Gevolgschade

Gevolgschade: wat is het en hoe kunt u het claimen?

Dat u een schadeclaim kunt indienen bij de luchtvaartmaatschappij als uw vlucht geannuleerd wordt, is algemeen bekend. Maar hoe zit het met de kosten die u als gevolg van de niet vertrekkende vlucht maakt? Vaak kunt u deze zogenoemde gevolgschade ook verhalen op de airliner.

Wat is gevolgschade?

Wat er wel en niet onder gevolgschade valt is lastig te zeggen, maar in principe gaat het om alle kosten die u maakt in een onvoordelige situatie die is gecreëerd door een luchtvaartmaatschappij. Van taxi tot de aanschaf van een lunch: het kan allemaal vallen onder gevolgschade. Deze kosten nemen veel gedupeerde reizigers op de koop toe, want niet iedereen weet dat deze kosten eigenlijk door de maatschappij vergoed moeten worden.

Claim indienen

Om hier verandering in te brengen, is het volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen verstandig om altijd alle bonnetjes te bewaren van de gemaakte gevolgschade. De bonnetjes kunnen vervolgens samen met een schadeclaim opgestuurd worden naar de vliegmaatschappij. Wie een pakketreis heeft geboekt kan alles doorsturen naar de reisorganisatie waarbij geboekt is. Ook kunnen reizigers hun rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Tussenpersoon inschakelen

Wie geen zin heeft om het zelf op te nemen tegen de vliegtuigmaatschappij, kan ook een claimbedrijf in de arm nemen. Let op dat het bedrijf gespecialiseerd is in gevolgschade, want dit zijn ze lang niet allemaal. Omdat luchtvaartmaatschappijen het doorgaans niet tot een rechtszaak willen laten komen, zal het waarschijnlijk tot een schikking komen. Voordat het zover is, zijn er overigens vaak al wel een paar maanden verstreken.

Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op maandag 20 augustus 2018.

Stel uw vraag aan Jeanine Janssen

U kunt van maandag 20 augustus tot donderdag 23 augustus 2018 10.00 uur uw vragen stellen aan Ombudsman Jeanine Janssen over reizen. Na donderdag 23 augustus 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reacties (10)

    JLokken says:

    Ik ben in juni naar Amerika gevlogen. Geboekt bij KLM in januari. Terugvlucht vanuit Salt Lake City was 4,5 uur vertraagd. Men vertelde mij dat ik een claim kon indienen voor deze vertraging. Wilde dit doen bij Delta (was Delta vliegtuig) maar moest bij KLM zijn. Wekelijks gevraagd om statusupdate en steeds opmerking dat ik rustig moest wachten. Vandaag komt antwoord dat ik geen recht heb op vertraging omdat de carrier niet EU is (Delta). Ten eerste, waarom duurt dit 8 weken want dit wist men al direct maar indirect betekent dit dat als je boekt bij KLM maar vliegt met Delta dat je NOOIT vergoeding bij welke vertraging ook krijgt. Hieronder tekst zoals ik die ontvangen heb van de KLM. Wat kan ik hier tegen doen want boeken bij KLM betekent veelal dat je vliegt met Delta zeker als je naar Amerika gaat (Santiago moet zijn Salt Lake City, foutje KLM).
    Kunt u aangeven of het zo is, dat je dus bij KLM boekt en bij vertraging dus vergoeding krijgt als je met KLM vliegt maar niet met Delta. Dat is wel heel vreemd lijkt mij. Dan kan men ongestraft ons bijv. 1 dag laten wachten. Nu hebben we 4,5 uur in vliegtuig gezeten omdat de thee en koffievoorziening niet werkte.

    Tekst KLM:

    Vlucht KL6026 werd uitgevoerd door Delta met vluchtnummer DL056. De EU-Verordening 261/2004 schrijft voor hoe luchtvaartmaatschappijen hun klanten moeten compenseren en assisteren bij een overboeking, vertraging of annulering van vluchten vertrekkend uit EU landen. De bescherming wordt uitgebreid tot passagiers die van een niet-EU land naar een EU land vertrekken wanneer een communautaire luchtvaartonderneming de vlucht uitvoert. Een communautaire luchtvaartonderneming is een maatschappij uit één van de landen die deel uitmaken van de Europese Gemeenschap. Delta Air Lines is geen communautaire luchtvaartmaatschappij en ik moet u helaas melden dat de bovengenoemde verordening om deze reden niet van toepassing is. Het betreft altijd de uitvoerende luchtvaartmaatschappij in dit geval is dat Delta.

