Thomas Cook failliet: 4 prangende vragen
Publicatiedatum: 3 oktober 2019
Thomas Cook, de oudste reisorganisatie ter wereld die maar liefst 22 miljoen reizigers per jaar bediende, is failliet. Dat heeft tot veel onzekerheid bij reizigers geleid. Wij gaan in op de belangrijkste vragen.
Ik ben op reis en moet daar de rekening opnieuw betalen, wat kan ik doen?
U kunt bellen met de hulplijn van TUI op nummer 070-3071111. Zij nemen contact op met uw hotel en staan garant voor de betaling. Later zullen zij het bedrag via de Stichting Garantiegeld Reizen (SGR) terugkrijgen.
Ik moet nog vertrekken, wat nu?
U kunt het beste een bij ANVR/SGR aangesloten reisorganisatie bezoeken. Zij zijn op de hoogte van de situatie en helpen u met het boeken van een vervangende reis. Zij nemen uw aanbetaling over en dienen de claim namens u in bij de SGR. U kunt zorgeloos op reis. Neem bij uw bezoek uw identiteitsbewijs, betalingsbewijs aan Thomas Cook/Neckermann en uw boekingsbevestiging mee.
Ik moet bijbetalen voor een vervangende reis, hoe zit dat?
Het kan zijn dat de reis bij een andere reisorganisatie duurder is dan uw oorspronkelijke reis. Het verschil in prijs moet u bijbetalen. Natuurlijk kunt u ook samen zoeken naar een goedkoper alternatief. U hebt altijd de keuze om niet op reis te gaan en uw geld terug te krijgen.
Wanneer krijg ik mijn geld dan terug?
Dat kan even duren. Het is enorm veel werk voor de SGR om dit grote faillissement in goede banen te leiden. En dat zal tijd kosten. Na het faillissement van OAD in 2013 verliep eigenlijk alles heel voorspoedig bij de SGR. Vorig jaar ging Travelbird failliet en dat had wat meer voeten in aarde. Daar waren veel buitenlandse partijen bij betrokken, wat het lastig maakte. Ook hadden destijds veel consumenten dubbele claims ingediend of verschillende passagiers onder verschillende nummers. Daarom is het nu het handigst dat mensen via een reisonderneming de claim indienen. Zij weten exact wat ze moeten invullen, zodat uw claim helder en duidelijk overkomt en u zo snel mogelijk uw geld terugkrijgt. Over een tijdstip kan nu nog weinig gezegd worden. De SGR geeft voorrang aan het afhandelen van de claims van omboekingen. Pas later volgt de afhandeling van de mensen die geen vervangende reis willen. U kunt op dit moment de claim niet indienen via de site van de SGR. Als u bij een reisbureau aangeeft dat u uw geld terug wilt, dan sturen zij uw gegevens door aan de SGR waarna u een uitnodiging krijgt om later uw claim in te dienen.
Gelukkig heeft Nederland deze geweldige dekking en speelt de reisbranche een goede rol in het opvangen van alle problemen die samenhangen met een dergelijk faillissement. Heeft u nog vragen, dan kunt u uiteraard bij ons terecht.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.