Raad Gevraagd: “kan ik oudere meneer aanspreken op zijn botheid?”
Publicatiedatum: 9 mei 2019
Dilemma’s en problemen, iedereen heeft ze en kan soms wel wat goede raad gebruiken bij het oplossen ervan. In onze rubriek Raad Gevraagd kunt u hierbij helpen; lezers helpen lezers! Elke donderdag staat er een nieuwe kwestie voor u klaar waarop u kunt reageren.
Iedereen waardeert eerlijkheid, maar wat als deze eerlijkheid telkens gepaard gaat met een flinke dosis botheid? Deze vraag houdt Gemma bezig. Zij doet vrijwilligerswerk in een verpleeghuis waar een man woont die vaak behoorlijk bot uit de hoek komt.
“Ik schenk 3 keer in de week koffie tijdens het koffie-uurtje in het plaatselijke verpleeghuis. Ik vind dit heel leuk om te doen. Bijna alle mensen die er wonen zijn ontzettend aardig en waarderen dat ik er ben, maar er is ook 1 man die behoorlijk bot uit de hoek kan komen. Niet alleen ik krijg zijn ongezoute mening te horen, maar ook zijn medebewoners. Ik wil hier graag wat van zeggen, want niet elke oudere is hier tegen bestand. Sommigen willen niet meer naast hem zitten of niet meer met hem praten. Ik heb dit aangegeven bij mijn leidinggevende, maar die deed er nogal laconiek over. Moet ik het heft in eigen hand nemen en hem erop aanspreken?”
Heeft u goede raad? Laat dan uw reactie achter in het daarvoor bestemde veld onderaan dit bericht.
Zelf insturen
Zelf een probleem dat u wilt voorleggen aan de lezers van MAX Vandaag? Meld u dan aan via het Raad Gevraagd aanmeldformulier.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Botheid en zelfs kwetsende opmerkingen bij ouderen, kan een gevolg zijn van een sluimerende dementie. De man in kwestie, hierop aanspreken, zal niet altijd tot resultaat leiden. Een idee is, om de man wat extra aandacht te geven, door eens een gesprek aan te gaan en te vragen naar zijn levensverhaal en/of zijn interesses. Gebruik je vrouwelijke charmes en maak eens een complimentje. Het kan zijn, als je echt contact met hem hebt, zijn gedrag vanzelf veranderd, of anders kun je vanuit dit contact, eens vragen waarom hij vaak bot reageert. Tactiek is in deze beter als een veroordeling.
Deze man vriendelijk blijven benaderen.U bent vrijwilligster en hebt uw probleem al aangekaart.Extra aandacht geven en als deze man dan bot blijft reageren dan kan het ook zijn dat die aandacht hem teveel prikkels geeft. Veel plezier met uw vrijwilligerswerk
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zonder reden en vooraf bedacht echt met opzet bot doet. Bij het lezen dacht ik ook meteen aan wat oosterwijck hierboven suggereert. We hebben in deze maatschappij nu een keer te maken met verschillen in mensen. De een is wat beter en meer tactisch met woorden dan een ander. De een voelt zich snel aangevallen en een ander is niet zo snel onder de indruk. Accepteer iedereen zoals die is dus ook deze meneer.
Ditzelfde dilemma en het is een coördinator van de vrijwilligers in een dierentuin en haar opmerkingen naar de bezoekers was ronduit discriminerend. Haar categorieën waar ze discriminerend over was: mensen met tatoeages; buitenlanders; kinderen; anders gekleed; gehandicapten en mensen die niets kochten!
Men mag niet automatisch ervanuit gaan dat dementie de oorzaak is. Het kan ook vanuit de persoon zelf komen en terplekke kan je er niets aan doen…dat moet “de leidinggevende” doen. Ook een vrijwilliger heeft instructie nodig en soms zijn er harde maatregelen nodig.
In mijn werk als telefoniste van een postorderbedrijf krijg ik veel mensen aan de lijn, óók mensen, die hun boosheid/onvrede over ons product op mij afreageren. Van mijn leidinggevende hoef ik niet te accepteren. Ik laat de beller zijn ongenoegen spuien en als deze klaar is, zeg ik, dat ik hier geen genoegen mee neem en dat ik het gesprek beëindig. Heel vaak belt diegene terug, biedt hij/zij zijn excuses aan en vraagt netjes naar degene, die hij wil spreken. Misschien kun je deze meneer op deze manier duidelijk maken, dat wat hij doet ongepast is en dat je het niet accepteert, vervolgens laat je hem over aan een andere vrijwilliger.
Bij mij schoot ook gelijk te binnen dat de ondersteuning van een leidinggevende van groot belang is, als vrijwilligster wil je alleen maar er zijn voor de mensen en de persoonlijke problemen van een niet zo’n positief mens hebben vast een onderliggende oorzaak, maar als vrijwillers weet je niet altijd hoe daar mee omgegaan, dus ondersteuning hierin is van groot belang. Succes ?
Laat deze meneer uitrazen en als hij klaar is vraag hem dan waarom hij zo boos doet. Vaak draaien ze wel bij. Misschien is hij wel eenzaam en zoekt op deze manier aandacht. ook kan het zijn dat deze meneer een hersenaandoening heeft en dus niet weet waarom hij zo reageert op zijn omgeving. Praat nog een met u leidinggevende en vraag wat deze meneer markeert, zij zal u antwoord moeten geven ook al bent u vrijwilligster. Ik wens u veel succes en plezier in u werk.
Eerst vriendelijk groeten, alsof er niets aan de hand is
dan een vriendelijke vraag stellen bv >> Wilt u nog meer suiker in uw koffie? Nog een koekje erbij ?
Is de houding nog niet verbeterd, dan zeggen
> Tot de volgende keer !<
Waar gaat zijn ongezouten mening over? Gaat dit om iets inhoudelijks (bijv. bij u over uw werk), maakt hij het persoonlijk, is hij aanvallend naar mensen toe of ventileert hij in het algemeen zijn mening?, etc. Dit maakt m.i. veel verschil hoe op zijn gedrag te reageren, hoe met de man om te gaan en/of te beseffen wiens probleem zijn gedrag eigenlijk is. Zoals u al schrijft; mensen zijn van nature geneigd om niet meer met zo iemand van doen te willen hebben, en zoeken hun heil ergens anders. Vanuit het besef dat je niet verplicht bent contact met iemand te hebben. Wanneer hij last gaat hebben/krijgen van het alleen zijn, zal hij uit zichzelf op onderzoek uitgaan wat de oorzaak hiervan is, en zijn gedrag aanpassen … als hij daartoe in staat is. Kan hij dat niet, dan heeft het eveneens geen zin om er iets van te zeggen. Misschien vandaar de laconieke houding van uw leidinggevende.