      MAX Ombudsman says:

      Beste Jlokken,

      Het onderwerp dat u aanstipt was dit seizoen onder onze aandacht. We vroegen ons ook af of KLM hier misbruik van kon maken. Na onderzoek leek dat niet het geval te zijn. Bij boeking staat aangegeven door wie de vlucht wordt uitgevoerd. En daar staat in alle gevallen die wij tegenkwamen bij dat het Delta is die de vlucht zal uitvoeren. Op één na, en dat bleek een fout van degene die de vlucht aanbood als bemiddelaar. In dat geval was het vluchtnummer altijd al een delta nummer. Op sites waar men vluchten kan boeken is een keuze te maken of men kiest voor een klm vlucht die ook door KLM wordt uitgevoerd, of een KLM vlucht die wordt uitgevoerd door Delta.
      Ik snap de verwarring wel. Het even even geduurd voordat we de clou te pakken hadden en aan duidelijkheid valt nog wel terrein te winnen.
      Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Natas says:

    Hallo Jeanine,
    Heb een vraag onze Dochter Daisy van 17 jaar vloog 9 augustus van lubijana (Slovenië)
    Naar Amsterdam met als tussen stop en overstappen in Zürich op vliegmaatschappijen Swissair.
    Omdat het op die dag zeer slecht weer in Amsterdam was werd haar vlucht in Zürich gecanceld
    Zij kon dus niet naar huis. Omdat zij alleen was wist ze eventjes niet wat ze moest doen en alles werd in het Duits daar omgeroepen. Sta je daar alleen in Zürich als 17 jarig. Meisje.
    Ze ou om 15:15 vertrekken van Zürich naar Amsterdam en dan zou ze rond 20:00 thuis zijn.
    Nou. Niet dus maar ze moest naar huis vanwege werk en 2 geplande rij les uren de volgende dag.
    Wel kon ze terug op eigen kosten met de flixbus . Dus wij vanuit onze vakantie bestemming een ticket geregeld A €85 . Dit kon je gratis annuleren stond er op site flixbus
    Maar toen kwam Swissair mrt een oplossing en kreeg zij een ticket om met de trein naar huis te gaan. Dat kon pas om 21:00. Flixbus geannuleerd maar krijg een voucher te waarde van €85 dus niet ons geld retour wat beloofd werd. Aan een flixbus voucher hebben we niets. Maar het ergste Daisy ging om 21:00 met de trein zonder enig eten of drinken was niets in de trein te koop. En bovendien was het snachts en 2 x overstappen maar zij durfde gewoon niet op de verlaten tussen stations Iers te eten of te drinken te kopen. Ook was ze pas tegen 12:00 de volgende morgen in Amsterdam rijlessen had ze van 10:00 tot 12:00 die haalde ze niet meer maar moeten wel betaald worden A €90,00
    Kunnen wij nog enige schade voor de gemaakte kosten declareren zo ja en waar?
    Ook heeft ze nauwelijks geslapen die nacht omdat ze zich niet niet echt veilig voelde

    Mvg Natascha Mol

      MAX Ombudsman says:

      Beste mevrouw Mol,

      Wat een nare reis heeft uw dochter gehad. Alles wat mis kon gaan ging mis.
      Toch moet ik helaas vermelden dat een luchtvaartmaatschappij zich bij slecht weer kan beroepen op overmacht. Weet u zeker dat het overmacht was? Hebt u dat gecheckt op een site van een claimbureau? Luchtvaartmaatschappijen beroepen zich niet altijd terecht op overmacht.
      Uiteraard hadden ze uw dochter wel beter bij moeten staan en iets te eten aan moeten bieden. Vervelend dat dit niet zo gegaan is. U kunt daar natuurlijk nog over klagen.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Mtc2018 says:

    Beste Jeanine,

    Ik had bij sunweb een all-in reis geboekt van Belgie naar Egypte.
    9 augustus jl. zou ik met mijn gezin vanaf Brussels airport met Brussel airlines vliegen naar Egypte Marsa Alam. In de ochtend ben ik ingecheckt met mijn gezin. Wij ontvingen onze boardingpassen. Vervolgens melden wij ons bij de Gate om in te stappen bij het vliegtuig. Daar krijgen wij te horen dat het busje dat op dat moment naar het vliegtuig rijdt vol zit. Het vliegtuig staat er, het busje rijdt weg en wij staan er met zijn 5-en.

