Autoriteit blijkt tandeloze tijger
Publicatiedatum: 18 augustus 2017
In 2016 besteedden we in Groeten van MAX aandacht aan de verkooppraktijken tijdens verkoopreisjes door organisaties als 1 2 Butterfly. We verzamelden uw klachten, maar actie van de Autoriteit Consument en Markt bleef uit. Er zijn al Kamervragen over gesteld.
Het gaat om dit soort praktijken: mensen werden uitgenodigd om naar een ‘palingfeest’ te komen, waar ze in de verleiding werden gebracht om dure pleisters of matrassen te kopen. Of ze hadden ineens een prijs gewonnen: een reis naar Turkije, die bij nalezing van de voorwaarden toch heel wat bleek te kosten. Ze annuleerden op tijd, maar kregen de administratiekosten van 99 euro niet terug.
Niets gedaan!
We riepen u op om uw klachten te melden. We verzamelden alle klachten en stuurden samen met het Europees Consumenten Centrum een volledige lijst naar de Autoriteit Consument en Markt. Die zouden – na flink aandringen – op hun beurt een handhavingsverzoek naar Duitsland sturen. Nederlandse consumenten werden immers gedupeerd door een Duits bedrijf. Ook in 2017 kwamen weer klachten binnen. Nu werden mensen uitgenodigd voor een zogenoemd koffiefeest. En weer wonnen ze prijzen. Ditmaal een reisje naar Cyprus. En weer kregen ze de administratiekosten van 99 euro niet terug. Reden om opnieuw aandacht te besteden aan deze verkoopreisjes. Natuurlijk informeerden we bij de Autoriteit hoe het ervoor stond met het handhavingsverzoek. Wat schetst
onze verbazing? Het handhavingsverzoek is nooit gedaan! Er is ‘iets’ misgegaan in de systemen. Gek, in de tussentijd hadden wij nog navraag gedaan…
Nederland walhalla
Dit is niet de eerste keer dat we het optreden van de Autoriteit mager vinden. In januari 2017 besteedden we in Meldpunt! aandacht aan louche incassobureaus die al 5 jaar hun gang kunnen gaan. Een aantal weken geleden hebben we in Groeten van MAX uitleg gegeven over Hotel Piccolo dat al 3 jaar het zogenoemde schriftelijkheidsvereiste schendt. En de Autoriteit doet niks. Nederland is daarmee een walhalla voor dit soort praktijken. Ook voor Jasper van Dijk, Tweede Kamerlid voor de SP, is de maat vol. Hij kaartte ook al diverse problemen aan waar geen gehoor aan werd gegeven, zoals woekerprijzen voor concertkaartjes. Hij vindt de Autoriteit laks en een tandeloze tijger waar consumenten niks aan hebben. Hij heeft Kamervragen gesteld over de werkwijze van de Autoriteit en of het niet noodzakelijk is om een echte consumentenautoriteit op te richten. We wachten op antwoorden.
Geef uw klacht door!
Heeft u nu een nieuwe klacht over 1 2 Butterfly en krijgt u uw geld niet terug? Bel ons spreekuur en geef uw klacht door. Om dit te doen hoeft u geen lid te zijn van MAX. Wij zorgen ervoor dat u wordt toegevoegd aan de lijst van gedupeerden. Inmiddels heeft 1 2 Butterfly toegezegd dat ze iedereen gaan terugbetalen. We zijn benieuwd!
Klachten over 1 2 Butterfly kunt u melden via het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. MAX-leden kunnen ook bij het telefonisch spreekuur terecht met vragen, klachten of problemen die betrekking hebben op andere onderwerpen.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Niet alleen Butterfly bedriegt consumenten om hen van hun geld te ontdoen. … Er zijn veel meer oplichtingsgevallen gaande, waar ACM niet ingrijpt. …
Ik heb een klacht ingediend tegen ACM, bij de Nationale ombudsman, omdat ze weigeren in te grijpen en ik heb 17 brieven geschreven naar evenveel Kamer fracties in de Tweede Kamer. Ook heb ik brieven geschreven, naar alle consumentenprogramma’s, om hier aandacht aan te besteden, ook omroep Max. Ik heb onlangs heel veel woorden besteed, op deze site aan de oplichtingspraktijken van Telecombedrijven. Die oplichting gaat als volgt: Met reclame advertenties, waarin goedkope telefoon/internet contracten worden aangeboden. Klanten krijgen niet wat aangeboden wordt, maar je zit wél vast aan minimaal een jaarcontract. Klachten varieren, van: Géén internet of telefoonaansluiting, Slechte internetverbinding, Te hoge rekeningen of Dubbele rekeningen. De klantenservice is telefonisch niet bereikbaar (Telecombedrijf ???) en opzeggen wordt je onmogelijk gemaakt, ook via internet (Telecombedrijf ???). Ik ben duizenden klachten tegengekomen op review sites. De schade, voor consumenten loopt in de tientallen miljoenen.
