aanbetalingen

Aanbetalingen in woonwinkels vaak te hoog

Bij veel woonwinkels in Nederland moet u meer aanbetalen dan wettelijk toegestaan. In sommige gevallen eisen woonwinkels zelfs het gehele bedrag als aanbetaling. De Consumentenbond komt met deze resultaten na een steekproef onder 9 woonwinkelketens.

Niet hoger dan 50 procent

Het is toegestaan voor bedrijven om een aanbetaling te vragen. Dit moet echter wel in de algemene voorwaarden worden vermeldt en mag in geen enkel geval hoger dan 50 procent zijn, zoals in de wet staat beschreven. Leden van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) mogen zelfs maar een aanbetaling van maximaal 25 procent van hun klanten vragen. Van de door de Consumentenbond onderzochte woonwinkels blijken alleen Hema en Roobol zich aan hun eigen voorwaarden te houden. Bij Gamma, Hornbach, Karwei, Kwantum, Leen Bakker en Praxis moet u direct het volledige bedrag betalen. En CBW-lid Carpetright vraagt 5 procent meer aan aanbetaling dan het vastgestelde maximum.

MAX Ombudsman

Juriste Jeanine Janssen van de MAX Ombudsman waarschuwt al eerder voor het doen van grote aanbetalingen. Het kan namelijk behoorlijk mis gaan als de betreffende winkel failliet gaat voordat de aanbetaalde producten geleverd zijn.

“Het grootste risico voor u als consument is dat een bedrijf failliet gaat. Stel u voor: u koopt een keuken van 10.000 euro en u maakt dit geld 5 dagen van tevoren over. Een dag later gaat het keukenbedrijf failliet. U heeft dan én geen keuken in huis én u bent het geld kwijt”, zegt Jeanine Janssen eerder op onze website.

De wet overtreden

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is duidelijk over de situatie, als een meubelzaak zich heeft aangesloten bij de CBW, zal hij zich moeten houden aan de voorwaarden. Voor bedrijven die zich niet hebben aangesloten bij de CBW, geldt dat zij zich gewoon aan de wet moeten houden en dus niet meer dan 50 procent aanbetaling mogen vragen.

Boete voor overtreders

In 2009 zijn er door de ACM zelfs boetes opgelegd aan 2 keukenleveranciers die zich in het verleden niet aan de regels hebben gehouden. Zij hebben 110.000 euro moeten betalen omdat zij “het consumentenvertrouwen ondermijnden door eigen regels te maken.”

‘Doe geen aanbetaling’

Jeanine Janssen raadt u aan om niet of zo min mogelijk aan te betalen. “Wij hebben bij de MAX Ombudsman teveel faillissementen voorbij zien komen om u een ander advies te geven dan dit”.

(bron: Consumentenbond, ANP, Archief) 

Geef een reactie

Reactie

    Brutus17 says:

    Ik betaal namelijk nooit aan.
    Ik ben in het verleden daar een keer de boot mee ingegaan.
    Willen ze aan mij verkopen dan betaal ik bij aflevering.
    Doen ze dat niet !
    Dat is dan jammer , dan verkopen ze niets aan mij.
    Ik heb voor alles tot nu toe altijd al een bedrijf gevonden die wilde leveren .