Alle cadeauregels op een rijtje
Publicatiedatum: 12 december 2019
Geeft en krijgt u ook cadeaus tijdens de feestdagen? Altijd goed om dan de garantieregels paraat te hebben. Hieronder zetten we ze voor u op een rijtje.
- Koop is koop. In principe mag u er niet meer vanaf. Gelukkig bieden veel winkels u de mogelijkheid om de producten terug te brengen als iemand toch liever iets anders had gehad. Vaak gelden in deze periode van het jaar hiervoor zelfs extra lange termijnen.
- Voor aankopen via internet geldt altijd een termijn van 14 dagen waarbinnen u kosteloos mag annuleren. Maar let op: maatwerk is uitgezonderd! Dus laat u een t-shirt van uw kleinkind bedrukken met een eigen tekening, dan vervalt de bedenktijd. Ook bederfelijke waren voor het kerstdiner vallen niet onder de bedenktijd.
- Is een product niet goed, dan heeft u recht op een vervangend product. Dus niet uw geld terug, maar een ander, wel functionerend product. Ze moeten dan wel een vergelijkbaar product kunnen leveren. U hoeft geen genoegen te nemen met een alternatief dat u niet vergelijkbaar vindt.
- Krijgt u dan wéér geen goed product, stuur er een aangetekende brief bij dat u nog één keer akkoord gaat met vervanging, maar dat u daarna gebruikmaakt van uw recht om kosteloos te ontbinden. En dan krijgt u uiteraard wél uw geld terug.
- Nogal eens ontstaat er discussie over of iemand iets zelf stuk heeft gemaakt of niet. In het eerste halfjaar is de bewijslast omgedraaid. De winkel moet bewijzen dat ‘het gebrek niet al in eerste aanleg aanwezig was’. En dat is voor een winkelier een moeilijke bewijslast! Zit u net aan de gourmetdis en valt het apparaat uit, dan moet de winkelier bewijzen dat u iets heeft gedaan waardoor het gourmetstel kapot is gegaan. En dat is bijna onmogelijk.
- Dan de altijd door ons gewraakte cadeaubonnen. Heel leuk als je niet weet wat te geven, maar wij vinden ze gevaarlijk. Té vaak zijn bedrijven failliet gegaan waardoor alle waardes op de kaarten vervallen. Zo verdween bij het faillissement van V&D maar liefst 9,5 miljoen euro van de consumenten in het afvoerputje. En we herinneren ons nog allemaal de service die de curator van Intertoys bood om nog een paar dagen met de bonnen te kunnen betalen; het werd een complete chaos voordat alsnog de ‘kaarten-geldkraan’ dichtging. Bezint eer ge begint; bedenk een alternatief en ontvangt u zelf toch een kaart, verzilver hem dan zo snel mogelijk! Want al gaat een bedrijf niet failliet, de geldigheid van de kaart kan ook nog eens verlopen!
- In deze periode van het jaar zijn er enorm veel verschillende aanbiedingen. Vergelijk goed! Er zit soms tientallen euro’s verschil in de aankoopbedragen. Kijk bij verschillende winkels, maar google ook op het merk en typenummer. Voeg daar het woordje aanbieding aan toe en er komt nog meer uit. Ook op veilingsites kunt u soms nog echt koopjes op de kop tikken en op tweedehands sites of bij de kringloopwinkel zijn ook vaak mooie dingen te vinden. Rustig vergelijken kan u echt geld opleveren!
Wij wensen u fijne feestdagen! En heeft u vragen of twijfelt u, dan kunt u ons natuurlijk gewoon bellen!
Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.