Ik sprak met een paar monteurs, die (in mijn omgeving) klachten moesten verhelpen en die monteurs verklaarden dat het Coax netwerk en het KPN netwerk, op heel veel plaatsen in Nederland, totaal verrot en versleten is. Waardoor géén normaal internet mogelijk is. Ook het TV signaal is hierdoor onder de maat. Deze monteurs hebben hun bevindingen doorgegeven aan de Telecombedrijven, maar die doen niets aan onderhoud en/of reparatie van het netwerk, omdat vervangen van de kabels te duur is. Maar ze blijven wél contracten aanbieden, terwijl ze héél goed weten, dat klanten niet krijgen, wat aangeboden wordt in advertenties. Alle klagende klanten worden op afstand gehouden door een Callcenter, waar het personeel ook gek wordt van de vele klachten. Er is dan ook een zeer groot verloop van medewerkers, die door uitzendbureaus worden aangeleverd.
Ik hoop dan ook dat er hulp komt vanuit Omroep Max, om de Telecom maffia te bestrijden. En slachtoffers van deze grootschalige oplichting, aan te pakken.
De algehele verruwing, brutaliteit, désocialisering, verdeling, grimmigheid in dit land komt voor een heel belangrijk deel voort uit gevoerde politiek. Het is een fundameenteel gegeven dat politiek die in zijn geheel is ingericht op bevordering van winsten voor het bedrijfsleven uiteindelijk het “niet bedrijfsleven” verziekt. En het “niet bedrijfsleven” verwerft gaande de al heel lange weg zo’n beetje recht op een probleemlooze euthanasie. Want het is voor velen ondragelijk en uitzichtloos.De VVD hecht nu eenmaal een groter belang aan Power to me. Niet omdat het moet maar omdat het kan. Dat deze Power for me geleverd wordt door een gangsterclub die na de gezette handtekening geen zier meer om me geeft is de politiek van nu WORST. Dat consumenten niet worden gerespecteerd of beschermd tegen Vodapoenpraktijken – er zijn heel veel foute partijen op de markt – heeft absoluut te maken met die marktmentaliteit. Geen berg te hoog, geen zee te diep. Allen, breng ons uw geld!!! Liefst ook dát wat u in een eventuele toekomst nog zult hebben. Alle door meneer Oosterwijck opgesomde kwesties zouden inderdaad moeten worden aangekaart en opgelost. Zou het van overheidswege met wetgeving geregeld kunnen worden, dan nóg blijft het te duur om op de náleving ervan toe te zien. Het zit gewoon niet in de begroting om de samenleving te dienen en te beschermen. Er wordt enkel betaald voor opties om nog meer binnen te harken. Dus alle gestelde kamervragen ten spijt zal de politiek niet wijzigen. Zéker nu niet. Pech voor Jasper. En die controlerende, beschermende organen? Eigenlijk is de ACM een grap van dezelfde orde als die van de onderste steen, u weet wel. En wat moet je nou toch doen tegen het fenomeen van reclame? Hetzelfde als tegen die voornoemde politiek? Nou… wie het weet mag het zeggen…… Tja. Byebye love, byebye happiness, hello loneliness, i think i’m gonna…..
Een leuke anekdote: Bij mij in het appartementengebouw in ‘s-Hertogenbosch, komen regelmatig monteurs van Ziggo en Tele2, om storingen te verhelpen. Ik praat wel eens met die monteurs, om nieuwsjes te horen. Zo hoorde ik dat de internetontvangst in het gebouw problematisch is (en blijft) door een versleten netwerk. De slechte ontvangst wordt gecamoufleerd met signaalversterkers en doorlussen bij de buren. Ik wil bewust geen internet in mijn appartement omdat ik weet dat het signaal te zwak is. En bovendien heb ik in mijn Belgische appartement (waar ik meestal verblijf), zéér goed internet, bij de Belgische firma Telenet. Op een dag, terwijl er twee servicewagens van Ziggo op de parkeerplaats staan, belt een colporteur bij mij aan, met de vraag of ik een contract bij Ziggo wil afsluiten. Ik zeg, dat hij een contract kan afsluiten op één voorwaarde: Laat een monteur even komen en mijn signaalsterkte opmeten. Als het signaal op het minimale niveau is (dus niet eens het normale niveau) heb jij een nieuwe klant. De colporteur glimlachte en droop af. Hij wist verdomd goed, dat het signaal onvoldoende was. …. Daarmee wil ik zeggen, dat criminele maffia organisaties, consumenten bedriegen. En niemand grijpt in. Niet de ACM, niet de Overheid en niet de Consumentenbond. Consumenten zijn een prooi, een wandelende portemonnee. Meer niet.
Nog een anekdote: Toen ik in Belgie een internet contract wilde afsluiten, liep ik een Telenetwinkel binnen, en vroeg, “of ik een internet/digitale TV contract kon aangaan op voorwaarde dat het signaal voldoende was”. Het antwoord van de bediende was: “Ik stuur een monteur langs, die sluit alles aan en als U tevreden bent, zet U een handtekening. Als U niet tevreden bent, neemt de monteur alles weer mee en zit U nergens aan vast”. En zo geschiede, het signaal was 99% op de schaal van de sterktemeter. Ik zette mijn handtekening en heb al 8 jaar probleemloos internet en TV signaal van een ongekend goede kwaliteit. Zo hoort het te gaan en niet anders. … Deze service is in Nederland ondenkbaar en onbestaanbaar. …
In Nederland zet je eerst je handtekening, zonder dat je weet, wat je krijgt. En wát je krijgt, is meestal onder de maat. En dan blijkt dat je vast zit aan, minimaal, een jaarcontract, en een hoop gezeik.