Naar cookieinstellingen
Voedingsonderzoek

Voedingsonderzoek toont verschil aan tussen vol zitten en vol voelen

Heel Holland Bakt-finalist Guido Camps is gepromoveerd met een voedingsonderzoek aan de Universiteit van Wageningen. Hij heeft aangetoond dat een vol gevoel na het nuttigen van een maaltijd niet hetzelfde is als vol zitten.

MRI-scans

Voedingsdeskundige Guido Camps heeft wetenschappelijk aangetoond dat het gevoel vol te zitten niet altijd betekent dat de maag ook echt gevuld is. Hij is op dit onderwerp gepromoveerd aan de Universiteit van Wageningen. Voor het onderzoek zijn MRI-scans gebruikt om de effecten van calorierijke en caloriearme shakes op de maaglediging te bestuderen. Proefpersonen hebben daarvoor shakes gedronken met de gemiddelde verhoudingen van een maaltijd. Met 50 procent koolhydraten, 30 procent vetten en 20 procent eiwit. De shakes zijn echter van verschillende dikte en calorieën voorzien. Sommige met de dikte van yoghurt, maar met slechts 100 calorieën en sommige zo dun als melk, maar dan wel met 500 calorieën.

Vol gevoel

Wat is gebleken? Proefpersonen die de dikkere shakes met minder calorieën te drinken hebben gekregen, ervaren toch een voller gevoel en dat ook sneller en langer. De MRI scans van de maagledigingen laten echter zien dat hun maag eigenlijk heel leeg is. “Hoe minder calorieën iets bevat, hoe sneller de maag het immers laat doorlopen. We zagen het tegenovergestelde bij de dunne shakes met meer calorieën. Die bleven langer in de maag zitten, maar die proefpersonen gaven snel aan weer wat te kunnen eten”, zegt Camps hierover tegen De Volkskrant. “Maaglediging heeft dus niets te maken met hoe dik een substantie bijvoorbeeld is, maar met de hoeveelheid calorieën die erin zitten. Subjectieve gevoelens, zoals hoe vol je je voelt, zijn juist niet afhankelijk van calorieën. Dat vermoedden we al, maar is nu voor het eerst duidelijk met MRI aangetoond.”

Gevoel beïnvloeden

Met de wetenschap dat het lichaam gevoelig is voor het mondgevoel en dikte van voedsel kunnen de onderzoekers in Wageningen nu aan de slag om manieren te vinden het gevoel zo te beïnvloeden dat mensen zich verzadigd voelen door voedsel dat niet teveel calorieën bevat.

Heel Holland Bakt

De Volkskrant heeft Camps ook nog gevraagd hoe zijn werk als voedingsdeskundige samengaat met zijn deelname aan Heel Holland Bakt. “Mijn hobby en werk leven op gespannen voet met elkaar. Ik had een ondankbaar publiek aan mijn collega’s in Wageningen. Maar je kan beter over het algemeen gezond en dan soms iets heel lekkers eten, dan dat je lekkernijen uit je leven bant. Daar wordt niemand beter van.” Uiteindelijk heeft hij het tot de finale gebracht, waar hij net achter winnares Annemarie Pronk geëindigd is.

Voedingsonderzoek

Guido Camps tijdens zijn deelname aan Heel Holland Bakt met jurylid Robèrt van Beckhoven.

(Bron: De Volkskrant)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.