Geadresseerde reclamepost is een grote ergernis
Publicatiedatum: 29 mei 2019
Eén van de grootste irritaties van de consument is geadresseerde reclamepost. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Mensen vinden het ook niet meer van deze tijd om reclame per post te verspreiden. De bond roept bedrijven op naar een klant- en milieuvriendelijk alternatief te zoeken.
Postcode Loterij zorgt voor grootste irritatie
De Consumentenbond heeft aan 12.000 consumenten gevraagd wat hun ervaringen zijn over geadresseerde reclamepost. Voor de grootste irritatie zorgt de Postcode Loterij. Zij sturen de meeste reclame per post. Maar liefst 79 procent van de ondervraagden heeft in het afgelopen jaar iets van hen ontvangen. Maar zij zijn niet de enige ook andere goede doelen verspreiden reclame en de wens voor een donatie per post. En wie denkt hen slim af te zijn door een NEE-NEE of NEE-JA-sticker op te plakken heeft het mis. Dit is eenvoudig te omzeilen door het ‘Aan de bewoners van’ op te zetten. Dan wordt de brief alsnog bezorgd.
Bedrijven willen meer
Een andere irritatie voor de consument zijn de bedrijven die meer willen verkopen en goede doelen die langs deze weg meer giften binnen willen halen. Veel loterijen proberen op deze manier de consument aan te zetten om nog meer loten te kopen. Maar liefst 85 procent van de ondervraagden zegt dit vervelend te vinden.
Niet goed voor het milieu
Daarnaast speelt ook het milieu een belangrijke rol. De consument vindt het niet van deze tijd dat dit soort reclame nog per post wordt verstuurd. Het is zinloos, want veel post belandt ongeopend in de papierbak. Dat is alles behalve milieuvriendelijk.
Postfilter
Wie echt geen geadresseerde reclamepost wil ontvangen, doet er goed aan zich te melden bij postfilter.nl U kunt per categorie aangeven welke post u wel en welke u niet wilt ontvangen. Zodra u zich heeft aangemeld en heeft aangegeven wat u wilt, duurt het ongeveer nog 4 tot 6 weken voordat het helemaal is doorgevoerd. Daarna zijn de blokkades voor 5 jaar actief. U kunt ze tegen die tid weer herzien of verlengen. Stichting Reclame Code ziet toe op de handhaving van de postfilter.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Zelfs bij MAX magazine zijn vaak reclamefolders ingesloten,
dat gaat bij mij direct naar het oud papier.
Die ongevraagde rommel hoef ik niet