Een gehoorapparaat hóeft niet zo duur te zijn
Publicatiedatum: 13 februari 2020
1,3 miljoen Nederlanders zijn matig tot slechthorend en kunnen een hoortoestel gebruiken. Maar niet alle toestellen worden vergoed. Voor een toestel waar u geen vergoeding voor krijgt bent u duizenden euro’s kwijt.
Welke toestellen komen voor vergoeding in aanmerking?
De hoortoestellen die vergoed worden, zijn ingedeeld in verschillende categorieën. Categorie 1 staat voor eenvoudige hoortoestellen, categorie 5 zijn toestellen die nodig zijn voor complexere gehoorproblemen. 95 procent van de mensen met een gehoorprobleem zou geholpen moeten zijn met een toestel uit één van deze 5 categorieën. Zij moeten 25 procent betalen aan eigen bijdrage en 75 procent is voor rekening van de basisverzekering.
Vergoeding toestel buiten de categorie
Behoort u tot de 5 procent die niet kan slagen binnen de 5 categorieën, dan zit u in de zogenoemde buitencategorie. Wilt u hiervoor in aanmerking komen, dan moet u eerst 2 toestellen proberen uit de 5 categorieën. Daarna kunt u via een audioloog een bijzondere zorgaanvraag doen. U krijgt – als u dat nodig heeft – dan ook een vergoeding voor een toestel buiten de categorie. Een audiologisch centrum is een onafhankelijke instantie die gespecialiseerd is in (complexe) gehoorproblemen. De kosten voor het onderzoek worden vergoed uit de basisverzekering, u heeft hiervoor wel een verwijzing van de huisarts nodig.
Onnodig een hoortoestel buiten de categorie? Zelf betalen!
Steeds meer mensen kopen onnodig een duur hoortoestel in de buitencategorie. Dat is vaak niet omdat ze het nodig hebben, maar omdat de audiciens menen dat dit betere toestellen zijn. Maar ondertussen verdienen ze hier ook meer geld aan. Als we het in autotermen vertalen, dan vinden zij de Maserati beter dan een Ford of een Volvo. Maar hebben we allemaal een Maserati nodig? En moet die Maserati uit de zorgkosten betaald worden?
Audiciens zeggen ook dat er ‘luxere’ opties zitten op duurdere toestellen. Ze bedoelen daarmee bijvoorbeeld dat de tv of de deurbel rechtstreeks naar het toestel wordt doorgeschakeld. Ons is door diverse ziektekostenverzekeraars aangegeven dat dit soort opties óók verkrijgbaar zijn binnen de verzekerde zorg. Uiteraard mag u kiezen wat u wilt, maar het is jammer als u duizenden euro’s betaalt voor een hoortoestel terwijl u het ook vergoed kunt krijgen.
Tips
- Verdiep u in alles wat verkrijgbaar is. Heeft audicien A niet wat u zoekt? Ga dan zeker naar audicien B, want waar de één geavanceerde toestellen biedt binnen de verzekering, heeft de ander slechts ‘sobere’ exemplaren.
- Ga niet alleen. Neem een zoon, dochter, vriend of vriendin mee, zodat u kunt overleggen en vragen kunt stellen.
- Test verschillende toestellen een paar weken. Dat mag gewoon en u hoeft zich niet bezwaard te voelen. Kunt u echt niet goed horen, maak dan een afspraak met een audioloog.
- De instellingen van een hoortoestel zijn héél belangrijk. Neem daar de tijd voor! Heeft u ervaringen of vragen hierover? Neem contact met ons op.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Een hoortoestel is geen luxe maar bittere noodzaak. De buitencategorie hoortoestellen zijn echt veel beter qua spraak verstaan dan de toestellen binnen het hoorprotocol. Het gaat bij hoortoestellen niet om luxe features maar om het verstaan van spraak. Voor ernstig tot zeer ernstig slechthorenden voldoen de binnen categorie toestellen niet. Om dan een goed hoortoestel te krijgen is een lange moeizame weg. Veel verzekeringen vergoeden dat niet. Blaming-the-victim. Des te ernstiger de handicap des te meer het kost.
Een gehoorapparaat hóeft niet zo duur te zijn, als er niet zo veel geld aan reclame werd uitgegeven. Een reclamespotje kost tussen de €2500 en de €10.000 per keer en als er twintig reclamespotjes per dag (verspreid over alle TV-kanalen) worden uitgezonden, moet je eens optellen wat dat kost per jaar. Dag in dag uit, jaar in jaar uit. kom je aan vele honderden miljoen per jaar. En waarom zoveel reclame maken? voor een apparaat dat noodzakelijk is voor iedereen. Stel je eens voor dat er zoveel reclame gemaakt wordt voor een gebit prothese. Dan zou een prothese 10 x zo duur zijn. Waarom stelt niemand vragen over die onzinnige reclamespotjes voor gehoorapparaten? Zouden er minder slechthorenden zijn, zonder die kostbare reclamespotjes? Zijn er mensen die pas op het idee gebracht worden om een gehoorapparaat te kopen, als ze de reclame gezien hebben? … Zouden die slechthorende mensen denken: Dat is waar ook, ik hoor niet goed, ik ga nu naar de winkel. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
Een slecht stukje journalistiek. Het is zorgelijk om te constateren dat MAX de helft vertelt. Waar is de reactie van de audiciensbranche in dit stuk?
