Naar cookieinstellingen

Autoschade: claimen of niet?

Als u een cascoverzekering hebt en u hebt schade aan uw auto, lijkt het logisch om de herstelkosten te claimen bij uw verzekeraar. Maar bij kleinere schades is dat niet altijd verstandig! Door de schademelding daalt u immers op de bonus-malusladder. Daardoor kan uw premie stijgen. Het verhaal van mevrouw Bovenveld maakt dit duidelijk.

Mevrouw Bovenveld heeft 31 schadevrije jaren opgebouwd. Eind vorig jaar had ze twee keer pech. In oktober raakte ze bij een uitwijkmanoeuvre een fietsenrek. In november bekraste een onbekende haar auto. De herstelkosten van de eerste schade bedroegen € 358,08. De tweede schade was  € 1.320,75. Een totale schadepost dus van € 1.678,83.

De verzekeraar betaalde beide schades. Daardoor duikelde mevrouw Bovenveld op de bonus-malusladder van de hoogste trede (trede 20) naar trede 10. Op trede 20 hoefde mevrouw Bovenveld slechts 15% premie te betalen. Bij trede 10 hoort een premiepercentage van 25. Na 4 jaar schadevrij rijden zal ze stapsgewijs weer op 15% premie terechtkomen.

Ik rekende uit dat mevrouw Bovenveld in die 4 jaar € 635,36 euro méér kwijt zal zijn aan premie. Het lijkt dus inderdaad verstandig om de schades door de verzekeraar te laten betalen. Mevrouw Bovenveld is daardoor ruim 1.000 euro voordeliger uit.

Maar er is een betere oplossing. Als mevrouw Bovenveld één schade zelf betaalt, blijft er één schademelding over. Daardoor zakt mevrouw Bovenveld naar trede 15 in plaats van naar trede 10. Daar hoort in dit geval ook een premie van 15% bij!

Ik adviseerde mevrouw Bovenveld daarom om de goedkoopste schade, die van 358,08, alsnog zelf te betalen. Hiermee voorkomt mevrouw Bovenveld de premiestijging van in totaal € 635,36. Door de kleinste schade zelf te betalen, is ze dus € 277,28 goedkoper uit.

Tips:

  • De meeste autoverzekeraars bieden de mogelijkheid om uw schademelding achteraf ongedaan te maken. U betaalt de schade dan alsnog zelf. Dit kan handig zijn, als blijkt dat de nieuwe premie tegenvalt. Doorgaans hebt u 12 maanden de tijd om uw definitieve keuze aan de verzekeraar door te geven.
  • Weet u van tevoren al dat u het herstel zelf wilt betalen, vraag dan meerdere offertes aan. Juist de door de verzekeraar aangewezen schadeherstelbedrijven kunnen nog wel eens duurder zijn. Die extra kosten kunnen bijvoorbeeld zitten in de officiële taxatie en het schaderapport, dat zo’n bedrijf moet maken.
  • De bonus-malusregelingen verschillen per verzekeraar. Deze vindt u terug in de polisvoorwaarden.

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    In principe is een verzekeringsmaatschappij bedacht om verzekerd te zijn bij calamiteiten. In het verleden, werd jou schade gedekt, door premie te betalen aan een verzekeraar, die uitkeerde bij calamiteiten. Nu echter, is het systeem anders, … een maatschappij schiet het bedrag van de schade voor. Dus ze hebben zich dubbel ingedekt. Eerst betaalt de klant voor de verzekering en later betaald hij zijn eigen schade zelf (door de hogere premie) Dus kort door de bocht, een verzekeringsmaatschappij verzekert niet meer maar schiet alleen voor. We moeten een nieuwe naam bedenken: “Voorschiet maatschappij”. Hoe ver kun je gaan, bij het beroven van de consument !!!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.