Naar cookieinstellingen
ABP

ABP doet boter bij de vis

Deze zomer meldden we dat we de collectieve actie tegen ABP hebben gewonnen. 555 echtparen hoefden tóch niet een totaal van 2 miljoen euro aan te veel ontvangen pensioenen terug te betalen. ABP gaat nu nog een stap verder, door voor iederéén een mensvriendelijker beleid te hanteren, als er iets fout is gegaan met de uitbetaling van een pensioen.

Mevrouw Reinartz uit Heerlen is één van de eersten die daar de vruchten van plukt. Zij ontvangt een nabestaandenpensioen van ABP, van haar overleden ex. Het bedrag is al jaren hetzelfde, maar dit voorjaar kreeg ze ineens van ABP te horen dat het bedrag al 2 jaar te hoog was. Dat had te maken met een bijzinnetje in een artikel in een bijlage van het pensioenreglement. Haar pensioen werd bijna gehalveerd, en ze moest ABP 9.000 euro terugbetalen. Mevrouw Reinartz was met stomheid geslagen. Slapeloze nachten waren het gevolg; hoe moest ze dit te boven komen?
Vlak daarna hoorde mevrouw Reinartz van het resultaat van onze collectieve actie. Ze vroeg aan ABP om dezelfde oplossing als voor de 555 echtparen. Dat vond ABP geen goed idee. Daarop nam ze contact met ons op.

Negen maanden of niets…

Ondertussen kregen wij net van ABP te horen hoe het nieuwe terugvorderingsbeleid er precies uitziet. De grootste verandering is dat ABP voortaan bij te veel betaalde pensioenen hooguit 9 maanden zal terugvorderen. Wordt de fout pas na meer dan 9 maanden ontdekt, dan ziet ABP in het geheel af van terugvordering. ABP had de fout in mevrouw Reinartz’ pensioen pas na 2 jaar ontdekt, dus volgens dit nieuwe beleid zou ze niets hoeven ter te betalen. We meldden haar zaak bij ABP, en in een vloek en een zucht was het geregeld. Mevrouw Reinartz hoeft niets terug te betalen en slaapt weer uitstekend.

Niets te kiezen

ABP is niet het enige pensioenfonds waarbij we fouten in de uitbetaling tegenkomen. De afgelopen jaren hebben we bij tientallen pensioenfondsen al honderden van dit soort zaken behandeld. De uitkomst verschilt per pensioenfonds; elk pensioenfonds houdt er zijn eigen terugvorderingsbeleid op na. Wij vinden dat onwenselijk, omdat je als werknemer niets te kiezen hebt over bij welk fonds je je pensioen opbouwt.

Uniforme aanpak

Fouten in pensioenuitbetalingen zullen met steeds ingewikkelder wordende pensioenregels steeds vaker voorkomen. Met die wetenschap in het achterhoofd, vinden wij dat niemand zou moeten vrezen dat er ineens voor jaren aan pensioenuitkering wordt teruggehaald. Wij pleiten daarom voor een uniforme afhandeling van fouten in pensioenuitkeringen. De nieuwe regeling bij ABP kan daarbij als voorbeeld dienen. Laat dat het blijvende resultaat worden van onze collectieve actie tegen ABP.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.