Naar cookieinstellingen
Duur 03:26
Gepubliceerd op 5 augustus 2019

Hoe komt een hotel aan zijn sterren?

Bij het boeken van een hotel kijkt u waarschijnlijk ook naar het aantal sterren dat het heeft. De sterren zeggen iets over wat u aan (luxe) kunt verwachten van uw verblijf. Maar hoe komen hotels in Nederland aan hun sterren? En wie bepaalt dat?

Koninklijke Horeca Nederland

In Nederland worden hotels al sinds eind jaren 60 ingedeeld met sterren. Een hotel kan van 1 tot 5 sterren krijgen. In de loop der jaren is er ten aanzien van deze classificatie wel wat veranderd. Zo hanteert vroeger elk land een eigen systeem. Om daar meer eenheid in te krijgen is er nu een Europees classificatiesysteem waar 18 landen aan deelnemen. Voorheen is de classificatie verplicht, sinds 2015 is deelname vrijwillig. Dat wil zeggen dat hotels zelf een aanvraag moeten doen voor een sterrenclassificatie. Hotelsterren, onderdeel van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), is de enige instantie in Nederland die de sterren officieel mag uitdelen.

Classificatie

Hotels worden op 270 normen bekeken en krijgen naar aanleiding van het aantal punten die ze daarvoor krijgen tussen de 1 en 5 sterren. Aan de sterren kan nog een toevoeging Superior gegeven worden. Dit geldt voor hotels die binnen hun categorie beduidend meer punten behalen dan het vereiste aantal, maar niet voldoen aan de minimumcriteria van een hogere categorie. Dit zijn vaak de hotels die extra veel service verlenen tijdens uw verblijf.

Voor de classificatie bezoekt een inspecteur het hotel en beoordeelt het volgens onderstaande categorieën:

  1. Het hotel in zijn algemeen (hygiëne, onderhoud, herkenbaarheid, toegankelijkheid rolstoelen)
  2. De receptie en services
  3. De kamers
  4. De gastronomie, welke voorzieningen zijn er om te eten en drinken.
  5. Evenementen voorzieningen
  6. Wat is er ter ontspanning
  7. Kwaliteitsbeheer en online activiteiten

Op de kamers moet minimaal aanwezig zijn:

  • Een televisie met afstandsbediening
  • Schoon ogende matrassen (het is immers onmogelijk helemaal in een matras te kijken)
  • Een bad of douche voor eigen gebruik (dus niet op de gang of gedeeld met een andere kamer)
  • 1 handdoek per persoon
  • Een gelegenheid om kleding op te hangen met verschillende kledinghangers
  • Dagelijkse schoonmaak

Heeft een hotel 4-sterren, dan is het onder andere verplicht om een zogeheten ‘kussenmenu’ te hebben, de keuze voor een hard, zacht, medium of anti-allergisch kussen en bijvoorbeeld een schoenpoetsservice. Naar aanleiding van de inspectie worden punten gegeven die uiteindelijk het aantal sterren dat het hotel krijgt bepalen. In onderstaand overzicht is te lezen wat er per ster in een hotel aanwezig moet zijn.

Overzicht sterrenclassificatie

Overzicht sterrenclassificatie (Bron: Hotelsterren, KHN)

Bewaken van de sterren

Eenmaal een kwalificatie betekent niet dat die voor altijd is. Elke 4 jaar wordt er opnieuw een inspectie uitgevoerd. Ook houden de inspecteurs actief de beoordelingssites in de gaten. Wanneer reviews en opmerkingen niet overeen komen met het aantal sterren, dan wordt een inspectie ingepland. Mocht hier een actielijst uit voortvloeien, dan krijgt de hoteleigenaar 90 dagen de tijd om deze wijzigingen door te voeren. Lukt dit niet, dan verliest het hotel zijn classificatie. Overigens komt de inspecteur nooit zomaar, maar altijd aangekondigd. Een eigenaar kan ook zelf een nieuwe inspectie aanvragen nadat het bijvoorbeeld aanpassingen aan het hotel heeft gedaan.

Overigens wordt op websites waar u hotels kunt boeken nogal eens gezegd dat een hotel een x aantal sterren heeft, maar die niet heeft. Ook hier maakt Hotelsterren werk van, want zomaar zeggen dat men sterren mag niet. Vergelijk dus op meerdere manieren of uw hotel voldoet aan de verwachtingen.

Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 5 augustus 2019.

(Bron: Hotelsterren)

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.