Naar cookieinstellingen
plaatwaarde

Plaatwaarde: Skunk van Doe Maar

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: Skunk van Doe Maar.

Kort en hevig

De carrière van de Nederlandse band Doe Maar is kort, maar hevig. De band bestaat in totaal slechts 5 jaar, maar maakt in die periode een onuitwisbare indruk. Sterker nog: de band wordt gezien als één van de meest succesvolle Nederlandse bands ooit. De band heeft een enorme aanhang en scoort begin jaren 80 hit na hit. Liedjes als 32 jaar (sinds een dag of 2), Doris Day, Smoorverliefd, De Bom, Is dit alles en Belle Hèlene zijn hier voorbeelden van.

Geen interesse

Doe maar wordt in 1979 opgericht door Ernst Jansz en gitarist Jan Hendriks. Aanvankelijk gaat het de band niet voor de wind. De eerste plaat haalt niet veel uit en platenmaatschappij Killroy ziet daarom niet veel in Skunk, het tweede album van de band. “Ze weigerden botweg om die plaat uit te brengen”, zegt hun voormalig manager Frank van der Meijden in 2000 tegen het Algemeen Dagblad. Uiteindelijk zetten Van der Meijden en de leden van Doe Maar Killroy voor het blok: breng de plaat uit, of de band stopt ermee. Killroy kiest eieren voor zijn geld en geeft de plaat uit.

Eerste succes

Een goede zet zo blijkt, want de eerste single van de plaat, Sinds een dag of 2, wordt een hit. Het nummer bereikt uiteindelijk de 29e plek in de Top 40. De tweede, Smoorverliefd, mist de top 40 net. De singles en de plaat zelf worden ook opgepakt door de radiostations, die destijds heel invloedrijk zijn. De VARA maakt Skunk de week-lp en dj Frits Spits is hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de alternatieve titel van het nummer Sinds en dag of 2. Hij merkt dat luisteraars de titel maakt moeilijk kunnen onthouden en noemt het daarom steevast 32 jaar. Deze titel wordt door Doe Maar zelf overgenomen en sindsdien gaat het lied door het leven als 32 jaar (sinds een dag of 2). 

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Meeliften op het succes van Doris Day

De plaat komt ook in de Album Top 100, maar van een groot succes mag niet gesproken worden. Skunk wordt in maart 1981 uitgebracht en verschijnt in juni van dat jaar voor het eerst in de hitlijst op nummer 40. De plaat houdt 6 weken stand, maar verdwijnt daarna uit de lijst. In de zomer van 1982 maakt het album een merkwaardige comeback. Dit heeft alles te maken met het album Doris Day en Andere Stukken dat Doe Maar in maart 1982 uitbrengt. Op deze plaat staat het nummer Doris Day, wat de eerste hit van formaat wordt voor de Nederlandse band. Door de publiciteit die hierdoor vrijkomt, komt de carrière van de band in de een stroomversnelling en ontstaat er ook interesse voor hun eerdere werk. Zodoende krijgt Skunk ook weer aandacht en komt de plaat terug in de Album Top 100. Uiteindelijk behaalt het in december 1982 zelfs de hoogste positie in de Album Top 100. Op dat moment staat ook Doris Day en Andere Stukken in de top 5 van deze hitlijst. Uiteindelijk blijft Skunk tot juni 1983 in de Album top 100 staan. Een jaar later bestaat de band niet meer.

Marjolein taxeert Skunk

“Van alle plaatwaardetitels die ik behandeld heb is dit de meest overzichtelijke. Het aantal versies is zeer beperkt. Helaas geldt dat ook voor de waarde van de lp. Het duurste exemplaar komt nauwelijks boven de 20 euro uit, en dan heb ik het ook nog over een compleet nieuwe heruitgave. De waarde van de eerste versies, uit 1981 ligt tussen de 10 en 15 euro. Het label op de plaat is rood of blauw. De rode wordt minder aangeboden dan de blauwe, waardoor die versie wat meer aan de bovenkant zal liggen qua waarde. Van de persingen die later zijn uitgebracht heeft de versie die op het Sky label is uitgebracht ongeveer dezelfde waarde als de eerste persing.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Voor de waarde is de staat van hoes en vinyl belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Eerste Nederlandse persingen

Catalogusnummer: KIL 19934 KL. Label: Killroy. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: rode en blauwe variant, Killroy-logo bovenaan, daaronder alleen de naam van de band, geen titel. Vermelding van STEMRA links van het midden. Waarde: tussen de 10 en 17 euro.

Latere persing

Catalogusnummer: KIL 19934 KL. Label: Killroy. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: oranjerood label, Killroy-logo bovenaan, daaronder de naam van de band en de titel. Vermelding van STEMRA links van het midden. Waarde: tussen de 7 en 10 euro.

Latere persing op Sky label

Catalogusnummer: SKY 21045 SL. Label: Sky. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: rozerood wolkenlabel, logo van Sky bovenaan. Daaronder de naam van de band en de titel. Vermelding van STEMRA links van het midden. Waarde: 10 en 17 euro

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 19 oktober bespreekt hij Skunk. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Zelf een plaat in uw verzameling waarvan u denkt dat deze veel waard is? Meld de titel dan aan via het Plaatwaarde-aanmeldformulier.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.