Producten met suiker minder populair
Publicatiedatum: 26 februari 2016
We kiezen in de winkel steeds minder vaak voor producten met suiker. Dat meldt de NOS. Zo zag Coca-Cola de omzet in Nederlandse supermarkten dalen met 9 procent, maar ook de omzet van Wicky drinkpakjes liep terug met 11 procent en FriesLand Campina verkocht 10 miljoen euro minder aan zuivel.
Minder-suiker-trend
Niet alleen de bovengenoemde producten zien dalende verkoopcijfers. Ook andere merken die suikerhoudende producten maken moeten inleveren op hun omzet. Bij toetjesmakers Mona en Danone, maar ook bij frisdrankmerken Appelsientje, Fanta en Roosvicee loopt de verkoop van hun suikerhoudende producten terug. De merken die met hun producten inspelen op de minder-suiker-trend zien juist rooskleurige cijfers. De mineraalwaters van Spa, icetea van Lipton, Alpro en Zonnatura maken allemaal meer winst.
Druk uitoefenen
Het Voedingscentrum vindt dat de hoeveelheid suiker in onze producten veel sneller in mindering gebracht moet worden. Te veel suiker maakt dik en het risico op obesitas, hart- en vaatziekten, kanker en een hoge tandartsrekening stijgt. Consumenten zouden volgens het Voedingscentrum veel meer macht op de producenten uit kunnen oefenen; klagen over het tekort aan suikervrije producten of helemaal stoppen met het kopen van producten met suiker.
Suikergebruik
Wereldwijd staat Nederland met 37 kilo suiker per persoon per jaar op een derde plek van de landen met de meeste suikergebruikers. Amerika blijft koploper met 46 kilo. Israël en India doen het qua suikergebruik het beste en verbruiken slechts 5 en 2 kilo suiker per persoon per jaar. Het wereldwijde gemiddelde ligt op 24 kilo suiker.
Laat u suikerhoudende producten ook vaker staan in de supermarkt?