Er moet een einde komen aan misleidende lok-ingrediënten op verpakkingen
Publicatiedatum: 12 april 2018
Voedselwaakhond foodwatch wil dat er een einde komt aan misleidende ingrediënten op verpakkingen. Met ‘lokingrediënten’ worden consumenten verleid producten te kopen, terwijl die ingrediënten soms maar sporadisch in het product aanwezig zijn. Onlangs heeft de waakhond een klacht ingediend over M&M’s, maar de waakhond wil verdere maatregelen.
M&M’s Pinda & Hazelnoot
De Reclame Code Commissie heeft foodwatch in het gelijk gesteld bij hun klacht over de limited edition van M&M’s Pinda & Hazelnoot tegen Mars Nederland BV. Door de verpakking lijkt het of er evenveel pinda’s als de duurdere hazelnoten in zitten, maar dat is niet het geval. Er zitten veel minder hazelnoten (9 procent) dan pinda’s (16 procent) in. Tegenover NU.nl geeft een woordvoerder van Mars aan dat de limited edition inmiddels niet meer in de schappen ligt, maar volgend jaar mogelijk terug keert. Dan mét de vermelding over de hoeveelheden ingrediënten op de verpakking.
Dure ingrediënten nauwelijks aanwezig
Foodwatch benadrukt dat Mars absoluut niet de enige fabrikant is die de consument misleidt. Dure ingrediënten worden vaak in de naam van het product of op het plaatje op de verpakking opgenomen. Ingrediënten zoal honing, meergranen of duurdere fruitsoorten als frambozen worden zo regelmatig op producten benadrukt, terwijl ze er amper in blijken te zitten. In het geval van de M&M’s is de verpakking in tweeën gedeeld, met aan de ene kant pinda’s en aan de andere kant hazelnoten. Daardoor lijkt het of er van beide nootsoorten evenveel in zitten. Het is een vorm van misleiden die zelfs wettelijk toegestaan, mits op het etiket de hoeveelheden van de ingrediënten maar worden vermeld.
Toegestane misleidingen
Dergelijke misleiding is bijvoorbeeld het geval bij Sisi no bubbles mango, waarin slechts 0,2 procent mango terug te vinden is. En bij Roosvicee fruit water tropical met slechts 0,33 procent tropische vruchten. Maar ook bijvoorbeeld producten die worden verkocht als ‘meergranen’, terwijl het grootste gedeelte van het graan uit het goedkope tarwe bestaat. Of producten waar honing specifiek als ingrediënt wordt opgenomen op de verpakking, terwijl er maar weinig van in zit, maar vaak des te meer suiker.
Taak voor de NVWA
De voedselwaakhond betoogt dat deze vorm van misleiding voortaan wordt aangepakt door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De bestaande wet, waarbij de ingrediënten misleidend op de verpakking vermeld mogen worden, mits op het etiket de werkelijke verhoudingen staan, voldoet volgens foodwatch niet. foodwatch vindt dat een fabrikant verplicht moet worden op de voorkant van de verpakking bij het lokingrediënt het percentage te vermelden. Dan wordt misleiding meteen voorkomen en hoeft de consument er niet meer de kleine lettertjes op de achterkant voor te bekijken, die veel mensen sowieso al niet kunnen lezen.
Handhaven
Op de eigen website geeft de NVWA aan meestal niet op te treden tegen misleiding, omdat er geen sprake is van risico’s voor de volksgezondheid. Foodwatch stelt dat dit fabrikanten de ruimte geeft om consumenten zo op het verkeerde been te blijven zetten. De waakhond hoopt dat de uitspraak over M&M’s een preventief effect heeft en dat de NVWA de taak oppakt en gaat handhaven.
(Bron: Foodwacht, NU.nl)