Naar cookieinstellingen
helpdeskmedewerkers

Gezamenlijke aanpak tegen neptelefoontjes helpdeskmedewerkers

Elk jaar wordt duizenden Nederlanders telefonisch geld afhandig gemaakt, door zogenaamde helpdeskmedewerkers van bijvoorbeeld Microsoft, die beweren dat er iets mis is met de computer. Wie er op in gaat om het probleem te verhelpen loopt in de val en kan beroofd worden. De overheid en het bedrijfsleven gaan nu samenwerken om Nederlanders te beschermen tegen dergelijke nep-telefoontjes.

Duizenden euro’s per persoon

Volgens het Openbaar Ministerie hebben in 2017 ongeveer 2000 Nederlanders aangifte gedaan van helpdeskfraude. De gedupeerden zijn in totaal voor bijna 6 miljoen euro beroofd, wat neerkomt op enkele duizenden euro’s per persoon. Het niet bekend hoeveel slachtoffers geen aangifte hebben gedaan, bijvoorbeeld omdat ze zich schamen of omdat ze niet weten bij wie ze terecht kunnen. Martin Vliem, verantwoordelijk voor digitale veiligheid bij Microsoft Nederland zegt: “We weten in elk geval dat dit niet alles is, dat het veel vaker voorkomt dan wij zien.”

Echt niet alleen oudere slachtoffers

De meeste slachtoffers zijn 50 jaar of ouder. Eén slachtoffer is voor bijna een ton de boot ingegaan. Maar niet alleen ouderen zijn de dupe, het kan iedereen overkomen. Ook mensen die veel verstand van computers hebben. “De daders zijn zo gehaaid, hun aanpak wordt steeds beter”, zegt Vliem. Rotterdamse korpschef Frank Paauw beaamt dat: “Het is heel geraffineerd. Het is een negatief soort talent dat deze mensen hebben. Het kan heel snel gaan, binnen een paar minuten.”

Samenwerkingsverband

Het Openbaar Ministerie, de politie en de Autoriteit Consument en Markt gaan nu met bedrijven als Microsoft, KPN, VodafoneZiggo, ING, ABN AMRO en de Rabobank samenwerken. Ook organisaties als de Fraudehelpdesk doen eraan mee. De partijen waarschuwen al langer mensen voor de helpdeskpraktijken, maar willen nu een stap verder gaan en de fraudeurs dwarsbomen. Hiervoor is een intentieverklaring ondertekend. Concrete afspraken zijn er nog niet, ideeën wel. “Als wij tijdens een onderzoek verdachte geldstromen zien, kunnen banken ook herkennen dat er rare transacties plaatsvinden naar ongewone ontvangers, in landen die niet normaal zijn voor een oma uit Katendrecht”, noemt de Rotterdamse korpschef Frank Paauw als voorbeeld.

Hang op

De beste aanpak is toch de eenvoudigste, zegt Vliem: “Hang meteen op. Wij bellen nooit ongevraagd.”

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Hulde aan de Rabobank. … Ik maak regelmatig geld, voor levensonderhoud, over naar een familie in Armenie. Toen dit de eerste keer plaatsvond, kreeg ik een bericht van mijn bank, de Rabobank, met de vraag of deze transactie wel klopte. Daarop heb ik een bericht naar de bank gestuurd, dat dit inderdaad goed was. … Mijn dank voor de oplettendheid van de Rabobank. Zo kan het dus ook.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.