Wild west in de pensioenwereld
Publicatiedatum: 10 mei 2018
Mevrouw Holman is 71 jaar. Ze werkte 30 jaar in de horeca, toen ze in 2002 werd afgekeurd. Reuma. Nu ontvangt ze AOW en 100 euro pensioen per maand. Niet veel, na 30 jaar werken.
Dat had meer kunnen zijn. Haar pensioenfonds kent namelijk, net als vrijwel alle pensioenfondsen, een regeling waarmee het pensioen in geval van arbeidsongeschiktheid premievrij verder kan worden opgebouwd. Het enige dat hiervoor nodig is, is dat er een bijbehorend formuliertje voor wordt ingevuld.
Aan het kortste eind
Het pensioenfonds van mevrouw Holman wist weliswaar dat ze was afgekeurd, maar gooit het erop dat ze het bijbehorende formuliertje nooit hebben ontvangen. Daarom was haar pensioenopbouw niet premievrij voortgezet. Mevrouw Holman zegt dat ze het formuliertje wel heeft opgestuurd. Het is haar woord tegen dat van het pensioenfonds. En dus trekt mevrouw Holman aan het kortste eind. Meer dan 100 euro pensioen zit er niet in, ook al had ze recht op meer. We hebben het al vaker over deze premievrije pensioenen gehad. Eind vorig jaar wisten we te melden dat de meeste pensioenfondsen eindelijk overstag zijn. Ze hadden ons gemeld dat ze deze pensioenen alsnog zouden repareren, ook als het destijds was misgegaan met dat formuliertje. Fantastisch nieuws was dat, want hierdoor konden duizenden arbeidsongeschikten alsnog een min of meer volwaardig pensioen tegemoet zien.
Vrolijke oude dag?
Ook het pensioenfonds van mevrouw Holman had het beleid aangepast. Bij hen zou het gaan om 69 mensen. Voor het pensioenfonds zou het geld dat nodig is voor de reparatie van deze pensioenen pas ver achter de komma van de dekkingsgraad zichtbaar zijn. Voor de betrokken gepensioneerden, waaronder mevrouw Holman, zou reparatie het verschil kunnen maken tussen een
oude dag met geldzorgen en een vrolijke oude dag. Mevrouw Holman heeft alles uit de kast gehaald om haar pensioen gerepareerd te krijgen. Ze heeft geprocedeerd tot aan de Ombudsman Pensioenen. Die is het met haar eens, maar kan het pensioenfonds niet dwingen het pensioen te repareren.
Regelrechte schande
Wij krijgen steeds vaker zaken onder ogen waarin het pensioenfonds zich niets aantrekt van het oordeel van de Ombudsman Pensioenen. Hoe schandalig dit ook is: we snappen het wel. Want de
Ombudsman Pensioenen heeft geen macht. Hij kan geen onderzoek doen en doet geen bindende uitspraken. En hij treedt niet in de publiciteit. Als dank hiervoor trekken de pensioenfondsen zich steeds minder aan van de hoogste baas van hun eigen klachtenprocedure. Daarmee is die klachtenregeling niets meer dan slingers aan de wand. Juist voor een sector waar zo veel geld in omgaat, is dat een aanfluiting. Als MAX Ombudsman zetten wij ons daarom in voor een structurele verbetering van de rechten van alle pensioenconsumenten zoals mevrouw Holman. In het Nationaal Pensioendebat van maandag 14 mei zullen wij hier de schijnwerper op richten.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De pensioenfondsen zijn er niet voor de gepensioneerden, maar voor de diknekken (internationale uitverkorenen) die de pensioenfondsen louter als een bedrijf zien, waarmee zij zelf een zéér goede broodwinning hebben. … Ze speculeren met andermans geld en verdienen daar zéér veel geld mee. Het bedrijfsrisico ligt bij de deelnemers, die niet eens hun eigen inleg terug ontvangen, na hun pensioenleeftijd. … En als het een keer wat minder gaat, lijden ze daar zelf niet onder, maar verlagen onmiddellijk Jouw en Mijn pensioen. Zijzelf krijgen gewoon hun zéér riante salaris en bonus. … Het is voor mij onbegrijpelijk dat de regering en de rechtsmacht niet onmiddellijk ingrijpen bij deze diefstal. Je betaald heel veel geld om te sparen voor je pensioen en je hebt niets meer te zeggen over je eigen geld. Er is al zoveel over gesproken en geschreven. Er is zoveel keer aangetoond, dat alle redelijkheid totaal verdwenen is en er veranderd niets.
Is nu iedereen bij die pensioenfondsen verblind door de grote getallen, doof voor kritiek en ongevoelig voor het belang van de deelnemers? Doet iedereen mee aan het grote graaien en het samen met de beheerders pot verteren en geen concrete antwoorden op inhoudelijke vragen? Is er dan niemand die een einde kan maken aan deze schandelijke vertoning, is er dan niemand binnen de pensioenfondsen die opstaat en zegt genoeg is genoeg! Is iedereen bang voor zijn hachje, gepaaid met -blindheid, doofheid en ongevoeligheid veroorzakende- salarissen en bonussen? Dat kan toch niet waar zijn?
Ik vind dit niet eerlijk.
Zelf heb ik in het buitenland gewerkt ook het zelfde liedje.
In het geval van mevr. Holman, is er maar één remedie. De schandpaal. Roep iedere deelnemer op, van dat pensioenfonds, om te demonstreren en te eisen, openheid van zaken te geven. Geheid dat er onregelmatigheden hebben plaatsgevonden door bestuursleden en vervolgens al dat tuig ontslaan en naar de bijstandwet verwijzen. Daarnaast moet héél Nederland bij de overheid aandringen om de regelgeving te wijzigen. En niet een eenmalige actie, maar elke dag, totdat pensioenfondsen weer van de deelnemers zijn en niet van dat tuig, die nu de pensioenfondsen leeggraaien..