bat out of hell

Plaatwaarde: Bat Out of Hell van Meat Loaf

Bijzondere prestatie

Een debuutplaat uitbrengen waarvan bijna elk nummer een klassieker wordt. Dit is waarschijnlijk de droom van elke artiest, maar slechts enkelen weten deze ook waar te maken. De Amerikaanse zanger Meat Loaf behoort tot deze selecte groep. In 1977 komt hij het theatrale album Bat Ouf of Hell. Hoewel destijds alleen Paradise by the Dashboard Light, You Took the Words Right Out of My Mouth en Two Out of Three Ain’t Bad als single worden uitgegeven, zijn bijna alle andere nummers inmiddels ook echte Meat Loaf-klassiekers. Een bijzondere prestatie, zeker voor een album dat destijds 5.000 keer wordt afgewezen en na uitkomst slechts een matig succes blijkt.

5.000 afwijzingen

Bat Out of Hell is de eerste plaat uit een trilogie van 3 albums in dezelfde stijl. De nummers worden geschreven en gecomponeerd door producent en liedjesschrijver Jim Steinman. Hij legt de basis voor het album als hij aan een musicalbewerking van het verhaal Peter Pan werkt, waarmee hij en Meat Loaf later door de VS trekken. De optredens hebben veel succes, wat Steinman aan het denken zet. Zodoende beginnen hij en Meat Loaf in 1975 met het schrijven van liedjes die op de nummers lijken die zij nu al hebben en deze samen te voegen tot wat later Bat Ouf of Hell zou worden.

Een platenmaatschappij vinden ie de plaat wil uitbrengen blijkt een enorme klus. De heren krijgen naar schatting zo’n 5.000 afwijzingen. “De platenmaatschappijen haatte het en deden het af als theatermuziek”, aldus Steinman in een documentaire over het album. Uiteindelijk lukt het ze toch om een contract te krijgen bij de kleine platenmaatschappij Cleveland International Records. Dit label is onderdeel van het grotere Epic Records, waar vrijwel iedereen een grote hekel heeft aan de plaat. Door de inzet van de baas van Cleveland International Records wordt Bat Out of Hell alsnog een feit in oktober 1977.

Matig succes

Hoewel we nu weten dat de platenmaatschappij goud in handen had met deze plaat, is het succes er destijds niet naar. De muziekpers is vernietigend. Het toonaangevende Amerikaanse muziekblad Rolling Stone geeft het album 0 sterren en in andere recensies worden de woorden ‘puberaal’ en ‘groteske’ veelvuldig gebruikt. Tot overmaat van ramp wil bijna geen enkele Amerikaanse radiozender de lange nummers van de lp spelen, waardoor het succes maar langzaam op gang komt. In Cleveland (Ohio) en New York spelen een paar stations de plaat wel, waardoor de verkoop hier wat beter gaat.

De singles hebben net als het album zelf wat aanlooptijd nodig. Neem bijvoorbeeld Paradise by the Dashboard Light, Meat Loafs meest iconische nummer, dat bereikt na de release alleen in Nederland de nummer 1 positie. In Groot-Brittannië komt het niet eens in de hitlijsten en in de Verenigde Staten blijft het steken op plek 39. Ook de andere 2 singles worden niet bepaald wereldhits.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Toch nog succes

Pas als er video’s worden gemaakt bij de singles, komt er meer aandacht voor Bat Out of Hell. Vooral in Australië, Canada en Groot-Brittannië wordt het in 1978 een groot succes. In Australië is het zelfs het op 1 na best verkochte album allertijden met meer dan 1,7 miljoen verkochte exemplaren. In de Verenigde Staten staat de teller inmiddels op 14 miljoen. Wereldwijd gaat het album naar schatting 40 miljoen keer over de toonbank, wat dit album vol ’theatermuziek’ een van de allerbest verkochte albums ter wereld maakt. Een zoetere wraak is bijna niet mogelijk.

