Naar cookieinstellingen
boodschappen

Zijn boodschappen écht duurder dan vroeger?

We zijn veel meer geld kwijt aan boodschappen dan vroeger, menen veel mensen. Onder meer de recente btw-verhoging draagt hier aan bij. Maar is dit wel echt zo? Huishoudboekjes uit 1969 geven het antwoord.

Goedkoper dan 50 jaar geleden

Hoewel het anno 2019 een uitdaging is om in de supermarkt een product te vinden dat minder dan 1 euro kost, zijn levensmiddelen over het algemeen goedkoper dan in 1969. Dat blijkt uit een analyse van oud-journalist Andreas Schelfthout, die veel huishoudboekjes heeft bereikt die hij voorheen krijgt bij winkels waar hij boodschappen doet. “Sinds 1 januari 2019 is het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent gegaan. Voedingsmiddelen zijn dus weer duurder geworden. Het leek me leuk om de prijzen weer eens te vergelijken met 1969”, zegt Schelfthout tegen het Algemeen Dagblad.

Vergelijking met 1969

Voordat hij deze analyse kan maken, moet er eerst een rekensom gemaakt worden. Er moet niet alleen een omrekening van guldens naar euro worden gemaakt, maar ook worden gekeken naar het gemiddelde inkomen uit 1969 en nu. In 2018 is dat 37.000 euro, bijna 600 procent meer dan in 1969. Gemiddeld stijgen de prijzen van producten in de supermarkt 380 procent, waardoor geconcludeerd kan worden dat Nederlanders over het algemeen kleiner deel van hun inkomen kwijt zijn aan boodschappen dan in 1969.

Opvallend veel duurder

Lang niet iedereen zal merken dat we in verhouding minder uit hoeven te geven aan boodschappen, want sommige spullen zijn opvallend veel duurder geworden dan andere. Zo kosten 5 tubes tandpasta volgens Schelfthout in 1969 omgerekend 1,13 euro, maar betalen we er in 2019 8,95 euro voor. Een stijging van 689 procent. Ook chocolade is veel duurder geworden: 773 procent.

Er zijn ook levensmiddelen die minder snel in prijs zijn gestegen. Suiker is ‘maar’ 12 procent duurder dan 50 jaar geleden en appelmoes 199 procent, percentages zijn die ver onder de gemiddelde prijsstijging van 380 procent liggen.

Waar komen de verschillen vandaan?

Dat sommige producten zoveel duurder zijn geworden dan andere heeft onder meer te maken met massaproductie, vertelt Supermarkt-deskundige Paul Moers aan het Algemeen Dagblad. “Tandpasta is een product dat steeds wordt vernieuwd. Zo heb je tandpasta voor gevoelige tanden, tandvleesontsteking of tandpasta die de tanden witter maakt. Het wordt ook nog eens verkocht door verschillende merken. Voor producten zoals suiker of witte bonen is dat niet het geval, die worden in grote hoeveelheden geproduceerd. Die zij dus minder gestegen.” De prijsstijging van chocolade wijdt hij aan het feit dat chocolade zó populair is dat de cacaoboeren amper genoeg bonen kunnen produceren om aan de vraag te kunnen voldoen.

In verhouding duurder

Hoewel boodschappen misschien in verhouding minder duur zijn dan in 1969, zijn er een heleboel andere dingen veel duurder dan in die tijd. Zo bestaat het ziekenfonds niet meer, waardoor Nederlanders maandelijks veel meer kwijt zijn aan hun zorgverzekering.

(Bron: Algemeen Dagblad, archief)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.