Naar cookieinstellingen
Duur 01:42
Gepubliceerd op 23 april 2018

7 tips om succesvol te onderhandelen op de vrijmarkt

Koningsdag en de vrijmarkt zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Elk jaar is het weer de kunst om zo veel mogelijk spulletjes voor zo weinig mogelijk geld te kopen. Hoe u deze missie zo succesvol mogelijk volbrengt? Wij vragen het Van onschatbare waarde-taxateur en antiekhandelaar Arnold Wegh.

Tip 1: leer de verkoper kennen

Wie spullen op de vrijmarkt wil kopen, doet er goed aan om te onderhandelen over de prijs. U wilt immers niet te veel betalen voor iets, maar ook niet iets mislopen omdat u te weinig biedt. Om dit te bereiken zijn er verschillende beproefde technieken. Wegh begint bij het begin: “Het allerbelangrijkste is om niet 1 strategie te hebben, maar om een soort kameleon te zijn. De koper doet er goed aan om eerst de verkoper te observeren. Wat voor een type is dat? Probeer deze persoon eerst een beetje te leren kennen door eerst over wat randzaken te praten, bijvoorbeeld het weer.”

Tip 2: kom achter de prijs

Zodra u deze eerste stap heeft genomen, begint het onderhandelen echt. “Dan vraagt u wat de vraagprijs is. Mensen weten dit vaak namelijk helemaal niet precies en laten het aan de koper over, dus dan helpt het om in eerst instantie heel laag in te zetten. Zo komt u er snel achter wat de persoon er eigenlijk voor wil hebben. In Van onschatbare waarde pas ik deze techniek ook toe in een uitzending van seizoen 2. Daarin probeert een man mij een zogenoemde etalageklopper te verkopen (een poppetje met mechanische arm dat in etalages staat om klanten te lokken, red). In eerste instantie zegt hij: “zeg jij het maar”, als ik vraag naar de prijs. Maar uiteindelijk kwam ik erachter dat hij er duizenden euro’s voor wilde hebben.”

Tip 3: geen irritaties en de gunfactor

Zodra u aan het onderhandelen bent, is het erg belangrijk om irritaties te vermijden. “Op het moment dat de ander geïrriteerd raakt, gaat het meestal fout. Zeg bijvoorbeeld geen nare dingen over het object, want de verkoper heeft er toch binding mee. Als u dit wel doet, kunt u de gunfactor ook kwijtraken.” Het is volgens Arnold Wegh beter om te zeggen dat u iets mooi vindt en graag wil hebben, maar dat u het te duur vindt. Deze vriendelijke manier van onderhandelen bezorgt Wegh ooit een stel Afrikaanse beelden in Van onschatbare waarde. “Ik zag dat de man ze graag aan mij wilde verkopen, maar hij wilde er eigenlijk meer voor dan dat ik bood. Uiteindelijk bleek de gunfactor doorslaggevend en heeft hij ze toch aan mij verkocht voor de prijs die ik wilde.”

Tip 4: toon niet al te veel interesse

Soms ziet u op de vrijmarkt iets liggen wat u heel graag wil hebben. “Het is belangrijk om uw enthousiasme in toom te houden”, waarschuwt Arnold Wegh. “De kunst is om niet direct te laten blijken dat u interesse heeft in 1 specifiek item. Vraag eerst naar de prijs van iets anders en daarna pas naar die van het stuk dat u eigenlijk wil kopen. Daardoor denkt de verkoper dat u een neutrale koper bent en dat brengt hem of haar minder in de verleiding om meteen de hoofdprijs te vragen.”

Tip 5: gooi uw charmes in de strijd

Een andere manier om te krijgen wat u wilt voor de prijs die u voor ogen heeft, is door uw charmes te gebruiken. Een voorbeeld: “In Van onschatbare waarde kwam er een hele leuke Italiaanse mevrouw met een draagstoel. Zij was zo charmant dat ik eigenlijk te veel heb betaald, maar dat had ik ervoor over omdat ze zo leuk was.”