    U kunt zich boven melden bij de service balie van Brussel airlines, zodat u daar alsnog heen gebracht zal worden, krijgen wij te horen. Eenmaal aangekomen bij de service balie, wist de vrouw wie wij waren, nadat wij 10-15 minuten moesten wachten, kregen we het volgende te horen ” u heeft via Sunweb geboekt zij moeten dit voor u regelen! Met vervolgens de mededeling het vliegtuig gaat nu weg.
    Wij zijn ingecheckt waren op tijd aanwezig maar zijn gewoon niet mee genomen. Totaal verbouwereerd stonden wij op het vliegveld verheugd op een vakantie. Sunweb geeft aan het is ons probleem. Echter hebben wij gekozen voor een door Sunweb georganiseerde reis. Anders boeken wij zelf wel een ticket en hotel. Nu moesten wij zelf nieuwe tickets boeken t.w.v. €781 om alsnog te kunnen gaan, dit hebben wij gedaan en 11 augustus jl. zijn wij vertrokken via Schiphol. Sunweb hebben wij op 10 augustus jl. verzocht het hotel in Egypte te melden dat wij alsnog komen. In het hotel aangekomen blijkt dat ook nu Sunweb weer geen actie heeft ondernomen. Het hotel heeft van Sunweb niks vernomen.

    Dit verbaasd ons zeer Sunweb heeft vanaf het eerste moment geen enkele service aangeboden danwel hulp.
    Het oogt als het geld is binnen en de klant/reiziger mag het zelf verder uitzoeken.
    Op 16 Augustus vlak voor de terugvlucht stonden wij te praten met mensen die ook op 9 augustus in heenvlucht zaten, zei gaven aan dat in het vliegtuig was aangegeven, dat wij niet waren komen opdagen.

    Naast 2 gemiste vakantiedagen hebben wij de volgende kosten moeten maken:

    Parkeerkosten
    Benzinekosten
    Dinerkosten
    Vliegtickets
    Taxikosten
    Kosten voor persoon om ons te vervoeren

      MAX Ombudsman says:

      Beste MTC,

      Hier lijkt inderdaad vanalles mis te zijn gegaan. Hebt u op de luchthaven contact opgenomen met het noodnummer van Sunweb?
      Als u dat heeft gedaan en ze hebben u een aantal malen niet goed geholpen, dan is het raadzaam om hun deze klacht eerst schriftelijk voor te leggen en genoegdoening te vragen. Krijgt u dat niet, dan kunt u naar de geschillencommissie.

      Mocht u meer advies nodig hebben dan kunt u bellen met ons spreekuur. Dagelijks tussen 10.00 en 12.00 op 035-6775511.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    JokeJ says:

    Goedemorgen, op 5 januari jl. vlogen wij met TUI van Amsterdam naar Las Palmas met een vertraging van meer dan 4 uur i.v.m. wat later bleek (werd natuurlijk niet meegedeeld op de luchthaven)algehele tehcnische controle van het vliegtuig omdat er hiervoor blikseminslag was geweest. Na terugkomst belde mijn touroperator Suntip dat er voor ons een claim ingediend kon worden i.v.m.deze vertraging van € 400 pp. De firma Claimeasy meldde zich ook direct met de mededeling dat dit allemaal zo geregeld is na t opsturen van onze gegevens (kopie paspoorten) en boardingpassen etc Na div mails van Claimeasy te hebben ontvangen dat t vlg TUI overmacht is het laatste nieuws (juli 2018)dat Claieasy nog niet opgeeft omdat er nog steeds geen bewijzen zijn voor die overmacht. Wie heeft gelijk? Wij wachten af maar denken dat TUI wint. Trouwens aardige percentages worden er opgestreken door die claimbedrijven!

      MAX Ombudsman says:

      Beste Joke,
      Een claimbureau zal volhouden als ze vermoeden dat een claim terecht is. Daar leven ze tenslotte van. Het is dus even afwachten en regelmatig bij hen aan de bel trekken.
      Claimbureaus hanteren inderdaad aardige tarieven. Ze werken meestal no cure no pay. Een beter alternatief is een rechtsbijstandsverzekering als u die hebt.
      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    johanvh says:

    Wij vliegen 4 september van schiphol naar amerika. Maar nu gaan de beveiligers op schiphol staken die dag.
    Wat kan ik nu doen ? Wil wel op vakantie en niet 1 of 2 dagen later. Want dan loopt de hele geplande rondreis in de soep. Dus hotels en huurauto die geboekt zijn en entreekaarten. Kan ik dan al die kosten op iemand verhalen ? Ook kan ik een andere vlucht boeken 1 of 2 dagen eerder maar die zijn veel duurder dan mijn ticket . Kun je dan het prijsverschil terugkrijgen op een of andere manier ?

      MAX Ombudsman says:

      Beste Johan,
      Als de staking buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij ligt, dan kunnen zij een terecht beroep doen op overmacht. Daarmee vervalt dan ook een aanspraak op gevolgschade. Althans, in veel gevallen.
      Als eigen personeel staakt ligt dat anders. Daarvoor is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk en daarmee kunt u ook een beroep doen op de gevolgschade.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen