Naar cookieinstellingen
hoortoestel

De kosten van een hoortoestel: ongehoord

Recent kregen wij verschillende meldingen over gehoortoestellen die niet voor vergoeding in aanmerking kwamen. Zo ook van mevrouw Guldenaar.

Mevrouw Guldenaar is lerares. Ze is slechthorend en afhankelijk van een hoortoestel om haar werk voor de klas goed te doen. Als ze naar de audicien gaat, krijgt ze allerlei testen, vragenlijsten en gehooronderzoeken. De hoortoestellen zijn ingedeeld in 5 categorieën. Mevrouw Guldenaar wordt ingeschaald in categorie 5, de hoogste categorie voor de meest complexe gehoorproblemen. In deze categorie probeert ze verschillende toestellen. Die bevallen niet. In een klas, met veel geluid op de achtergrond, kan ze niks verstaan. Dan geeft de audicien haar een toestel om te proberen dat buiten categorie 5 valt. Er gaat een wereld voor haar open. Ondanks alle drukte van de leerlingen kan ze alles goed verstaan. Zelfs het smoezen achter in de klas! En toen kwam de domper. Omdat het toestel niet binnen de 5 categorieën valt, wil de verzekeraar niet vergoeden. Als mevrouw de toestellen toch wil, moet ze rekenen op een bedrag tussen de 2.500 en 3.500 euro.

Hoe zit het?

Wie een hoortoestel nodig heeft, komt sowieso voor kosten te staan. Wettelijk geldt namelijk een eigen bijdrage van 25 procent bij hoortoestellen binnen de categorieën 1 t/m 5. Kiest iemand een hoortoestel buiten deze categorieën, dan is de vergoeding 0 euro. Het gehele toestel komt voor rekening van de consument. Die kan daarvoor het eigen risico opgebruiken. Soms wordt een bruikleenovereenkomst gesloten, waardoor het eigen risico niet wordt aangetast. Wij hebben meerdere klachten ontvangen gelijk aan die van mevrouw Guldenaar en hebben Zorgverzekeraars Nederland om uitleg gevraagd. Zij lieten ons bellen door zorgverzekeraar CZ die stelde dat eigenlijk iedereen voldoende geholpen zou moeten zijn met een hoortoestel binnen categorie 5. Zorgverzekeraars hebben afspraken gemaakt met audiciens over wat ze betaald krijgen voor een bepaald hoortoestel (gecontracteerde tarieven). Duurdere toestellen kunnen of willen fabrikanten niet aanbieden vanwege de bij audiciens gecontracteerde tarieven. Deze duurdere toestellen zijn exclusiever en geavanceerder, maar niet noodzakelijk, omdat binnen de 5 categorieën een geschikt toestel zou moeten kunnen worden gevonden. Het ligt aan de audicien of hij zijn beleid richt op het verkopen van deze toestellen of van de toestellen binnen de categorie. De buitencategorie lijkt voor de audiciens en voor de fabrikanten gunstiger, omdat ze hier meer aan verdienen.

Spanningsveld

Volgens de audicien van mevrouw Guldenaar kan er binnen categorie 5 echt geen passend hoortoestel worden gevonden. De zorgverzekeraars denken hier dus anders over. Mevrouw Guldenaar vraagt zich af waarom in de buitencategorie niet standaard een vergoeding wordt verstrekt gelijk aan die van categorie 5. Waarom deze grens? Zij wil slechts een passend toestel en kan er niets aan doen dat er binnen de categorieën geen geschikt toestel voor haar is.

Bent u zelf weleens in een dergelijke situatie beland? MAX Ombudsman is benieuwd naar uw verhaal. MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (13)

    oosterwijck says:

    Het hele probleem van de hoge vraagprijs, van deze hulpmiddelen is te wijten aan de marktwerking van de zorgverzekeraars (in Nederland). Er zijn geheime contracten, tussen de zorgverzekeraars en de handelaren in hoorapparaten én brillen én scootmobielen én ook medicijnen. De bevolking wordt massaal bedrogen met hoge kosten omdat de zorgverzekeraars daar indirect aan verdienen. Het is al héél lang nodig, dat er een groot diepgaand onderzoek komt, naar de familiebanden, tussen zorgverzekeraars en leveranciers van de genoemde producten. Een aanwijzing is de belachelijke reclame van hoorapparaten en brillen, die dagelijks de huiskamers wordt in geslingerd. Daar zijn miljarden mee gemoeid. Dat geld kan ook bespaard worden om de prijs van hulpmiddelen laag te houden. Een hoorapparaat heeft een kostprijs van €25 tot €100 en een bril heeft een kostprijs van €2 tot €5. De rest, van U betaald, verdwijnt in de zakken van woekeraars.

