Naar cookieinstellingen
autoverzekering

Autoverzekering opzeggen met terugwerkende kracht

Stel: u verkoopt uw auto. U regelt het vrijwaringsbewijs, maar u vergeet de autoverzekering op te zeggen. Moet u dan premie betalen, ook al is de auto niet meer van u?

Dit komt nogal eens voor. Meestal heeft degene die de premie betaalt vrij snel door dat er nog steeds elke maand een bedrag van de rekening wordt afgeboekt en wordt de verzekering alsnog beëindigd. De schade blijft dan beperkt tot enkele tientjes. Een enkele keer echter loopt deze onoplettendheid flink in de papieren.

Automatische incasso

Het overkwam mevrouw Gerritsen. In 2014 en 2015 was ze eigenaar geweest van een VW Golf. Eind 2015 had ze hem verkocht. Pas in april 2017 kwam ze erachter dat haar autoverzekering bij de HEMA al die maanden was blijven doorlopen. Via de automatische incasso had de HEMA sinds de verkoop meer dan 1.100 euro premie geïnd. Mevrouw Gerritsen verzocht de HEMA om de premie terug te storten. De auto was immers niet meer van haar en ze had een vrijwaringsbewijs waarmee ze dat kon bewijzen. De HEMA wees het verzoek af. Het was de verantwoordelijkheid van mevrouw Gerritsen om de verzekering stop te zetten. Bovendien liep de HEMA al die tijd nog een verzekeringsrisico als er iets met de auto zou gebeuren.

Hoe zit het?

Op het eerste gezicht heeft de HEMA gelijk. Mevrouw Gerritsen had inderdaad zelf haar verzekering moeten beëindigen. Dat staat zo in de voorwaarden. De HEMA kon bovendien niet weten dat de auto was verkocht; de RDW stuurt hierover niet automatisch een bericht. Maar de hamvraag is of de HEMA nog wel een risico liep om te moeten uitkeren. Zou dat risico er niet zijn, dan zou mevrouw Gerritsen recht hebben op premierestitutie. Zo is het in de wet geregeld.

Direct geëxporteerd

We raadpleegden het kentekenregister van de RDW. Daaruit bleek dat de auto al op de dag van de verkoop was geëxporteerd. Daarmee was het verzekeringsrisico voor de HEMA inderdaad komen te vervallen. Wij confronteerden de HEMA met onze bevindingen. Vervolgens was de zaak snel opgelost: mevrouw Gerritsen heeft inmiddels haar volledige premie terug. Ook als de auto niet zou zijn geëxporteerd, zou mevrouw Gerritsen waarschijnlijk aan het langste eind getrokken hebben. De nieuwe eigenaar zou in dat geval verplicht zijn geweest om zelf een aansprakelijkheidsverzekering voor de auto af te sluiten, de zogenaamde WAM-verzekering. Ook dan zou de dekkingsplicht van de HEMA zijn geëindigd. Kortom: in veel gevallen is een autoverzekering inderdaad met terugwerkende kracht op te zeggen. Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

    HennieH says:

    Bij mij dezelfde situatie maar dan bij een andere verzekeraar. Hoe kan ik mijn geld terugkrijgen?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.