Naar cookieinstellingen
Autoriteit

Autoriteit blijkt tandeloze tijger

In 2016 besteedden we in Groeten van MAX aandacht aan de verkooppraktijken tijdens verkoopreisjes door organisaties als 1 2 Butterfly. We verzamelden uw klachten, maar actie van de Autoriteit Consument en Markt bleef uit. Er zijn al Kamervragen over gesteld.

Het gaat om dit soort praktijken: mensen werden uitgenodigd om naar een ‘palingfeest’ te komen, waar ze in de verleiding werden gebracht om dure pleisters of matrassen te kopen. Of ze hadden ineens een prijs gewonnen: een reis naar Turkije, die bij nalezing van de voorwaarden toch heel wat bleek te kosten. Ze annuleerden op tijd, maar kregen de administratiekosten van 99 euro niet terug.

Niets gedaan!

We riepen u op om uw klachten te melden. We verzamelden alle klachten en stuurden samen met het Europees Consumenten Centrum een volledige lijst naar de Autoriteit Consument en Markt. Die zouden – na flink aandringen – op hun beurt een handhavingsverzoek naar Duitsland sturen. Nederlandse consumenten werden immers gedupeerd door een Duits bedrijf. Ook in 2017 kwamen weer klachten binnen. Nu werden mensen uitgenodigd voor een zogenoemd koffiefeest. En weer wonnen ze prijzen. Ditmaal een reisje naar Cyprus. En weer kregen ze de administratiekosten van 99 euro niet terug. Reden om opnieuw aandacht te besteden aan deze verkoopreisjes. Natuurlijk informeerden we bij de Autoriteit hoe het ervoor stond met het handhavingsverzoek. Wat schetst
onze verbazing? Het handhavingsverzoek is nooit gedaan! Er is ‘iets’ misgegaan in de systemen. Gek, in de tussentijd hadden wij nog navraag gedaan…

Nederland walhalla

Dit is niet de eerste keer dat we het optreden van de Autoriteit mager vinden. In januari 2017 besteedden we in Meldpunt! aandacht aan louche incassobureaus die al 5 jaar hun gang kunnen gaan. Een aantal weken geleden hebben we in Groeten van MAX uitleg gegeven over Hotel Piccolo dat al 3 jaar het zogenoemde schriftelijkheidsvereiste schendt. En de Autoriteit doet niks. Nederland is daarmee een walhalla voor dit soort praktijken. Ook voor Jasper van Dijk, Tweede Kamerlid voor de SP, is de maat vol. Hij kaartte ook al diverse problemen aan waar geen gehoor aan werd gegeven, zoals woekerprijzen voor concertkaartjes. Hij vindt de Autoriteit laks en een tandeloze tijger waar consumenten niks aan hebben. Hij heeft Kamervragen gesteld over de werkwijze van de Autoriteit en of het niet noodzakelijk is om een echte consumentenautoriteit op te richten. We wachten op antwoorden.

Geef uw klacht door!

Heeft u nu een nieuwe klacht over 1 2 Butterfly en krijgt u uw geld niet terug? Bel ons spreekuur en geef uw klacht door. Om dit te doen hoeft u geen lid te zijn van MAX. Wij zorgen ervoor dat u wordt toegevoegd aan de lijst van gedupeerden. Inmiddels heeft 1 2 Butterfly toegezegd dat ze iedereen gaan terugbetalen. We zijn benieuwd!

Klachten over  1 2 Butterfly kunt u melden via het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. MAX-leden kunnen ook bij het telefonisch spreekuur terecht met vragen, klachten of problemen die betrekking hebben op andere onderwerpen.

Geef een reactie

Reacties (4)

    oosterwijck says:

    Niet alleen Butterfly bedriegt consumenten om hen van hun geld te ontdoen. … Er zijn veel meer oplichtingsgevallen gaande, waar ACM niet ingrijpt. …

    Ik heb een klacht ingediend tegen ACM, bij de Nationale ombudsman, omdat ze weigeren in te grijpen en ik heb 17 brieven geschreven naar evenveel Kamer fracties in de Tweede Kamer. Ook heb ik brieven geschreven, naar alle consumentenprogramma’s, om hier aandacht aan te besteden, ook omroep Max. Ik heb onlangs heel veel woorden besteed, op deze site aan de oplichtingspraktijken van Telecombedrijven. Die oplichting gaat als volgt: Met reclame advertenties, waarin goedkope telefoon/internet contracten worden aangeboden. Klanten krijgen niet wat aangeboden wordt, maar je zit wél vast aan minimaal een jaarcontract. Klachten varieren, van: Géén internet of telefoonaansluiting, Slechte internetverbinding, Te hoge rekeningen of Dubbele rekeningen. De klantenservice is telefonisch niet bereikbaar (Telecombedrijf ???) en opzeggen wordt je onmogelijk gemaakt, ook via internet (Telecombedrijf ???). Ik ben duizenden klachten tegengekomen op review sites. De schade, voor consumenten loopt in de tientallen miljoenen.