    Daily says:

    Momenteel ben ik ook bezig om andere hoortoestellen aan te schaffen omdat mijn gehoor achteruit is gegaan en mjn huidige toestellen niet meer voldoen en ook ouder zijn dan vrij jaar. Ik zit in categorie 3 en zit nog in de testfase met toestellen. Het is vreemd dat verzekeraars gaan uitmaken welk toestel het beste is voor mij. Kunnen zij dan horen wat ik hoor? Wat ook vreemd is dat ik wel een ander toestel mag nemen omdat dit beter voor mij is, maar als het duurder is krijg ik helemaal niets vergoed. Waarom niet de gewone vergoeding betalen en de rest dan zelf bijbetalen? Het is echt van de idiote dat een ander bepaalt wat ik hoor met een bepaald hoortoestel. Ik ben toch zelf de deskundige?

    Janssebo says:

    ik zelf heb ook nieuwe gehoorapparaten bij specsavers gekocht en hoefde niets bijbetalen, maar helaas ik kan er geen kant mee op.
    svp ik moet wel even weer naar specsavers toe om te laten instellen.
    maar dat heb ik al vaak gedaan.
    ik heb mijn beklag gedaan bij menzis en gevraagd of ik een bijdrage kon krijgen, nee dat kon niet moet ik eerst weer naar specsavers of dit wel nodig is.
    maar menzis zegt nu dat ze geen contract meer hebben met specsavers.
    ik vind het belachelijk dat je vergoeding krijgt en er zes jaar mee moet doen en dan ook nog van het minste krijgt.
    als je allen aow hebt dan spring je niet ver.

    Hans Janssen says:

    Volgens mijn audicien zijn de nieuwste toestellen niet ingedeeld omdat ze dingen kunnen die de oudere toestellen niet kunnen. Dat wordt in de indeling van de zorgverzekeraars alleen niet meegenomen en dus zouden ze allemaal gelijk zijn. De nieuwste toestellen kosten de audicien al meer dan een paar zorgverzekeraars vergoeden in de hoogste categorie. Als dat echt zo is dan zou ik ze ook niet aanbieden!
    Ga maar eens vragen wat toestellen in Duitsland of België kosten dan is het hier zelfs goedkoop! Ook die niet vergoed worden. Ik geloof nooit dat de kostprijs zo laag is als Oisterwick beweert. Dan zouden er niet zoveel audiciens failliet zijn gegaan in de afgelopen jaren.

      oosterwijck says:

      Jansen mag eerst eens nadenken voordat hij iets roept. Ik heb nooit gezegd dat de audicien veel verdiend aan hoortoestellen. Helaas moet die ook veel teveel betalen voor de inkoop van die hoortoestellen. Het zijn de fabrikanten en de zorgverzekeraars die met de winst gaan lachen.

    oosterwijck says:

    Audiciens zijn meestal franshisenemers, die heel veel geld moeten betalen aan de organisatie, om hun naam te mogen voeren. Daarom heeft de winkelier, part nog deel aan het kunstmatig opvoeren van de verkoopprijs. Zijn winstmarge is normaal. De inkoopprijs van hoorapparaten is kunstmatig hoog, omdat de franshise organisatie heel veel (belachelijk veel) geld uitgeeft aan reclame. Ook rekenen ze heel veel administratiekosten aan de deelnemers (de winkeliers). Het is juist de franshiseorganisatie, in samenwerking met de fabrikant en de reclamebureaus, die hun zakken vullen over de ruggen van de slechthorenden, die hun hoorapparaten aanschaffen via de ziektekostenverzekering. Door dit systeem is de onderlinge concurrentiestrijd buitenspel gezet. En kan er belachelijk veel gerekend worden voor die hoorapparaten. Als hoorapparaten (en brillen) niet meer vergoed zouden worden door de ziektekostenverzekering, zouden de verkoopprijzen drastisch verminderen en kan de maandelijkse premie voor de ziektekostenverzekering drastisch omlaag. Dubbel profijt voor de consument.

    oosterwijck says:

    Ik hoop dat de MAX Ombudsman, en de MAX redactie, zoveel mogelijk onderzoeken plegen en de resultaten openbaar maken, over de rol van de ziektekosten verzekeraas, in de prijsopdrijving van gehoortoestellen (en brillen en medicijnen). Net als Zwarte Zwanen gedaan heeft, bij de pensioenfondsen. De ziektekosten verzekeraars spelen een zéér kwalijke rol in de prijsopdrijving van de genoemde middelen, waarbij de consument uitgebuit wordt.

    oosterwijck says:

