Ontspanning en een mooie omgeving maken vakantie perfect
Publicatiedatum: 11 maart 2016
Waar 50 jaar geleden slechts 1 op de 3 Nederlands op vakantie ging, gaat in 2016 90% van alle Nederlanders minimaal 1 keer per jaar op reis. Vooral de auto- en vliegvakanties zijn geliefd, zo blijkt uit onderzoek van D-reizen onder ruim 1000 Nederlanders.
Op zoek naar een mooie omgeving
Als we op reis gaan doen we dat het liefst met een partner of het gezin. We gaan op zoek naar ultieme ontspanning en een mooie omgeving is het belangrijkste element voor een geslaagde vakantie. Duurzame bestemmingen en onontdekte plekken op aarde zijn voor veel reizigers de ultieme reisbestemming. Er is in de toekomst een belangrijke rol weggelegd voor het reisbureau: het aanbieden van optimaal maatwerk, tegen een goede prijs, wordt steeds belangrijker.
50 jaar reizen
Er is in de afgelopen 50 jaar veel veranderd op het gebied van reizen. In de jaren 60 maakte slechts 30 procent van de Nederlanders wel eens een uitstapje met de bus naar familie, de zee of een pretpark. Tegenwoordig ligt de wereld open. Vooral in de jaren 80 nam het toerisme een vlucht en kwamen intercontinentale reizen op door een toenemende welvaart, meer vrije tijd en goedkope vliegtickets.
Populaire vervoersmiddelen
De auto is met 50 procent het meest gebruikte vervoersmiddel om op vakantie te gaan. 35 procent van de reizigers kiest voor het vliegtuig. Er wordt vaak gezegd dat Nederland een echt caravanland is, maar deze aanname klopt niet helemaal, slechts 7 procent van de respondenten uit het onderzoek zegt met de auto en caravan op vakantie te gaan.
Ontspanning en cultuur
In het rijtje van belangrijkste redenen om op vakantie te gaan staat ontspanning met stip op 1. 65-plussers zijn het meest ondernemend, als zij op vakantie zijn, willen ze graag nieuwe culturen en bestemmingen ontdekken. Onmisbaar voor een geslaagde reis zijn een mooie omgeving, comfort op de accommodatie en strand op loopafstand. Opvallend is dat veel mensen de afwezigheid van veel Nederlanders op de vakantiebestemming voor veel mensen belangrijker is de aanwezigheid van WIFI.
Veiligheid van groter belang
Door alle onrust in de wereld zal veiligheid alleen nog maar belangrijker worden bij het maken van reizen in de toekomst. Vooral 55-plussers denken dat dit aspect in belang zal toenemen. Jongeren tot 30 jaar denken dat we in de toekomst vooral extra waarde zullen hechten aan duurzaamheid en het aantal vakantiedagen dat we te besteden hebben. Duurzame bestemmingen en onontdekte plekken, ver weg van het massatoerisme, worden het meest genoemd als ultieme vakantiebestemmingen van de toekomst. Hier is een belangrijke rol weggelegd voor de reisbureaus. 1 op de 3 Nederlanders ziet een uitgebreid aanbod van op maat gemaakte reizen als onmisbaar voor een reisbureau. Het bieden van de meest voordelige prijs voor zo’n reis staat op een tweede plek. Ook door het bieden van aparte bestemmingen en ultieme service kan het toekomstige reisbureau zich onderscheiden.
(Bron: D-reizen)