Job Cohen buigt zich over transport Holocaust-slachtoffers door NS
Publicatiedatum: 11 januari 2019
Job Cohen wordt voorzitter van een commissie die onderzoek gaat doen naar hoe de Nederlandse Spoorwegen (NS) schadevergoedingen kan betalen aan Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de NS naar Kamp Westerbork zijn vervoerd. Als de mensen zelf niet meer leven, kunnen nabestaanden er aanspraak op maken.
Ajax-fysio als aanjager
De commissie rondom het betalen van de schadevergoedingen is in het leven geroepen na jarenlange inspanningen van voormalig Ajax-fysiotherapeut Salo Muller (82). Hij stuurt meerdere keren brieven naar de NS met de vraag om een compensatieregeling voor de slachtoffers en hun nabestaanden. Muller verliest tijdens de Tweede Wereldoorlog praktisch zijn hele familie als zij tijdens een razzia worden opgepakt en op een door de NS gefaciliteerd transport naar Westerbork worden gezet. Vanuit daar worden zij naar een vernietigingskamp gebracht.
Compensatie voor slachtoffers en nabestaanden
In eerste instantie wil de NS niet ingaan op het verzoek van Muller, maar inmiddels is de vervoerder toch overstag gegaan. De commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WOII Transporten NS gaat nu kijken hoe de slachtoffers en hun nabestaanden gecompenseerd kunnen worden. Zoals al gezegd staat Job Cohen aan het hoofd van de commissie, maar deze bestaat verder ook nog uit juriste en mensenrechtenactiviste Lilian Gonçalves, historica Ellen van der Waerden en advocaat Eva van Ingen. Iedereen die denkt aanspraak te kunnen maken op compensatie, kan zich binnenkort melden bij het nog op te richten contact- en informatiepunt van de commissie.
Zwarte bladzijde
Tijdens de Tweede Wereldoorlog vervoert de NS in opdracht van de Duitse bezetter naar schatting zo’n 102.000 Nederlanders naar Kamp Westerbork. Dit zijn niet alleen Joden, maar ook roma, sinti en andere burgers die volgens de Duitsers niet binnen de Nederlandse samenleving van die tijd passen. De transporten zijn een behoorlijke vetpot voor de NS, want het bedrijf krijgt er zo’n 409.000 gulden voor. Dat staat gelijk aan zo’n 2,5 miljoen euro.
De NS is overigens niet de enige Europese vervoerder die zich in oorlogstijd schuldig maakt aan dit soort transporten. De Franse treinvervoerder SNCF doet precies hetzelfde. Zij heeft de daarbij gemaakte slachtoffers inmiddels al gecompenseerd.
(Bron: archief, NOS, AD)