Duizenden slechthorenden lezen dit artikel, die nemen artikelen van MAX serieus. MAX zou dan ook eerlijke artikelen moeten schrijven, dat ben je aan je lezers verplicht.
Een zorgverzekeraar betaalt mee aan een hoortoestel dat adequaat is: het werkt voldoende in de meest voorkomende situaties waar de slechthorende in verkeert.
Er zijn veel mensen die beter willen dan goed genoeg, en terecht. De audicien geeft de keuze aan de klant: adequaat of het beste. Het is extreem kort door de bocht om in een artikel als dit te vertellen dat alle hoortoestellen buiten de vijf categoriën onnodig zijn.
Check nu eens, met een deskundige, wat de werkelijke verschillen zijn tussen bijvoorbeeld een Phonak Audeo Marvel 90 (buitencategorie) en bijvoorbeeld een Oticon Get (categorie 2). En kijk dan verder dan alleen de kleur, de grootte en of ze wel of niet Iphone-ready zijn. Bekijk de specificaties, en goed.
In sommige winkels kunnen audiciens ook aan de goedhorenden het verschillen laten horen tussen adequaat en goed. Het zou fair zijn als MAX de andere kant ook bekijkt én belicht. Het is namelijk de politiek en de zorgverzeraar die het systeem gebouwd hebben zoals het nu is, niet de audiciensbranche. De audicien wil graag het beste voor zijn of haar cliënt, al krijgt de cliënt ook altijd de keuze om voor adequaat te kiezen.
En.., als de verzekeraar niet meebetaalt, wat inderdaad vaak zo is: dan betaalt de belastingbetaler mee. De hooroplossing is namelijk fiscaal alsnog aantrekkelijk als je deze meeneemt met het invullen van de aangifte inkomstenbelasting.
Ik mis in dit stukje ook het verschil in vergoedingen voor hoortoestellen tussen kinderen en volwassenen.
Reactie op Bobby R
“De zorgverzekering betaald mee” Dat is nu net de truck. De zorgverzekeraar, betaald niets, die schiet alleen even voor. De zorgverzekering wordt betaald door ons allemaal. Dus we betalen alles zelf, inclusief dure reclamespotjes, die nergens voor nodig zijn. En, … inderdaad is de audicien ook slachtoffer. Die winkels worden ook gebruikt door de zorgverzekeraars, om dit systeem in stand te houden. Maar omdat ze niet in opstand komen en de waarheid openbaren, is het eigen schuld, dikke bult, voor de audiciens. De aandeelhouders van de winkels zijn de lachende derde, die vullen hun zakken. Die verdienen aan de hoorapparaten, aan de winkelketens, aan de zorgverzekering, aan de reclamebureau’s. Allemaal schakels in een systeem om zoveel mogelijk winstmomenten te maken.
Eigenlijk zou dit het drukste spreekuur moeten zijn, net zoals het spreekuur over het pensioenleed. Maar het lijkt erop dat de bevolking niet beseft, hoe ze beroofd worden, bij de aanschaf van een hoorapparaat en/of een bril.
Goed stukje van MAX, als klant wordt je geflest, wil nog niet zeggen opgelicht maar gaat er wel veel op lijken. Net weer nieuw toestel moeten kopen, ander was 5 jaar oud en ja hij is zo gemaakt dat dan 1 van beiden kapot gaat en je wel verplicht bent een nieuwe te nemen. De test wees uit dat ik eigenlijk naar audioloog moet maar dat proces zou meer dan een jaar duren en zonder hulpmiddelen kun je weinig horen, dus maar voor een iets duurdere gekozen, echter in de proeftijd ging hij kapot en ging naar de verkoper met de vraag of hij er even naar kon kijken en liefst ook kon repareren. Kreeg meteen de vraag of ik een afspraak heb, NEE hij ging net kapot en hoor te weinig van mijn omgeving en dat is gevaarlijk voor mij en anderen! Meneer dan kan ik u niet helpen u moet een afspraak maken, werd natuurlijk heel erg kwaad en misschien wel onredelijk den zei dat het apparaat NU kapot is en Nu gemaakt moet worden en als dat niet kan een tijdelijk wel werkend zodat ze het kunnen repareren. De verkoper had er even niet aangedacht dat het apparaat nog in de test periode was, ben dus kwaad weggegaan en naar zijn (bijna buurman hoorspecialist gegaan) hem de zaak uitgelegd en kreeg een hoortest (zonder afspraak) en een testapparaat mee die goed werkte, ben weer terug gegaan naar de bijna buurman en zijn hoorapparaat terug gegeven en hem succes gewenst, hij stond even perplex en zei dat dat zo niet ging dat ik het apparaat wel moest proberen, heb hem uit moeten lekken dat ik nog in de test periode zat en zij zelf reclame maakte dat je in de test periode kon aangeven dat het niet beviel en je ze kon inleveren, kreeg een heel verhaal wat nergens opsloeg. Zo zie je maar dat de hoorspecialist er niet voor de klant is maar voor zijn eigen potemonnaie, je bent alleen een winst model meer niet!