Meldpunt: verkopers aan de deur voor dubieuze goede doelen
Publicatiedatum: 5 april 2019
Meldpunt graaft in de stichting Lach met een Kind na diverse meldingen over vermoedens van fraude. Wie zit er achter deze stichting? En kan diegene verantwoorden dat het opgehaalde geld naar de beloofde goede doelen gaat?
Stichting Lach met een Kind
Deze weken wordt volop geld opgehaald voor goede doelen. Soms gebeurt dat in combinatie met de verkoop van een product, zoals bijvoorbeeld een set wenskaarten. Hoe weet de consument of de opbrengst op de beloofde, juiste plek terecht komt? Meldpunt ontving waarschuwingen van kijkers over de stichting Lach met een Kind. De collectanten van deze organisatie verkopen wenskaarten aan de deur en stellen dat de opbrengst naar zieke kinderen gaat. Maar klopt dit wel?
Schimmige goede doelen
Meldpunt gaat op onderzoek uit, spreekt een oud-medewerker, gaat op zoek naar de persoon achter de stichting en confronteert hem met onze bevindingen. Kan de stichting aantonen dat het geld echt naar zieke kinderen gaat? Map van der Wilden van het Centraal Bureau Fondsenwerving waarschuwt voor dit soort schimmige goede doelen en legt in de uitzending uit hoe je kunt zien of een collectant betrouwbaar is. Ook is advocaat Leonie Keet te gast.
Verder in Meldpunt
Oud-presentatrice Violet Falkenburg is opgelicht via de online berichtendienst Whatsapp. Falkenburg, die tegenwoordig presentatie- en communicatietrainingen geeft, heeft maar liefst 7.500 euro van haar Rabobank-rekening overgemaakt naar een fraudeur die zich voordoet als haar 37-jarige dochter Hanna. “Dit soort oplichters verdiepen zich in jouw persoonlijke leven, ze weten wie je kinderen zijn en zelfs hoe je met ze communiceert,” zegt MAX Ombudsman Rogier de Haan die vrijdag in de studio toelichting geeft. Ook Richard Oprins van Rabobank is te gast. Hoe gaat de bank om met dit soort fraude en krijgt u nog iets vergoed?
MAX: Meldpunt, vrijdag 5 april om 19.10 uur op NPO 2.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Minstens 95% van alle goede doelen zijn frauduleus. En die andere 5%, die niet frauduleus zijn, maken teveel bedrijfskosten, aan een marktgerelateerd salaris voor de directeur (€200.000 tot €400.000 en meer), de jurist, en de beleggingsadviseur(s). Ik ben van mening, dat een persoon die echt begaan is met de minderbedeelden, zéér terughoudend moet zijn met zijn persoonlijk salaris, verkregen uit schenkingen. Het is ook onbegrijpelijk dat de meeste binnengekomen gelden op een bankrekening blijven staan en belegd worden in lange termijn beleggingen. Zogenaamd voor de continuiteit van hulpverlening. Maar in werkelijkheid is dat bedoeld om het eigen inkomen van de directeur en de staf te garanderen. De hulpbehoevende staat op de laatste plaats. … Dus lieve mensen, schenk niets meer aan welk goed doel dan ook. Heb je geld teveel, schenk het aan de kinderen of andere familieleden. Eventueel aan een arme straatgenoot of dorpsgenoot. Persoonlijk help ik een familie in Armenie en stuur het geld rechtstreeks daarheen, zonder tussenkomst van een of andere geldwolf.
Gewoon eerst bellen naar het familielid. Je wilt toch eerst weten wat er aan de hand is?
Een van de meest bekende en meest gewaardeerde goede doelen stichting is de Postcode loterij. Alleen maar omdat de consument geld kan winnen, niet uit idealistisch oogpunt! … Deze goede doelen stichting stuurt half Nederland elke 14 dagen een brief, om de mensen over te halen lid te worden van die stichting, met de verleiding van een grote geldprijs (die maar een enkeling ten deel valt). Waar niemand over nadenkt is het kwaad, wat schuilt achter al die brieven. Het kwaad is: hoeveel bomen worden er gekapt voor de levering van al dat papier? Hoeveel chemische inkt wordt er gebruikt voor al die brieven? En hoeveel afval veroorzaken al die brieven? Hoeveel irritatie veroorzaken al die brieven? … Maar bovenal, hoeveel steun aan hulpbehoevenden, zou gegeven kunnen worden door het kapitaal, die het drukken en versturen van die brieven kost? … Ik daag de Postcodeloterij uit, om eens bekend te maken, hoeveel miljoenen per jaar, besteed wordt aan die irritante en overbodige reclame.