    Ik sprak met een paar monteurs, die (in mijn omgeving) klachten moesten verhelpen en die monteurs verklaarden dat het Coax netwerk en het KPN netwerk, op heel veel plaatsen in Nederland, totaal verrot en versleten is. Waardoor géén normaal internet mogelijk is. Ook het TV signaal is hierdoor onder de maat. Deze monteurs hebben hun bevindingen doorgegeven aan de Telecombedrijven, maar die doen niets aan onderhoud en/of reparatie van het netwerk, omdat vervangen van de kabels te duur is. Maar ze blijven wél contracten aanbieden, terwijl ze héél goed weten, dat klanten niet krijgen, wat aangeboden wordt in advertenties. Alle klagende klanten worden op afstand gehouden door een Callcenter, waar het personeel ook gek wordt van de vele klachten. Er is dan ook een zeer groot verloop van medewerkers, die door uitzendbureaus worden aangeleverd.

    Ik hoop dan ook dat er hulp komt vanuit Omroep Max, om de Telecom maffia te bestrijden. En slachtoffers van deze grootschalige oplichting, aan te pakken.

    Hanneman says:

    De algehele verruwing, brutaliteit, désocialisering, verdeling, grimmigheid in dit land komt voor een heel belangrijk deel voort uit gevoerde politiek. Het is een fundameenteel gegeven dat politiek die in zijn geheel is ingericht op bevordering van winsten voor het bedrijfsleven uiteindelijk het “niet bedrijfsleven” verziekt. En het “niet bedrijfsleven” verwerft gaande de al heel lange weg zo’n beetje recht op een probleemlooze euthanasie. Want het is voor velen ondragelijk en uitzichtloos.De VVD hecht nu eenmaal een groter belang aan Power to me. Niet omdat het moet maar omdat het kan. Dat deze Power for me geleverd wordt door een gangsterclub die na de gezette handtekening geen zier meer om me geeft is de politiek van nu WORST. Dat consumenten niet worden gerespecteerd of beschermd tegen Vodapoenpraktijken – er zijn heel veel foute partijen op de markt – heeft absoluut te maken met die marktmentaliteit. Geen berg te hoog, geen zee te diep. Allen, breng ons uw geld!!! Liefst ook dát wat u in een eventuele toekomst nog zult hebben. Alle door meneer Oosterwijck opgesomde kwesties zouden inderdaad moeten worden aangekaart en opgelost. Zou het van overheidswege met wetgeving geregeld kunnen worden, dan nóg blijft het te duur om op de náleving ervan toe te zien. Het zit gewoon niet in de begroting om de samenleving te dienen en te beschermen. Er wordt enkel betaald voor opties om nog meer binnen te harken. Dus alle gestelde kamervragen ten spijt zal de politiek niet wijzigen. Zéker nu niet. Pech voor Jasper. En die controlerende, beschermende organen? Eigenlijk is de ACM een grap van dezelfde orde als die van de onderste steen, u weet wel. En wat moet je nou toch doen tegen het fenomeen van reclame? Hetzelfde als tegen die voornoemde politiek? Nou… wie het weet mag het zeggen…… Tja. Byebye love, byebye happiness, hello loneliness, i think i’m gonna…..

    oosterwijck says:

    Een leuke anekdote: Bij mij in het appartementengebouw in ‘s-Hertogenbosch, komen regelmatig monteurs van Ziggo en Tele2, om storingen te verhelpen. Ik praat wel eens met die monteurs, om nieuwsjes te horen. Zo hoorde ik dat de internetontvangst in het gebouw problematisch is (en blijft) door een versleten netwerk. De slechte ontvangst wordt gecamoufleerd met signaalversterkers en doorlussen bij de buren. Ik wil bewust geen internet in mijn appartement omdat ik weet dat het signaal te zwak is. En bovendien heb ik in mijn Belgische appartement (waar ik meestal verblijf), zéér goed internet, bij de Belgische firma Telenet. Op een dag, terwijl er twee servicewagens van Ziggo op de parkeerplaats staan, belt een colporteur bij mij aan, met de vraag of ik een contract bij Ziggo wil afsluiten. Ik zeg, dat hij een contract kan afsluiten op één voorwaarde: Laat een monteur even komen en mijn signaalsterkte opmeten. Als het signaal op het minimale niveau is (dus niet eens het normale niveau) heb jij een nieuwe klant. De colporteur glimlachte en droop af. Hij wist verdomd goed, dat het signaal onvoldoende was. …. Daarmee wil ik zeggen, dat criminele maffia organisaties, consumenten bedriegen. En niemand grijpt in. Niet de ACM, niet de Overheid en niet de Consumentenbond. Consumenten zijn een prooi, een wandelende portemonnee. Meer niet.

    oosterwijck says:

    Nog een anekdote: Toen ik in Belgie een internet contract wilde afsluiten, liep ik een Telenetwinkel binnen, en vroeg, “of ik een internet/digitale TV contract kon aangaan op voorwaarde dat het signaal voldoende was”. Het antwoord van de bediende was: “Ik stuur een monteur langs, die sluit alles aan en als U tevreden bent, zet U een handtekening. Als U niet tevreden bent, neemt de monteur alles weer mee en zit U nergens aan vast”. En zo geschiede, het signaal was 99% op de schaal van de sterktemeter. Ik zette mijn handtekening en heb al 8 jaar probleemloos internet en TV signaal van een ongekend goede kwaliteit. Zo hoort het te gaan en niet anders. … Deze service is in Nederland ondenkbaar en onbestaanbaar. …

    In Nederland zet je eerst je handtekening, zonder dat je weet, wat je krijgt. En wát je krijgt, is meestal onder de maat. En dan blijkt dat je vast zit aan, minimaal, een jaarcontract, en een hoop gezeik.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.