Kan de bank mij verplichten een smartphone aan te schaffen?
Publicatiedatum: 21 april 2018
“Bij de ING gaan de TAN-codes voor het overmaken van geld verdwijnen. Daarvoor in de plaats moet je een app op je smartphone gebruiken. Maar kan de bank me zomaar verplichten een smartphone aan te schaffen?”– A. Peeters
De ING heeft inderdaad aangekondigd dat de papieren lijst van de TAN-codes gaat verdwijnen. Met de 6-cijferige code, die je ook per SMS kunt krijgen, kan je een betaling bevestigen. Voor betalingen met de mobiele telefoon is de TAN-code bij de ING al niet meer nodig. Daar zorgt de betaal-app voor de afronding van de transactie. Nu wil de bank met zijn betaal-app álle betalingen, dus ook die via internetbankieren, op 1 lijn brengen. Daarvoor heb je inderdaad wel een smartphone nodig. Maar net zoals bij het bericht van de Belastingdienst over het stoppen met de blauwe envelop, had ik ook bij dit bericht niet het gevoel dat de soep zo heet gegeten wordt als-ie wordt opgediend. Ik heb de ING gevraagd hoe het echt zit met de TAN-code. Nou, voor klanten die de mobiel bankieren-app niet kunnen of willen gebruiken, komt er eind dit jaar een alternatief. Tot die tijd kunt u de TAN-code gewoon gebruiken zoals u gewend bent. “Er zijn verschillende mogelijkheden om opdrachten te bevestigen en die onderzoeken we op dit moment, samen met onze klanten. We gaan klanten dus niet verplichten om een smartphone aan te schaffen”, zegt de ING.