Fly A Way hanteert dubieuze verkooptechnieken
Een reis voor 4 personen voor slechts 65 euro. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook. Maar het bedrijf Fly A Way biedt dit soort reizen aan. Dit doen ze per telefoon. Voordat u heeft kunnen bedenken of u dit wel wilt, heeft u de eerste factuur al in uw mailbox. Inmiddels zijn er honderden mensen gedupeerd door deze dubieuze verkooptechnieken van Fly A Way.
Ongeldige handelswijze
Fly A Way, niet te verwarren met het Belgische reisbureau Selectair Fly Away, verkoopt reizen tegen lage prijzen “Hoe er daadwerkelijk gehandeld wordt blijft gissen”, aldus MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Ze benaderen mensen telefonisch met een aanbod dat niet helemaal transparant is. De ene keer wint u een prijs, een andere keer ontvangt u een code waarmee u een reis zou kunnen boeken. Ze doen er tijdens dit telefoongesprek alles aan om uw mailadres te achterhalen om u zogenaamd alleen informatie op te sturen. Maar als ze uw mailadres hebben, dan volgt er een factuur. Omdat de werkwijze verschilt, is het de vraag of er sprake is van een overeenkomst en welk soort overeenkomst. In veel gevallen is namelijk een schriftelijke handtekening nodig in geval van telemarketing. Is dat niet zo, dan geldt de wet koop op afstand met een bedenktijd van 14 dagen waarbij aan een aantal informatieverplichtingen moet zijn voldaan wat hier niet zo is. Daardoor blijft de bedenktijd lopen. En als laatste is hier ook nog sprake van een oneerlijke handelspraktijk, omdat niet voldoende informatie is gegeven door de verkoper om een weloverwogen keuze te maken met betrekking tot het contract. Er ontstaan uit deze overeenkomst contracten waar Fly A Way geen rechten aan kan ontlenen. Een ‘ja’ op een telefoongesprek is niet bindend. Als consument heeft u sowieso het recht om een contract binnen 14 dagen na afsluiten te ontbinden.
Aanmaningen
Wanneer de gedupeerde besluit het product niet te willen, lukt het niet om er vanaf te komen. Sterker nog, in rap tempo volgen de aanmaningen van incassobureaus die sommeren het bedrag te betalen. Ze blijven ze net zolang sturen totdat de consument zwicht. En dat gebeurt helaas nog al te vaak. Onterecht, want u hoeft niet te betalen. Deze handelswijze van dergelijke bureaus is ook al eerder door de Autoriteit Consument en Markt beboet met bedragen van 375.000 euro voor het bedrijf en nog eens 40.000 euro voor de eigenaar. Een incassobureau hoort zich bij vragen te vergewissen of de claim terecht is.
Betaal niet!
Wat kunt u doen? “Als Fly A Way u belt, geef dan duidelijk aan dat u geen interesse heeft en hang op. Krijgt u toch facturen of aanmaningen, meldt dat duidelijk dat u geen contract met ze bent aangegaan en negeer ze daarna betaal vooral niet! Meldt uw klachten over zowel het bedrijf als het incassobureau bij Consuwijzer zodat de Autoriteit Consument en Markt achter deze mensen aan kan gaan.
Dit onderwerp wordt besproken in Groeten van MAX met Jeanine Janssen op 11 juni 2018.
Stel uw vraag aan Jeanine Janssen
U kunt van maandag 11 juni mei tot donderdag 14 juni 2018 10.00 uur uw vragen stellen aan Ombudsman Jeanine Janssen over Fly A Way. Na dinsdag 29 mei 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.
U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik heb helaas deze uitzending gemist.
Ik ben zojuist gebeld door WellnessCenter (weer een andere naam als Fly A Way) met de mededeling dat ik 4 vliegtickets gewonnen zou hebben (incl. Hotelovernachtingen, all inclusive) Ik hoefde hiervoor alleen nog maar de luchthavenbelasting te betalen.
Toen ik de opmerking maakte dat ik zijn verhaal ongeloofwaardig vond klinken, werd hij fel. Hij vroeg of ik gedronken had en dat ik naar de dokter moest omdat ik hem ongeloofwaardig vond. Hij noemde mijn naam, geboortedatum, huisadres én e-mailadres en ik vroeg hem hoe hij aan deze gegevens kwam. Ik had mezelf aangemeld, volgens hem. Maar ik meld mezelf helemaal nooit met mijn werk e-mailadres aan voor dit soort dingen. Hij ging een bandje starten om dit gesprek op te nemen. Toen hij vroeg of ik akkoord ging met het toesturen van een e-mail en dat als ik géén gebruik zou maken van deze gewonnen tickets dit zou moeten opzeggen binnen 14 dagen, heb ik NEE gezegd. Geen toestemming gegeven!
Heb opgehangen en ben daarna meteen gaan zoeken op Internet en kwam jullie verhaal tegen. Maar toch ben ik nu bang dat ik facturen ga krijgen gezien het feit dat ze al mijn gegevens hebben. Ik ben echt gruwelijk grof en onbeschoft te woord gestaan. Normaal gesproken hang ik meteen op bij dit soort telefoontjes (het was overigens een privé-nummer, natuurlijk), maar omdat hij al mijn persoonlijke gegevens wist, ben ik getriggerd te blijven luisteren.