    Nog even een aanvullende mening over de te dure hoorapparaten en brillen. …. Deze producten zijn extra duur door de veelvuldige reclame op TV. De reclamebureaus, die deze reclamekreten verzinnen, verdienen kapitalen. En ook de omroep verdiend veel aan de Sterreclame. Deze extra reclamekosten worden vergoed door de zorgverzekeraars, die miljoenen uitgeven aan deze onzin, middels de vergoeding via de zorgverzekering. Maar als een kind, een spierziekte heeft, laten de zorgverzekeraars het kind dood gaan, omdat medicijnen te duur zijn, om zo’n kind te genezen. … Denk daar eens over na, als je weer eens geterroriseerd wordt (tijdens een mooie film)met een belachelijk reclamespotje voor zo’n achterlijke bril of hoorapparaat, dat minsten €20.000 kost.

    oosterwijck says:

    Even wat feiten op een rijtje: De sterreclame gaat rechtstreeks naar de overheid. de kosten van één enkel reclame spotje zijn €2000. De reclamespotjes van brillen en hoorapparaten, worden via de verkoopprijzen betaald uit de ziektekostenverzekeringen. In de sterreclame uitzendingen zijn per zender ongeveer 20 reclamespotjes te zien van brillen en hoorapparaten. Dat is dus 20x €2000 = €40.000 per dag. Er zijn 3 publieke zenders, dus dat is in totaal €120.000 per dag. Daarnaast heb je nog de inkomens van de commerciele zenders, wat ongeveer eenzelfde bedrag opbrengen. We kunnen dus stellen, dat de overheid, een kwart miljoen euro per dag verdienen aan de reclame uitingen voor brillen en hoorapparaten. Per jaar is dat 365 x €240.000 = €87 miljoen. … Tel zelf maar even op, hoeveel geld onttrokken wordt aan Uw ziektekostenverzekeringen op jaarbasis. Daarnaast worden die reclamespotjes gemaakt door reclamebureau’s, die daar ook heel veel geld aan verdienen. Ook dat geld wordt betaald uit Uw ziektekostenverzekering.

    Nu rest mij de vraag: tel eens uit hoeveel U minder zou betalen, als reclame voor brillen en hoorapparaten niet meer uitgezonden wordt? … Of: hoeveel zieke kinderen, met bijv. spierziekten kunnen een medicijn krijgen, voor dat bedrag? …

    wim@schook.net says:

    Ik ben het helemaal eens met de reacties van oosterwijck. Maar nu vraag ik mij af wanneer er nu iets aan wordt gedaan. Om te beginnen de geldverslindende, hoost irritante tv-reclames. En vervolgens de vergoeding voor hoortoestellen buiten de categorieën. Hier ligt een mooie taak voor de MAX-ombudsman en de politiek.

    AnnemieMH says:

    De gecontracteerde zaken, De specialers en Hans anders van deze wereld, verkopen geen goede hoorapparaten, ze zijn goed en van slechte kwaliteit, waardoor de meeste mensen niet goed worden geholpen, maar ja als je het zelf moet betalen, moet je wel, maar of daardoor beter gaat horen, ja misschien voor een enkeling. Als je naar een echte hoorspecialist gaat, zegt je zorgverzekering gelijk al, O nee dat vergoeden we niet…maar je “krijgt” wel je juiste hoorstel (en) en waar je goed mee uit de voeten kan, kan wel ruim Euro 4000 gaan kosten, maar horen kan je.

    Triest dat de ziektekostenverzekering zo diep zitten op de stoel van alle dokters en andere specialisten, eigenlijk willen ze alleen maar je premie ontvangen en niets uitgeven……

    De Wals says:

    Ik kan het niet geloven, dat iemand zomaar deze onzin mag neer zetten. Ben er oprecht van ontdaan. En als je een reactie wilt plaatsen moet je je eerst aanmelden inloggen etc, daar had ik geen behoefte aan zoals waarschijnlijk andere audiciens, toch wil ik van me laten HOREN

    Een verdrietige audicien

    doorgaan says:

    Via de Ali Baba Site kunt u een hel selectie vinden van hoorapparaatjes met alle mogelijke opties erop die bijna niks kosten. Goed, er komt geen witte jas met bril aan te pas en misschien moet u enkele verschillende apparaatjes bestellen voordat u iets heeft waarmee u goed kunt horen maar voor enkele tientjes bent u klaar.
    De prijs van een chip is dermate laag geworden dat het niet te verantwoorden is dat er duizenden euro’s wordt geeist voor iets dat zonder al die vakkundige “audiciens” voor enkele tientjes (de beste dan…) te koop is.
    Als er dan eens eentje in de was verdwijnt of kwijt raakt is dat ook geen probleem meer. Gewoon enkele bijbestellen zodra u een goede heeft gevonden. Ze hebben die dingen heel knap (zoals ik dat noem) gemediviceerd en onder het toverlabel “zorg” kunnen rangschikken en daarom zijn ze veel te duur.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.