteerden de HEMA met onze bevindingen. Vervolgens was de zaak snel opgelost: mevrouw Gerritsen heeft inmiddels haar volledige premie terug. Ook als de auto niet zou zijn geëxporteerd, zou mevrouw Gerritsen waarschijnlijk aan het langste eind getrokken hebben. De nieuwe eigenaar zou in dat geval verplicht zijn geweest om zelf een aansprakelijkheidsverzekering voor de auto af te sluiten, de zogenaamde WAM-verzekering. Ook dan zou de dekkingsplicht van de HEMA zijn geëindigd. Kortom: in veel gevallen is een autoverzekering inderdaad met terugwerkende kracht op te zeggen. Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

    HennieH says:

    Bij mij dezelfde situatie maar dan bij een andere verzekeraar. Hoe kan ik mijn geld terugkrijgen?