Tip 6: de koop definitief sluiten

Stel: u heeft al even onderhandeld en de koop is bijna rond, maar nog niet helemaal. Om deze definitief te sluiten kunt u een aantal dingen doen. “Een goede gewoonte in Nederland is om elkaar de hand te schudden als de koop rond is. Als u er bijna bent, kunt u uw hand uitsteken. Dat is een vriendelijk gebaar en als degene de hand pakt, is het gedaan. In Van onschatbare waarde steek ik constant mijn hand uit en soms duurt het echt wel even voordat iemand die pakt, zoals bij Sjaak van de etalageklopper. ”

Wegh heeft meer tips: “Een andere manier om de koop af te ronden is om een beetje geld achter de hand te houden, zodat u altijd nog een beetje meer kunt geven. Ook rustig weglopen als de verkoper een hogere prijs wil dan u kunt geven, is een goed middel. In de helft van de gevallen zal de koper u terugroepen en het object alsnog voor de door u gewenste prijs verkopen.”

Volgens Arnold Wegh is het overigens ook heel belangrijk om niet té zuinig te zijn. “Als iets echt mooi is, wees dan niet bang om veel te betalen. Als het object het waard is, is dat helemaal niet erg”, luidt zijn advies. Zo voorkomt u dat u spijt krijgt van een koop die u niet heeft gesloten en dat wilt u echt niet.

Tip 7: leg u erbij neer als een koop niet doorgaat

Het is natuurlijk leuk als uw onderhandelingen leiden tot een koop, maar het kan ook voorkomen dat een koop niet doorgaat omdat de verkoper er écht te veel voor wil hebben. “Dan moet u niet doorduwen en er geen energie aan besteden.”

Wilt u Arnold Wegh de tips in de praktijk zien gebruiken voordat u het zelf probeert? Bekijk dan het filmpje bovenaan dit artikel.

Pareltjes herkenen

Voordat u de tips van Arnold toepast, is het wellicht handig om te weten wat het ongeveer waard is. Wilt u bijvoorbeeld graag een mooi Perzisch tapijt op de kop tikken? Weet dan waarop u moet letten om erachter te komen of het een echte is. Juist op zoek naar porselein? Bepaal dan van welke maker u het liefst werk zou willen kopen en ga na welke merktekens zijn gebruikt. Zo kunt u snel bepalen of een potentiële koop ook echt de moeite waard is.

Zelf verkopen?

De 27e zelf met spullen de vrijmarkt op? Ook dan kan het handig zijn om te weten wat uw waar waard is. Zo kunt u een goede prijs vragen en bent u ook opgewassen tegen goede onderhandelaars. Uiteindelijk een mooie prijs afgesproken, maar heeft de koper geen contant geld? U kunt er ook voor kiezen om een betaalverzoek te maken met de Tikke-app of de app van uw bank. U hoeft het betaalverzoek niet naar de persoon te sturen, maar kunt hem of haar de QR-code laten scannen. Die optie ziet u als u het verzoek heeft gemaakt en op het punt staat het te delen. Vervolgens kan er betaald worden zonder dat u gegevens hoeft uit te wisselen. ING en Rabobank hebben deze functie bijvoorbeeld in hun betaalapps.

Op 26 april 2022 belt MAX-dj Daniel Dekker in zijn show Lunch Lekker met Van onschatbare waarde-expert Bianca Frölich over onderhandelen op de vrijmarkt. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12,00 en 14.00 uur.

(Bron: AD, ING, Tikkie, Rabo, archief)

Geef een reactie

Reactie

    MaxHensbroek says:

    Ja hoe voorkom je dat een misschien koper even al je uitgestalde spullen sloopt en door elkaar gooit. Dit terwijl je moeizaam de laders en apparaten bij elkaar probeert te houden bijvoorbeeld

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.