De Aria’s uit aflevering 2
Publicatiedatum: 12 oktober 2021
In ARIA worden de kandidaten elke week het vuur aan de vocale schenen gelegd met uitdagende zangopdrachten. In aflevering 2 zijn zij te horen met onderstaande aria’s.
Amy zingt
Habanera uit de opera Carmen van Bizet. De opera Carmen is 1,5 eeuw oud, maar de hoofdpersoon Carmen is in alle opzichten een moderne vrouw. Ze is onafhankelijk, neemt haar eigen beslissingen en vrijheid gaat haar boven alles. De onweerstaanbare Carmen leeft van moment naar moment en de liefde is voor haar vooral een spel: ze fladdert van de ene minnaar naar de andere. In de wereldberoemde aria Habanera vertelt Carmen ons hoe ze denkt over die liefde: die is als een wilde vogel die zich niet laat temmen. Net als je denkt ‘m gevangen te hebben, vliegt hij weer weg…
Helene zingt
Casta Diva uit de opera Norma van Bellini. Voor de opera Norma gaan we 2.000 jaar terug in de tijd: de Romeinen hebben Gallië veroverd – zeg maar het huidige Frankrijk. Norma is de hogepriesteres van de Galliërs. In het diepste geheim heeft ze een relatie en zelfs 2 kinderen met een man uit het andere kamp: een Romeinse leider. Een vijand dus eigenlijk. Van Norma wordt verwacht dat zij namens de Galliërs het teken voor de opstand zal geven, maar zij wil koste wat kost voorkomen dat er een bloedige strijd uitbreekt. Ze heeft immers belangen aan beide kanten. Haar prachtige aria Casta Diva is dan ook een dringende oproep aan de Godin van de Maan om toch vooral voor vrede te zorgen. De rol van Norma is één van de moeilijkste die er zijn voor een sopraan. Maria Callas werd er wereldberoemd mee.
Sam zingt
Non più andrai uit Le nozze di Figaro van Mozart. De komische opera Le nozze di Figaro – de bruiloft van Figaro – zou je best een klucht kunnen noemen. Maar dan wel eentje ingebed in de mooist denkbare muziek. Het verhaal draait om Figaro, de bediende van een graaf. Hij gaat trouwen met een collega, een kamermeisje en het hele verhaal speelt zich af op hun trouwdag. Het wordt een dag vol liefdesperikelen, misverstanden en verkleedpartijen.
Een andere collega van Figaro is de jonge schildknaap van de graaf. Een puber is hij nog en hij is voor het eerst van zijn leven de liefde aan het ontdekken. Alleen heeft hij zijn hormonen bepaald niet onder controle: hij wordt verliefd op zo’n beetje elke vrouw die hij tegenkomt. Dat leidt tot allerlei problemen, met als gevolg dat de schildknaap uiteindelijk bij wijze van straf het leger in wordt gestuurd. Als Figaro dat hoort, plaagt hij zijn vriend door het zingen van deze vrolijke aria: “Het is afgelopen met je makkelijke leventje! Jij fladdert straks niet meer tussen de mooie vrouwen, maar je zit met een geweer om je schouder in de modder, tussen de mannen met grote snorren..”
Laura zingt
Quando me’n vo’ uit La Bohème van Puccini. Al sinds de première in 1896 is La Bohème een grote publiekslieveling. Het is een heerlijke bitterzoete smartlap over 4 arme jonge mannen die samen een etage in Parijs bewonen. Ondanks hun voortdurende geldgebrek genieten ze met volle teugen van het leven. Als de mannen op kerstavond in een café plezier aan het maken zijn, komt ineens de ex-vriendin van één van hen binnen. Musetta is haar naam en ze is samen met haar rijke maar saaie minnaar. Het is duidelijk dat ze genoeg heeft van hem. Tot groot plezier van alle aanwezigen zingt ze haar aria, waarmee ze eigenlijk de aandacht van haar ex hoopt te krijgen. Ze vertelt hoe fantastisch mooi en begeerlijk ze is en hoe iedereen op straat stopt om haar schoonheid te bewonderen: “De geur van verlangen is overal om mij heen…”
Ami Hewitt zingt
Der Hölle Rache uit Die Zauberflöte van Mozart. Die Zauberflöte – de toverfluit – is een rasecht sprookje, vol sprookjesachtige karakters. De Koningin van de Nacht is één van die karakters. Haar dochter is ontvoerd door een priester, en ze stuurt 2 mannen op pad om haar dochter te zoeken. Maar ze wil niet alleen haar dochter terug, ze is vooral geïnteresseerd in een magisch voorwerp dat de priester in bezit heeft en dat zij wil hebben. Als ze herenigd wordt met haar dochter, duwt ze haar een mes in de hand, en in haar ijzingwekkende aria eist de Koningin van de Nacht van haar dochter dat die de priester vermoordt: “En als je dat niet doet, dan ben je mijn dochter niet meer!”. Haar hart kookt van woede…
Der Hölle Rache is misschien wel de beroemdste aria aller tijden. De zangeres die zich eraan waagt dient de op één na hoogste noot te zingen die ooit is geschreven. Onze eigen Christina Deutekom is er wereldberoemd mee geworden.