Marjolein taxeert Bat Out of Hell

“De waarde van de lp Bat Out of Hell varieert in waarde tussen de 10 tot 350 euro. Het hoogste bedrag dat er ooit voor de lp betaald is, is 588 euro, maar dat was een originele gouden plaat. Van de gewone lp-versies zijn de gesigneerde het meest waard. De 350 euro die ik noemde is weliswaar betaald voor een gesigneerde picture disc*, maar er zijn echter meerdere zwarte schijven die gesigneerd ook al voor meer dan 200 euro zijn verkocht.

Mocht u niet de gelukkige zijn die een exemplaar met handtekening in bezit heeft, maar wel een geseald Amerikaans exemplaar uit 1977 met daarop de originele sticker, dan is deze ook al gauw zo’n 150 euro waard. Maar reken u niet rijk als u wel een Amerikaanse persing heeft,maar zonder seal: dan is de waarde namelijk gekelderd naar 8 tot 15 euro. Dit komt omdat er zeer grote hoeveelheden in verschillende perserijen in Amerika geperst zijn. De waarde verschilt nog wel een klein beetje per perserij, maar het gaat te ver dat hier te bespreken. Van een vroege Engelse persing ligt de waarde rond de 15 euro. Dat geldt ook voor een vroege Nederlandse persing. Heeft u echter heruitgave uit 2014 op rood met zwart gekleurd vinyl van het label Music On Vinyl, dan bent u beter af. Deze heeft nu een waarde van rond de 50 euro. Dan dient echter wel de plastic hoes met hierop de sticker aanwezig te zijn.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 120 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Vroege Europese/Nederlandse persing

Het catalogusnummer is EPC 82419. Label: Epic / Cleveland international. Belangrijkste kenmerken hoes: de hoes is de herkenbare rode hoes met de motor. Op de achterzijde staat rechtsboven ‘Cleveland’. Verder op achterkant vermelding ‘Made in Holland’. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: het label op de plaat is zwart, met bovenaan ‘ Cleveland international’ en links ‘Epic’. Rechts de vermelding van ‘BIEM/STEMRA’ (de muziekrechtenorganisaties), daaronder het catalogusnummer. Waarde: varieert van 15 tot 20 euro.

Vroege Amerikaanse persing

Catalogusnummer: PE 34974. Label: Epic / Cleveland. Belangrijkste kenmerken hoes: rode hoes met motor, op de achterzijde vermelding van de labels. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: oranje, bovenaan het logo van Epic, links in het midden hel label Cleveland met daaronder het catalogusnummer. Onderaan ‘Printed in U.S.A.’. Waarde: varieert van 8 tot 15 euro. Geseald en met de originele sticker op de seal kan de waarde oplopen tot meer dan 150 euro.

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: S EPC 82419. Label: Epic / Cleveland . Belangrijkste kenmerken hoes: rode hoes met motor. Aan de achterkant linksonder het Epic-logo, met daaronder het catalogusnummer en het Cleveland-logo. Inclusief inlegvel met de songteksten. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: oranje label met witte cirkels, het Epic-logo bovenaan. Het Cleveland-logo staat links boven het midden. Het catalogusnummer rechts van het midden. Waarde: varieert van 10 tot 25 euro.

Music on Vinyl heruitgave

Catalogusnummer: MOVL1018. Label: Music On Vinyl. Belangrijkste kenmerken hoes: rode hoes met motor, aan de achterkant rechtsboven een barcode. Geperst op rood met zwart gekleurd vinyl. Waarde 50-60 euro.

*Picture disc: Plaat waarbij de afbeelding van de plaat in het vinyl geperst is. Deze platen worden meestal niet met een fotohoes geleverd, maar in een doorzichtige hoes.

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 4 januari 2020 behandelt hij Bat Out of HellWekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

(Bron: The Telegraph, Rolling Stone, British Charts, RIAA, Forbes, Louder Magazine)

Geef een reactie