Kankerpatiënten hebben behoefte aan een vast aanspreekpunt
Publicatiedatum: 13 juni 2018
Wie de diagnose kanker krijgt belandt in een stressvolle periode waarin men veel moet verwerken. Daarnaast krijgt de patiënt te maken met een veelheid aan behandelingen en gesprekken, met veelal verschillende disciplines in het ziekenhuis. Wat veel kankerpatiënten missen tijdens deze behandelperiode is een vast aanspreekpunt in het ziekenhuis. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Federatie van Kankerpantiëntenorganisaties (NFK).
Niet noodzakelijk
Het niet hebben van een vast aanspreekpunt komt in zo goed als alle ziekenhuizen voor. Volgens de NFK investeren ziekenhuis niet of onvoldoende in de aanstelling van een vast aanspreekpunt. Sommige medisch specialisten vinden het niet noodzakelijk en in andere ziekenhuizen is de behandelend arts zelf het aanspreekpunt. Op zich een goede ontwikkeling vindt de federatie, maar zij zijn doorgaans goed in hun vak, maar minder bekend met bijvoorbeeld de nazorg en hebben minder tijd voor de patiënt.
Behoefte aan een vast aanspreekpunt
Uit hetzelfde onderzoek is ook naar voren gekomen dat 30 procent van de patiënten helemaal geen informatie heeft gehad over over de behandeling, de gevolgen van de behandeling en het omgaan met de ziekte. Bijna alle respondenten laten weten wel behoefte te hebben aan een vast aanspreekpunt. “Het is heel prettig om 1 iemand te hebben waarmee men alle aspecten van de ziekte kan bespreken. Medisch, maar ook over de nazorg en emotionele ondersteuning”, aldus Irene Dingemans belangenbehartiger van de NFK. Volgens de federatie zouden ziekenhuizen gespecialiseerde verpleegkundigen moeten laten fungeren als aanspreekpunt. Zij willen met de beroepsverenigingen van gespecialiseerde verpleegkundigen en ziekenhuizen om tafel om binnen 5 jaar het vaste aanspreekpunt te realiseren.
(Bron: NOS)