Een blunder bij de notaris
Publicatiedatum: 28 november 2019
Voor een huis en een hypotheek moet je altijd langs de notaris. Dat kost wat, maar dan heb je ook wat, namelijk zekerheid. De notaris heeft ervoor doorgeleerd om dit soort afspraken op papier te zetten en checkt van voor naar achter of het klopt wat er op papier staat. Discussie achteraf is daarmee als het ware afgekocht. Bij MAX Ombudsman weten we dat de praktijk helaas soms weerbarstiger is.
Het echtpaar Eillert kwam daar ook achter. Jarenlang leefden ze in een net iets te duur koophuis. Er ging langdurig net wat meer geld uit dan er binnenkwam. Ze moesten extra geld lenen in de privékring, maar de enige echte oplossing was dat ze goedkoper zouden gaan wonen. Begin dit jaar verkochten ze hun huis en verhuisden ze naar een huurwoning. Met de verkoopprijs en de opbrengsten van de beleggingshypotheken konden ze alle hypotheekschuld aflossen en hielden ze zelfs 16.000 euro over. Met dat geld konden ze de privélening terugbetalen en de verhuizing bekostigen. Ze hielden niets over, maar waren van hun schulden verlost. En ze konden nu elke maand precies rondkomen. Bij de notaris werd een periode vol geldzorgen feestelijk gesloten
Maar dan…
Na een paar maanden meldt ING zich weer. Bij de berekening van de opbrengsten van de beleggingshypotheek is per ongeluk een bedrag dubbel geteld. Daardoor heeft het echtpaar 6.000 euro te veel aan overwaarde ontvangen. ING wil dit bedrag terug hebben. De heer en mevrouw Eillert begrijpen er niets van en geven aan niets te kunnen betalen. ING schakelt daarop een incassobureau in, dat net doet alsof de fout bij het echtpaar ligt. Dit is de wereld op zijn kop, vinden ze. En dit was toch eens en voor altijd geregeld bij de notaris? Ze bellen naar ons spreekuur.
Slechts boodschapper
De rol van de notaris is in een geval als dit beperkter dan veel mensen denken. Waar de notaris op let, is of de verkoopopbrengst van het huis voldoende is om de bank af te betalen. Is dat het geval, dan heft de notaris de hypotheek op en gaat de overwaarde naar de verkoper van het huis. Hierbij gaat de notaris af op de berekening die de bank stuurt. Als achteraf blijkt dat hier een fout in is gemaakt, dan heeft de bank juridisch gezien alsnog een vordering op de verkoper. De notaris valt daar tussenuit, die is in feite alleen maar een boodschapper.
Bank komt tot inkeer
ING mag dus proberen de 6.000 euro terug te halen op het echtpaar. Dat mag zelfs tot 5 jaar na de gang naar de notaris. Maar of ING dat ook moet willen en dan ook nog eens met behulp van een incassobureau? Wij vinden van niet. Al snel nadat wij ons ermee gaan bemoeien, blijkt dat ING dat ook niet wil. ING trekt het boetekleed aan en scheldt de schuld kwijt. Eindelijk kunnen meneer en mevrouw Eillert dit boek definitief sluiten.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De kop van dit artikel suggereert een blunder bij (van ?) de notaris. De eerste alinea is vetgedrukt en wijst ook die kant op. Maar dan blijkt het om een blunder van de ING Bank te gaan ! Volgens gaat MAX hier in de fout.