Auto huren: wat een ellende!
Publicatiedatum: 21 november 2019
In aansluiting op het maatschappelijke MAX-programma Meldpunt schrijft presentatrice Elles de Bruin elke 2 weken een column over consumentenzaken. Deze keer: Elles baalt van ondoorzichtig autoverhuur in het buitenland.
Ondoorzichtige opgave
Ik weet niet of u weleens een auto huurt in het buitenland? Ik wel en iedere keer realiseer ik me weer wat een ingewikkelde, ondoorzichtige opgave dit is. Tientallen verhuurbedrijven zijn er en op iedere verhuurwebsite vind je duizenden kleine lettertjes. Over de benzine, de kilometers, de verzekering en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al snel duizelt het me.
Gedoe om voornaam
Toen ik onlangs een auto wilde huren in Engeland, deed ik dat via Booking.com. Verzekering erbij, geregeld dacht ik. Toen ik bij de verhuurder aankwam, die ik bereikte na een tocht van een halfuur vanaf de luchthaven naar een industrieterrein, bleek er toch iets mis te zijn gegaan. De verzekering die ik had afgesloten via Booking.com, was gedaan onder mijn voornaam Elles. De verhuurder accepteerde dat niet en zei dat ik de eerste naam uit mijn paspoort had moeten vermelden: Elisabeth. Nergens op de site werd dat vermeld.
Duurdere verzekering
De man achter de balie bleef bij hoog en bij laag volhouden dat dit moest, anders zou de auto niet verzekerd zijn en of ik dan maar even via zijn bedrijf een nieuwe, duurdere verzekering wilde afsluiten. Omdat ik inmiddels weleens weg wilde – we stonden er al gauw een klein uur – hebben we dat uiteindelijk gedaan. De man kwam met een nieuw contract, met weer tientallen kleine regeltjes. De totale huurprijs was inmiddels met eenderde verhoogd. We kregen wel een ‘upgrade’, zoals dat in deze kringen heet; een grotere auto dan de oorspronkelijke keuze. Met stoom uit onze oren reden we weg.
Is dit voor u herkenbaar? Kan het ook anders? Laat het weten via meldpunt@omroepmax.nl.
Meldpunt, vanaf 13 september 2019 elke vrijdag om 19.00 uur op NPO 2.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Deze oplichtingspraktijken zijn al tientallen jaren gaande. Je zou verwachten dat de ACM ingrijpt, maar die doen dat niet, omdat de autoverhuurbedrijven een initiatief zijn van de grote verzekeraars en die mogen klanten oplichten, onder bescherming van de kapitalistische Staat Europa. Zo af en toe wordt er een klein particulier verhuurbedrijf aangepakt, eigenlijk om de heerschappij van de grote verzekeraars veilig te stellen, maar dat is een druppel op de gloeiende plaat.
Wij hebben nooit een probleem met huurauto,s. Wij huren altijd via Sunnycars in NL ook bij klachten, schades altijd in het Nederlands. Wel zo makkelijk gewoon.
Ik heb ook nog nooit problemen gehad, omdat ik altijd ter plaatse een auto huur, bij en plaatselijk verhuurbedrijf (soms van een Nederlandse eigenaar) en betaal uitsluitend contant en neem géén verzekering. Wel reserveer ik vooraf een auto, die dan op de vliegbasis klaar staat en daar ook weer ingeleverd kan worden. Zo hoeven we niet met de bus of de taxi naar ons appartement, dat we ook weer particulier huren, voor minder huurgeld als bij de commerciele verhuurders. Ik controleer vooraf de auto en maak foto’s van krassen en deuken. Maar meestal krijg ik een nagelnieuwe auto en de kosten zijn een paar euro per dag (een fractie van de prijs, bij de grote verhuurders).
“Ik weet niet of u weleens een auto huurt in het buitenland?”
Max is toch een omroep voor ouderen? Is die doelgroep er een die elke maand in het buitenland auto’s huurt?
“Ik wel en iedere keer realiseer ik me weer wat een ingewikkelde, ondoorzichtige opgave dit is.”
Je doet het zo vaak dat je nog steeds niet weet hoe het zit.
” De verhuurder accepteerde dat niet en zei dat ik de eerste naam uit mijn paspoort had moeten vermelden: Elisabeth. Nergens op de site werd dat vermeld.”
Raar, want exact hetzelfde geldt voor vliegtuigen; de namen op je boarding pass moeten exact overeenkomen met je paspoort.
” Met stoom uit onze oren reden we weg.”
Dat heb jij vaker he, stoom uit je oren.